Terveisiä päivystyksestä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja NaRikka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

NaRikka

Aktiivinen jäsen
01.05.2006
1 889
0
36
Yön yli olin tiputuksessa.. Ja syynä hyttysenpistot! Nyt jo vähän naurattaa.. :D Ranteeseen pistettiin kortisooni piikkiä pariinkiin otteeseen ja laski vähän se turvotus, mutta yhä sinertää ja sattuu (siihen siis pisti hyttynen oikeen kunnolla). :/ Sit ympäri kehoa on sellasia kauheita tulehtuneen näkösiä läiskiä, joissa on keskellä paukama, ja joihin määrättiin sivelemään kortisonivoidetta, vaikkei se mitään autakaan. Toisesta kämmenselästä meni nesteytystippa ja toisesta sit jotain allergisen reaktion hoitoon, ei kyllä hajuukaan mitä. Ja kiireen vilkkaa aamulla lähin, kun olo vähän koheni, sen verran hurjaa porukkaa ensiavun yössä.. :x Tässä vaan pohtii hän, et millä ihmeellä ne hyttyset nyt sit pitää loitolla, kun ei ihan heti haluis uutta reissua tehä.

Enkä kuulemma ole edes ensimmäinen hyttysallerkikko, joka joutuu hakutumaan ensiapuun kun tarpeeksi monta hyttystä pistää. :laugh: Aika koomista.

Alkuperäinen kirjoittaja JuiceFani:
Kokeile sitä valkosipulia. Vaikka niitä kapseleita jos et muuten tykkää valkosipulista. Pitää syödä joka päivä.

Pakko kai se on sit vaan kokeilla. Mieluummin kyllä vaikka oksennan pariin kertaan, kuin otan tälläsen olotilan. Joka paikkaa sattuu ja kutisee niin maan vietävästi.

voi kamala!!! itse inhoan jokaista iniseevää otusta jotka surraa ja pörrää ja pistää.. ja isot paukurat tulee pistoskohtaan, mutta onneksi selviän noilla zyrtek tipoilla... ei sulla sitten mikään kyy pakkaus auttais jos oikein pahaks menee, ampiaisen pistoon ne ainakin tehoo...?

Alkuperäinen kirjoittaja NaRikka:
Alkuperäinen kirjoittaja JuiceFani:
Kokeile sitä valkosipulia. Vaikka niitä kapseleita jos et muuten tykkää valkosipulista. Pitää syödä joka päivä.

Pakko kai se on sit vaan kokeilla. Mieluummin kyllä vaikka oksennan pariin kertaan, kuin otan tälläsen olotilan. Joka paikkaa sattuu ja kutisee niin maan vietävästi.

Mulla joskus vuosia sitten söi itikat niin että kurkku turpos melkein umpeen. Sillon söin noita kapseleita ja ei sit itikat tykänneet.

Ja yritä pitää iho jatkuvasti suojattuna (kivaa tiedän). On aika hurjan kuuloista tuo sinun allergia. Jos jollekin en ole herkistynyt, niin se on itikat vaikka monelle jutulle olenkin yliherkkä. :o

Tässä muutama vuosi sitten oli jostain syystä aivan tavattoman myrkyllisiä itikoita alkukesästä (siis täällä meren rannalla). Minua ennätti kolme itikkaa puremaan. Yksi tuohon jalkaterän päälle ja yksi kainalon aluelle. Ne puremat muuttuivat ihan mustan, lilan ja sinisen kirjaviksi. Niistä lähti sellaisia lonkeroita kasvamaan (kuin verenmyrkytyksessä ) ja läpimitaltaan ennättivät kasvaa seitsemään senttiin. Lääkärissä päivittelivät, kun ihmisillä on tuollaisia outoja mustumia. Mitäköhän siulle olisi niistä tapahtunut :o

Yritä vaikka noita valkosipulikapseleita tai offia vaan ja kamalasti vaatetta. Ja paljon oleskelua sisätiloissa, kun ilma alkaa viiletä ja itikat liikkua. Jos pihassa on jotain lastenaltaita, sankoja tai muita paikkoja, joissa on vettä, peitä tai tyhjennä ne (jos siis pystyt).

