Terveysväki vainoaa laiheliinia

  • Viestiketjun aloittaja Eveliinan perhe
  • Ensimmäinen viesti
Eveliinan perhe
AMMATTITAIDOTON TERVEYSVÄKI VAINOAA TERVETTÄ LASTA

Puolentoista vuoden ikäinen tyttäremme on ruumiinrakenteeltaan kevyt, minkä ominaisuuden hän on luultavasti perinyt isänsä äidiltä. Myös lapsen äidin suvussa monet naiset ovat jänteviä ja siroja. Silti heistä kaikista on kasvanut kaikin puolin kunnollisia ihmisiä.

Tyttäremme on täysin terve, vaikka syökin ajoittain niukasti. Me toki yritämme saada hänet syömään paremmin tarjoamalla hänelle viisi ateriaa päivittäin ja valmistamalla kaikkia mahdollisia ruokia. Kasvukäyriään ja painoseulojaan turhankin tarkkaan seurailevat terveysalan ihmiset ovat kuitenkin vähän väliä kimpussamme. Lapsemme syömätavoista on tehty ongelma, jonka vuoksi meitä on hoputettu ensin lastenpsykologille, sitten ravitsemusterapeutille ja lopulta Lasten ja nuorten sairaalaan tutkimuksiin. Kun lastenlääkärikään ei löytänyt lapsestamme vikaa, kierros alkoi alusta.

Tyttäreltämme on nyt otettu verinäytteitä neljä kertaa kahden kuukauden sisällä, toisinaan useammastakin kohdasta. Kesän aikana meille sattui nimittäin kaksi tapausta, jossa verikoe on jouduttu uusimaan näytteen hapettumisen tai muun pilaantumisen vuoksi. Lapsemme on saanut tämän jatkuvan ja näin ollen osittain turhan piikittämisen seurauksena kauhun kaikkia valkotakkisia lääkäreitä ja sairaanhoitajia kohtaan. Tällaisten traumojen aiheuttaminen pienelle, avuttomalle ihmislapselle ei voi enää olla lapsen edun mukaista. Hänen lisäkseen tällainen rasittaa myös suunnattomasti meitä vanhempia. Me olemme nyt kyllästyneet tähän.

Ihmettelemme syvästi sitä, kuinka retuperällä suomalainen terveydenhoito on - tarkoitan yhtä hyvin terveen lapsemme jatkuvaa seurantaa kuin ammattitaidotonta verinäytteiden ottamista, jota kokemustemme mukaan tapahtuu useissa sairaaloissa ja terveyskeskuksissa. Tällainen lapseemme kohdistuva tarkkailu ja seuranta on mielestämme täysin ylimitoitettua, varsinkin kun hän on koko ajan ollut silminnähden terve ja hyväntuulinen. Täysin tervettä lasta ahdistetaan muutaman viikon välein otettavilla verikokeilla, kun taas todella sairaat ihmiset saattavat jäädä maassamme kokonaan ilman hoitoa.

Ovatko nykyvanhemmat yhteiskunnan mielestä niin rappeutuneita, että neuvolan tulee silmä kovana seurata, miten lapset syövät ja kehittyvät, vaikka jo pula-ajan kehnoillakin syömisillä tuli jopa seitsemänlapsisten yksinhuoltajaperheiden jälkikasvusta kunnon ihmisiä? Vai onko vain niin, että väestön keskimäärin lihoessa lihavista lapsista on tullut normi - ja jäntevistä ja sopusuhtaisista lapsista lääketieteellisiä ongelmatapauksia?

Olisi mukava tietää, millaisia kokemuksia muilla on ylen ihanasta terveydenhoitojärjestelmästämme. Vaikka verikokeista on jo monta viikkoa, tyttö osoittelee vieläkin kyynärtaivettaan ja sanoo "pipi, pipi". Velvollisuutemme on suojella pientä noilta tumpeloilta piikittäjiltä.
 
Mulla on 4 vuotias, terve ja muutenki normaalin oloinen tyttö.
pituus 110 cm ja paino 14 kg.
Muuta vainoamista ei toistaiseksi ole ollut muuta kuin neuvolassa käymme puolen vuoden välen (norm 1/vuosi). Ja neljä vuotis neuvolassa oli lääkäri mukana jolloin saimme kuulla luennon miten nykyisin on jopa alle kouluikäisiä sairaalahoidossa anoreksian/bulimian takia ja kehoitettiin tarkkailemaan syömisiä.
Sekä siirtymään täysmaitoon ja lusikallinen voita pitäisi kuulema lisätä ruokaan??
Itse olen ollut aina ikäisiäni paljon laihempi ja samoin mieheni - perintötekijöistä viis lasten täytyy mennä tietyillä käyrillä tai muuten epänormaalia.
SYMPATIAT TEILLE
 
