Terolutit toimii kiertoon, mutta ei raskautta ->lähete gynekologille, mitähän seuraavaksi?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Eli meilllä oli yritystä takana 7kk kun jo aloitin terot epäsäännölliseen kiertoon. 3kk teroja, verikokeita(nämä ok) ja jos tuona 3kk aikana en raskaudu, lähete terveystalolle gynelle( meillä pääsee kunnallisen kautta lähettellä terveystalolle). Siellä kuulemma ultraavat munasarjat ym ja miehen siittiöt tutkitaan myös. Teroilla kierto vakiintui heti kp28, mutta ovulaatiota en ole saanut ollenkaan glearbluen digitestiin. Mitähän seuraavaksi kokeillaan, jännittää tuo gynelle meno.
 
Eli meilllä oli yritystä takana 7kk kun jo aloitin terot epäsäännölliseen kiertoon. 3kk teroja, verikokeita(nämä ok) ja jos tuona 3kk aikana en raskaudu, lähete terveystalolle gynelle( meillä pääsee kunnallisen kautta lähettellä terveystalolle). Siellä kuulemma ultraavat munasarjat ym ja miehen siittiöt tutkitaan myös. Teroilla kierto vakiintui heti kp28, mutta ovulaatiota en ole saanut ollenkaan glearbluen digitestiin. Mitähän seuraavaksi kokeillaan, jännittää tuo gynelle meno.
Missä kohtaa kiertoa aloitat Terot? Jos aloitat ennen ovulaatiota, se voi estyä niillä kokonaan joten tuntuu vähän riskiltä käyttää raskautta ajatellen, ellei tiedä milloin ovulaatio tullut. Seuraava lääkkeellinen juttu ois varmaan letrotsoli alkukiertoon.
 
Olen itse raskautunut terolutien syömisestä huolimatta 2kertaa.
Oma joku mutu tuntuma on, että ovis ei tule joka kuukausi ihan tiettynä päivänä. Olen aloittanut terot aina 15.kierron päivä ja kierto venyy aina siihen yli 30 päivään (yleensä 32-34päivää), joten teoria siis on että ovulaation on pakko tulla jälkeen terojen alotuksen. Ja on myös pcos ja yksi munasarja toiminnassa vaan.
Alle vuoden yrityksen aikana en kovin huolestuisi, mutta hyvä että asia tosiaan tutkitaan, ettei montaa vuotta ihmetellä jos onkin joku selvä syy miksi ei raskaudu. Ja enkä tosiaan itsekään ole ikinä saanut positiivista tulosta ovistestiin vaikka joskus niitä useamman kuukauden käytin.
Munasarjathan voi olla monirakkulaiset vaikka verikokeet näyttäisikin ihan normaalia, näin ainakin minulla, joskus ollut siinä rajoilla että näyttääkö verikoe jotain vai ei. Mutta ultrallahan sen näkee heti miltä munasarjat näyttää.

sitä en vain tiedä kuinka helposti aloitetaan lääkkeet mitkä vauhdittaa munasolun kypsymistä, jos siis olisi monirakkulaisista munasarjoista kyse missä harvemmin sitä ovulaatiota tapahtuu.
 
Teroluteilla saa kyllä kierron tasaiseksi (kuten saisi ehkäisypillereilläkin), mutta raskaaksi tulossa tärkeintä on ovulaatio ja siinä ne ei auta. Munarakkulan kehittymisen tueksi nykyään käytetään letrotsolia (ellei ole kyse ivf-hoidosta piikityksineen, ja siinäkin letrot voi olla osaltaan avuksi). Ennen oli clomifen, mutta letrot on korvanneet sen.

Raskautta ajatellen Terolutista voi olla hyötyä luteaalivaiheen (eli ovulaation jälkeisen ajan) tueksi sekä alkuraskaudessa, jos epäillään että oma keltarauhashormonituotanto ei olisi riittävä.
 
  • Tykkää
Reactions: nasu08

Yhteistyössä