tervetuloa! Kysykää läskiltä ihan mitä ikinä haluatte...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja AP
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En ole, enkä ole koskaan ollutkaan, yritän koko ajan muokata sitä parempaan suuntaan. Haluaisin olla lähempänä normaalipainoa etten saisi myöhemmällä iällä esim. diabetesta.

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Millä keinoin olet jo noin paljon laihduttanut?

Yritin pitkään laihduttaa, pitimällä kirjaa syömisistä, painonvartijoilla yms. Sitten päätin kaivaa esille ne syyt miksi syön, ja tajusin että yritin syömällä vain täyttää tyhjyyttä sisälläni. Pikku hiljaa olen löytänyt sisältöä sekä tärkeitä asioita elämääni ja syöminen on vähentynyt ihan itsestään.

Alkuperäinen kirjoittaja aave:
Miten syöt? Liikaa herkkuja vai vaan liian paljon?

Olen helposti syömättä koko päivän mutta sitten illalla tulee hirveä nälkä ja kasaan kokoon jotain nopeaa. Leivät joissa on päällä uunilenkkiä tekee nopeasti, lisäksi maitoa, ne myös syö nopeasti...ja pian on uudestaan nälkä. Toinen asia on etten ole aiemmin osannut juoda vettä janoon. Päälle muutama keksi iltakahvin kanssa niin soppa on valmis.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
harrastatko jotain liikuntaa.

Jep, yleensä joka toinen päivä. Josku kuntosalilla 1,5h kerrallaan, ilman jutustelua kavereiden kanssa tai sitten 15-40km pyörälenkeillä kun käyn valokuvaamassa harrastukseksi, tai kävelemässä n.8-10km.

Alkuperäinen kirjoittaja Starbucks:
Alkuperäinen kirjoittaja AP:
Onko muita kysymyksiä? Ihan rohkesti vaan, mikä ikinä on askarruttanut mieltänne...

lihositko nopeesti vai pitkällä aikavälillä?

Olen lapsesta asti ollut ylipainoinen, hoikimmillani olin ylä-asteella (+5kg normaalipainon rajasta), 5 vuotta kului siitä painoin 107kg.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko fyysiseti raskasta olla reilusti ylipainoinen? Onko liikkuminen työlästä, hengästytkö helposti? Onko liikkuminen hankalaa?

Itseasiassa sitä ei yleensä edes huomaa, kovaa vauhtia jos pitää jyrkkää mäkeä mennä ylös niin silloiin huomaa että hengästyn enemmän kuin hoikemmat ihmiset ei oikeastaan muutoin.
Liikkuminen ei itsessään ole hankalaa, pystyn jopa vieläkin tekemään kärrypyöränkin vaikka painan yhä 95kg ;) (ja pituutta on 157cm) mutta tietenkään en mahdu yhtä ahtaista väleistä kulkemaan kuin hoikat.

Voin juostakin jonkin matkaa, mutta silloin kyllä pelkään polvien puolesta että mitenköhän ne kestää joten en yleensä uskalla kovalla alustalla kuten asfaltilla juosta.

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Onko ollut vaikea työllistyä? Löytääkö helposti kivoja vaatteita? Mistä ylipaino johtui lapsena?

Jatkoin vasta opintojani, mutta kyllä sen työhaastatteluissa huomaa haastattelijan ilmeestä että sillä on alkuun merkitystä, mutta onneksi yleensä persoonallisuus on merkinnyt enemmän ja ammattitaito =) ja siten huomaan että jos laitan kuvan työhakemukseen ei kukaan ole koskaan vastannut saati pyytänyt haastatteluun.

Vaatteiden löytäminen on työn ja tuskan takana koska koot heittelee näissä isoissa koissa todella paljon 46 vaate saattaa olla oikeasti olla 52 ja toisin päin. Leikkaukset on yleensä päin honkia, vyötärö on mun takapuolen kohdalla. Ompelutaidoista on hyötyä.

Lapsuuden painoa olen miettinyt itsekin, ehkä osaltaa siitä että äitini tuputti minulle aina syötävää jos olin pahalla tuulella tai alla päin. Ja meillä ei koskaan juotu vettä vaan aina maitoa, janoonkin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
tuijottavatko ihmiset uimarannalla tai -hallissa? huomautteleeko sukulaiset painosta? lasketaanko syömisiäsi kyläpaikassa?

Viimeisen 5 vuoden aikana olen vain kerran käynyt uimassa juuri sen vuoksi koska ihmiset tuijottaa. Rakastan uimista ja kun asuin maaseudulla aiemmin, niin kävin kesäisin joka päivä uimassa mutta syrjäisessä paikassa.

Yleensä ihmiset eivät kehtaa sanoa mitään painosta, eivät lähisukulaisetkaan etteivät vain loukkaisi. Mutta pienet lapset ovat yleensä suora puheisia "miksi sulla on noin iso maha?" yms. ja sitten vanhemmat naurahtavat nolona vieressä tai toruvat lasta.

Kyläilessäni en ole huomannut että kukaan varsinaisesti laskisi syömisiäni mutta kyllä minulle on sitä syötävää varattu tarpeettoman paljon, "otahan nyt lisää..." ja jos on valmiit annokset niin mulla on sitten sen virtahevonannos... (Tarkoitus on varmaan ystävällinen ja arvostan sitä mutta en syö kuitenkaan suhteettomasti, ainakaan omasta mielestä)

Alkuperäinen kirjoittaja kauhukuva:
Lähtisikö mieheltä henki jos ratsastaisit sillä?

Minulla on ollut mies rinnallani viimeiset 10 vuotta, yhä hän vaan on elossa. Silloin kun painoin 107kg niin hänen alaselkäänsä alkoi koskea jos tehtiin pehmeässä sängyssä, mutta muutoin ei ole koskaan ollut mitään ongelmaa.

Olenkin ihmetellyt että miksei häntä ole haitannut minun kokoni vaikka hän on todella hyvässä kunnossa lihaksikas yms. ja Willisin kaksoisolento melkeimpä.

Alkuperäinen kirjoittaja PMI 31 toista kertaa raskaana vuoden sisään:
Onko sinulla lapsia?
Jos niin kuinka raskaudet ovat sujuneet?
Vai onko lapsia haaveissa?

On useampi, jokaisessa oli raskausdiabetes mutta muuten sujuivat erittäin hyvin, ei mitään ongelmia ollut edes verenpaineen kanssa. Lapset ovat säilyneet normaalipainossa ja ovat erittäin liikkuvaisia ;) ehkäpä tulleet isäänsä.
Synnytyksetkin onnistui erittäin hyvin.

Yhteistyössä