Voihan!!! Meidän tyttö on myöskin siro ruumiin rakenteeltaan ja laiha. Tyttö on ollut syntymästä asti hoikka. On mennyt paino käyrillä aina siellä alapuolella. Onneksi neuvolassa ollaan oltu (ollaan oltu kahden eri neuvolan asiakkaana) järkeviä eikä olla tuijotettu niitä käyriä.... Olen selitellyt itselleni tytön siroutta sillä, kun synnytyksessä kätilö näytti napa nuoraa, joka oli tosi ohut. Sen sisällä ei ollut montaa suonta verta kuljettamassa, niin tyttö on tottunut "elämään säästöliekillä" =) Itsekin olen hoikka. Syön kuin hevonen enkä liho... Niin tyttö täyttää kohta 5v. Nelivuotis neuvolassa oli 15.5kg ja 105cm. Välillä meilläkin syödään huonosti, mutta sitten joku päivä tyttöön uppoaa hurjan iso annos ruokaa. Kulutuskin on hurja, kun tyttö on liikkeessä koko päivän, "ikiliikkuja" =) Olen sitä mieltä, että lapsi syö, kun on nälkä. Syömisestäkään ei pitäisi tehdä liian suurta numeroa, koska silloin ruokailusta voi tulla vastenmielinen tapaus. Meillä ollaan tehty niin, että syödään illalla koko perhe yhdessä. Telkkari laitetaan kiinni ja yritetään kaikki rauhoittua. Joskus jos on kaverit ulkona odottamassa, niin tyttö ei meinaa malttaa syödä. Kehutaan, kun syö hyvin jne.
Minusta kuulostaa teidän tilanne siltä, että tyttönne on otettu "silmätikuksi" neuvolassa. Teitä vanhempia, lapsen parhaita asiantuntijoita olisi kuunneltava enemmin. Onhan lapsenne laiha, mutta "vian" etsiminenkin olisi ymmärrettävä lopettaa ajoissa, jos mitään ei sairautta tms. ei löydy. Jos lapsi ei sairastele ja leikkii ja liikkuu jne., niin tervehän tyttö silloin on!!!!
 
lounatuuli harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.08.2004 klo 13:44 äityli kirjoitti:
Mulla on 4 vuotias, terve ja muutenki normaalin oloinen tyttö.
pituus 110 cm ja paino 14 kg.
Muuta vainoamista ei toistaiseksi ole ollut muuta kuin neuvolassa käymme puolen vuoden välen (norm 1/vuosi). Ja neljä vuotis neuvolassa oli lääkäri mukana jolloin saimme kuulla luennon miten nykyisin on jopa alle kouluikäisiä sairaalahoidossa anoreksian/bulimian takia ja kehoitettiin tarkkailemaan syömisiä.
Sekä siirtymään täysmaitoon ja lusikallinen voita pitäisi kuulema lisätä ruokaan??
Itse olen ollut aina ikäisiäni paljon laihempi ja samoin mieheni - perintötekijöistä viis lasten täytyy mennä tietyillä käyrillä tai muuten epänormaalia.
SYMPATIAT TEILLE
Ihmettelit tuota voin lisäämistä ruokaan. Meille ravitsemusterapiassa kans käskettiin lisätä voita tai yleensä rasvaa koska lapsellamme on allergiaa ja ruokavalio suppeahko. Rasvan lisääminen takaa ravintoaineiden imeytymisen elimistöön. Eli aivan järkeen käypää lisätä jos lapsi on niukkaruokainen, saapahan ainakin sitte siitä kaikki ravinnot talteen :)
Toiset ihmiset on pilkun...., toiset ajattelee maalaisjärjellä! Tämä pätee siten myös terveydenhoitohenkilökuntaan ;) Sallikaamme ihmisten olla erikokoisia vauvasta lähtien :)
 
velhotar
Olen Myös "joutunut" käymään ylimääräisissä kontrolleissa esikoiseni kanssa ja viime talvena otettiin jos jonkinlaisia kokeita. minulle kerrottiin myös sairauksista ja mahdollisista kehitykseen liittyvistä häiriöistä, joiden ensimmäisiin merkkeihin kuuluu kasvun hidastuminen. Niitä kuunnellessa olin todella iloinen että olimme tarkkailussa, vaikka tyttäreni todettiin täysin terveeksi. Mieluummin käytän lapsiani turhissa kontrolleissa kuin kadun jälkeenpäin vakavan sairauden tai kehityshäiriön kanssa, jonka etenemistä aikaisella diagnoosilla olisi voitu hidastamaan/paremmin hoitamaan.
Ei ne NLA tädit teitä tahdo kiusata tai syyllistää, ne haluu varmistua lapsenne terveydestä. Ajatelkaa miten noloa se olisi niille tädeille jos lapsella todetaisiin myöhemmin joku sairaus jonka olisi pitänyt ilmetä jo tavallisissa neuvola kontrolleissa, ja täti olisi vaan antanut "pienen" poikkeaman olla.Entä kuinka luulisitte itse suhtautuvanne nla toimintaan, eikö se olisi ollut aika turhaa, jos mitään kerran ei huomata!?!
Eikä niitä ylimääräisiä kokeita ja kontrolleja edes tehdä ilman että tietyt minimi heittoarvot täyttyvät. Säälittää lapsiparat kaikkine verikokeineen, oletteko muuten kokeilleet emlageeliä,-voidetta tai -laastareita ne puuduttavat ihon alueelta johon pistos tulee. Aiakin ne ovat meidän perheessä olleet pelastus moneen tilanteeseen!
 