Jos yhtään lohduttaa, niin loppukesästä se keho kestää ehkä hieman paremmin niitä pistoja, eikä tarvitse lähteä ensiapuun apua hakemaan
:|

Alkuperäinen kirjoittaja Kyykerö:
Ja yritä pitää iho jatkuvasti suojattuna (kivaa tiedän). On aika hurjan kuuloista tuo sinun allergia. Jos jollekin en ole herkistynyt, niin se on itikat vaikka monelle jutulle olenkin yliherkkä. :o

Tässä muutama vuosi sitten oli jostain syystä aivan tavattoman myrkyllisiä itikoita alkukesästä (siis täällä meren rannalla). Minua ennätti kolme itikkaa puremaan. Yksi tuohon jalkaterän päälle ja yksi kainalon aluelle. Ne puremat muuttuivat ihan mustan, lilan ja sinisen kirjaviksi. Niistä lähti sellaisia lonkeroita kasvamaan (kuin verenmyrkytyksessä ) ja läpimitaltaan ennättivät kasvaa seitsemään senttiin. Lääkärissä päivittelivät, kun ihmisillä on tuollaisia outoja mustumia. Mitäköhän siulle olisi niistä tapahtunut :o

Yritä vaikka noita valkosipulikapseleita tai offia vaan ja kamalasti vaatetta. Ja paljon oleskelua sisätiloissa, kun ilma alkaa viiletä ja itikat liikkua. Jos pihassa on jotain lastenaltaita, sankoja tai muita paikkoja, joissa on vettä, peitä tai tyhjennä ne (jos siis pystyt).

Jos yhtään lohduttaa, niin loppukesästä se keho kestää ehkä hieman paremmin niitä pistoja, eikä tarvitse lähteä ensiapuun apua hakemaan
:|

On aika mielenkiintoista pukeutua 27 asteen kuumuudessa niin paksuihin vaatteisiin, ettei hyttyset pistä.. :| Täytyy tosiaan hommata noita valkosipulikapseleita. Ja ilman hyttysmyrkkyjä ja savuja en ole ulkona tähänkään asti oleskellut. Tosin mulla on astma, et se vähän rajoittaa noita hyttysmyrkkyjen käyttämisiä. Zyrtekiä olen tosiaan ottanut joka päivä jo pitemmän aikaa ja lisäksi toista allergialääkettä jo ihan siitepölyjenkin takia. Ampiaisista joudun välittömästi sairaalaan, kurkku turpoo umpeen heti. Vähän rajoittavaa, kun ei voi ikinä lähteä luontoon kauas sairaalasta.

Minulla on vähän sama ongelma noiden ampiaisten kanssa. Vaikka mitään muuta ötökkää, niveljalkaista tai muutakaan pikku kaveria en pelkää, niin ampiaiset saavat minut aivan paniikkiin. :|

Mie tiedän, että on tosi kiva suojautua vaatekertoimella tähän aikaan vuodesta ja näissä lämpötiloissa. Puuvillaisia vaatteita vaan kaivamaan kaapista. Materiaali on parasta tälläiseen kesäaikaan.

Mitä tulee muuten siihen offiin, niin jos haju aiheuttaa oireita, niin kannattaa kokeilla sitä lasten offia. Se ei ehkä ole ihan yhtä voimakas tuoksultaan. Miulle joku vanhempi ihminen painotti vaatteiden värinkin merkitystä... En vain muista mitä siitä sanoi... Hmm...

Alkuperäinen kirjoittaja Unikonna haaleena:
Eikö ne antaneet reseptiä mihinkään kortisonitabletteihin? Aika mielenkiintoista jos eivät antaneet kerta sulla oli noin rajut oireet. . .

Mulla on reseptit valmiina kortisonitabletteihin astman takia. Sit on vielä sellanen hätäkortisoni rajuihin allergiareaktioihin, en vaan tajunnut eilen sitä ottaa, ku en käsittänyt, et hyttysistä vois tulla tollanen reaktio. Sanoivat, että kannattaa hakea kuuri, jos näyttää siltä, et paukamat ei laske ja lisää tulee. Ja mulla on kyllä kotonakin yks kesken jäänyt kortisonikuuri, mutta kun en vaan mielelläni kortisonia syö. Se turvottaa ja on muutenkin inhaa. Täytyy nyt kattoa, miten loppukesä menee. Ei kyllä huvittaisi koko kesää sisälläkään istua, et voi olla, et kortisonitablettejakin täytyy vielä syödä.