Ymmärrän, että terveen lapsen kanssa on turhauttavaa ja raskasta juosta lääkäreillä ja tutkimuksissa. Mutta se on vaan niin, että kun ei sovi "normien sisälle" on syytä epäillä kohonnutta riski sairastaa jotain tautia. Sen vuoksihan käyrille painoja ja pituuksia laitetaan, että poikkeaman on todettu olevan merkki kohonneesta riskistä sairastaa.

Esimerkiksi voin sanoa, että serkkuni tyttö (langanlaiha ja lyhyt sirpukkakirppunen ;) ) on käynyt aika-ajoin kontrolleissa ja painoa on tarkasteltu, koska se on noussut niin hitaasti. Nyt viisivuotiaana on todettu ykköstyypin diabeetes, joka ilmesiesti siellä kehossa on muhinut, mutta nyttemmin puhjennut havaittavaksi asti.

Eli lapsennehan voi olla iänkaiken terve, mutta ei ne terveydenhuollonammattilaiset ilkeyttään häntä testeissä juksuta.

Jos testejä yms on mielestänne päällekäisiä ja turhiakin, kannatta niistä tietysti ksekustella omalääkärin (tai vastaavan kanssa). Mutta siitä, että lapsi on erityisseurannassa pienikokoisuuden vuoksi, on vaan mielestäni hyötyä. :)
 
merika
joku neuvolatäti just kirjoitti lehdessä et heidän on tutkittava vaikka kymmenen lasta ja aina on hyvä jos yhdeltä löytyy se sairaus ja häntä voidaan auttaa. TOTTA. Mut toi mitä sä kerroit kokeita kokeen perään menee jo yli. Ovatko he kertoneet mitä lapsestasi etsitään? Eivät he pelkän laihuuden takia tollasta tee. Kysyppä että mitä etsitte ja jos ei tule vastausta niin sano et sit kait nää jutut voi lopettaa ei tyttöö huvikseen pistellä. Lapsi reppana alkaa koht jo luulla et on oikeesti kipee - ja varmasti ne pistokohdat sattuu. Puolusta vain lastasi ja vaadi et sulle kerrotaan miks näin toimitaan oikeesti. voimia sinne
 
Ensi kuussa 5-vuotta täyttävä Keijuni painaa 13-14 kg, pituus kohta varmaan 110cm. Syö kuin lintu ja kulkee aina alarajoilla painokäyrillä. Itse olen samanlainen siro ja pieni. Kun neuvolassa ja lääkärissä katsovat minua, eivät ihmettele lapseni painoa. Itse alan ihmisenä tiedän, että lasta hoitavien ammatti-ihmisten on toimittava tiettyjen ohjeiden ja sääntöjen mukaan. Näin varmistetaan myös hoitajan/lääkärin oma oikeusturva jos jotain ilmenisi joskus, vaikka ei varmasti ilmene kohdallanne, koska lapsi voi hyvin. Koeta kestää, ja huom. liikalihavuus on yleisempi ongelma nykyajan lapsilla ja aiheuttaa myöhemmin monia sairauksia. On paljon parempi olla sitten vaikka laiha kuin hirveän ylipainoinen jo pienenä.
 
Janni79
meillä taas on ollut toisinpäin, itse olen ollut huolissani lapsen painosta, mutta neuvolatäti on aina rauhoitellut että -10 painokäyrällä ei ole hälyttävää. kun tammikuussa (tyttö silloin 2v9kk) alkoi kylkiluut tosissaan loistaa, olin todella huolissani mutta kyllä sitä lihaa alkoi taas luitten päälle tulla. eli meillä on ollut selvää laihaa ja vielä laihempaa kautta vuorotellen, aina kun on pituutta tullut on lapsi todella laiha. neuvolassa kyseltiin että millaisia isä ja äiti ovat olleet, itse olen ollut aina luuta ja nahkaa lapsena, ja isäkin tainnut olla painokäyrän ala- kuin yläpuolella.
 

Yhteistyössä