Nuo hyttyset on kyllä inhottavia.
Meillä kun poikaa pisti ekan kerran otsaan hyttynen (ihan pieni paukura vain tuli, nuppineulan pään kokoinen) niin ensin ajattelin että kortisonivoide riittää, mut ei hemmetti silmä turposi seuraavana päivänä ihan umpeen. Käytiin lääkärissä niin määräsi lasten zyrteciä nestemäisenä, jota poika sit joutui viikon verran ottaa kuurina et silmä parani ja kun tehtiin reissu ähtärin eläinpuistoon niin siksi myös. Mutta nyt on sit muutama pistos tullu sen jälkeen kun kuuri lopetettiin, mutta ei onneksi noin pahaa oireilua ole enää tullu. Viime kesänä poika oli myös niin allerginen että tuli iso paukura ja ympärille rengas, luultiin ensin että oli punkki, mut ei ihan hyttynen senkin teki ja niitä pojalle tuli monta. mut onneksi nyt meillä on tuota zyrteciä niin saa tarvittaessa ottaa eikä tarvi kokoajan lääkärissä ravata.. oonkin miettiny et mitenköhän sit jos amppari pistää poikaa? mitkä oireet sitten tulee.. aika jännä kun tytölle ei ole puremista tullut yhtään mitään.
Tosi kamalaa, että toiset reagoi niin voimakkaasti hyttysiin, kun niitä ei oikein voi välttää jos ulkona haluaa olla :(

Tuota samaa pelkään ite että milloin se hetki koittaa. Tänä kesänä tää masuasukki "estää" allergialääkkeiden sisäisen nauttimisen eikä sitä Electric Killeriäkään saa käyttää joten saa nähdä...

Alkuperäinen kirjoittaja manskumamma:
mut onneksi nyt meillä on tuota zyrteciä niin saa tarvittaessa ottaa eikä tarvi kokoajan lääkärissä ravata..

Sitä Zyrteciä kannattaa antaa etukäteen, jos tiedät pojan joutuvan hyttysten syötäväksi. Se lieventää yleensä reilusti noita oireita, jopa paremmin kuin jälkikäteen otettuna.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja manskumamma:
mut onneksi nyt meillä on tuota zyrteciä niin saa tarvittaessa ottaa eikä tarvi kokoajan lääkärissä ravata..

Sitä Zyrteciä kannattaa antaa etukäteen, jos tiedät pojan joutuvan hyttysten syötäväksi. Se lieventää yleensä reilusti noita oireita, jopa paremmin kuin jälkikäteen otettuna.

joo tiedän.. unohdin vaan mainita :)

Uskaltaisko sitä kokeilla, että vieläkö tulee anafylaktinen sokki amppareista? Edellisestä on jo aikaa, voiko se lieventyä? Mulla on tollanen epipen-kynä, jos menis johonkin sairaalan liepeille amppareita jahtaamaan..:D Tai sitten ei.

Alkuperäinen kirjoittaja Narikka pikaseen:
Uskaltaisko sitä kokeilla, että vieläkö tulee anafylaktinen sokki amppareista? Edellisestä on jo aikaa, voiko se lieventyä? Mulla on tollanen epipen-kynä, jos menis johonkin sairaalan liepeille amppareita jahtaamaan..:D Tai sitten ei.

Jätä suosiolla väliin :D Voin myös kertoa, että sen epipenkynän laitto ei ole herkkukokemus, joten ei kannata :D

Alkuperäinen kirjoittaja Kyykerö:
Alkuperäinen kirjoittaja Narikka pikaseen:

Jätä suosiolla väliin :D Voin myös kertoa, että sen epipenkynän laitto ei ole herkkukokemus, joten ei kannata :D

Juu, ehkä jää kokeilematta.. :laugh: En edes muista, että mihin kohtaan se kynä sitten tökätään, reiden sivulle vai etureiteen? Alareiteen vai yläreiteen vai kenties puoliväliin? Ei millään jaksa muistaa, kun opastuksesta on jo aikaa. :headwall:

Yhteistyössä