terolut tekee oviksen ?

Näin gynekologi minulle sanoi..

Minulla jää menkat kokonaan pois ellen syö teroja, kun raskautta ei ole kuulunut, aloin tikuttaa ovista, mutta en saa tikkuun edes haamua!?
Menin gynelle toivossa että saisin pilsu jotka auttaa oviksiin..
No, en saanut. "Kyllähän se ovulaatiokin on tapahtunut jo kerran menkat tulee"
Ja väitti gynetäti että terot auttaa ovikseen, vaikka kerroin kuulleeni toista, kumosi väitteet.

Mitä hyötyä minulle on teroista jos en ovuloi ja koitan raskaaksi ?
Todella turhauttavaa, olen niiiiiin kyllästynyt lääkäreiden välinpitämättömyyteen.... :'(

No, ei kyllä ole varmaa että ovis on ollut vaikka menkat tulevatkin... Just kävin perjantaina gynellä ja se sanoi että todennäkösesti en ovuloinut ollenkaan viime kierrossa.

Ne on clomit jotka tekee oviksen.

Mulla oli ongelmana etten ovuloinu ja kierto oli siks ihan pyllyllään. Teroluteilla pistettiin kierto normaaliks, jotta pystyin alottamaan clomifenit, joilla sitten ovuloin ja tärppäs :) Ei terot siis ovista saa aikaan, tasoittaa vaan kiertoa. Tällaset tiedot mulla asiasta ja kävin erikoislääkäreillä enkä missään arvauskeksuksessa, joten luulisi tietävän :)

Joo, mullekin sano eka gyne et odotellaan... Ja sit tää toinen gyne määräs mulle ne clomit, jos en tässä kuussa tuu raskaask. Sain myös terot tähän kiertoon ja alotan ne tiistaina. Ja se siis katto ultralla ja arveli etten oo ovuloinu ainakaan viime kierrossa ja koska mulla on rakkulaiset munasarjat ni anto clomit, että saadaan se ovulaatio ns. varmaksi.

Meilläkin päin tosin on tapana, että pitää olla vuosi aktiivista yritystä takana ennenkuin saa hormonaalista lääkitystä. Koska naiset eivät luonnollisestikaan ovuloi joka kuukausi ja silti menkat tulee.. Meillä oli yritystä takana jo puoltoista vuotta joten heti sain tutkimusten ja labrojen jälkeen lääkkeet. Ekasta kierrosta sitten clomejen kanssa tärppäs, joten kannatti vaikka oireet oli ihan hirveitä (clomeista)..

Kun terolut on keltarauhashormonia, ja estrogeeni kasvattaa/kypsyttää munasolua, niin eihän se ole mitenkään mahdollista että se keltarauhashormoni sais oviksen aikaan. Päin vastoin, se voi jopa estää ovulaation jos sitä ottaa liian aikaisin!

Mun gyne sanoi, että jos on epäsäännölliset kuukautiset, ei tarvitse odottaa vuotta hoitojen aloittamiseen. En asu nyt Suomessa niin gyne kirjoittoitti vaan sähköpostin, että jos haluan voin alkaa syömään teroja kiertoa tasoittamaan, mutta varsinainen hoito se ei ole. En tiedä pitäiskö alkaa syömään vai ei. Onko teillä niistä hyviä kokemuksia?

Jaahas ihan etsin sen sähköpostin tähän. Näin siis sanoo minun gyneni. Hän johtaa yksityistä hedelmättömyysklinikkaa, joten luulis jotain tietävän.. On tää vaan niin vaikeeta näköjään ammattilaisllekkin. :)

Nyt jos olet lopettanut E-pillerit ja kuukautiskiertosi on epäsäännöllinen, erityisesti pitkä (yli 30 pv) sinun kannattaa aloittaa keltarauhashormoni (progesteron = gestagen) jaksottaisesti aina 14 pv loppukierrosta eli otat progesteronia kierron 15. - 28. päivänä. Tällä kiertosi pysyy säännöllisenä ja raskaus voi siten tärpätä nopeammin. Progesteronista ei ole mitään varaa tai haittaa, ei myöskään vaikka olisit raskaana, ja sitä saatat saada apteekista ilman reseptiä. Varsinainen lapsettomuuslääke tämä ei ole. Jos et tule raskaaksi vuoden kuluessa, sitten sinun pitää ottaa yhteyttä lääkäriin jotta saat lääkkeet joilla edesautetaan munasolun irtoamista.

Alkuperäinen kirjoittaja Linna:
Mun gyne sanoi, että jos on epäsäännölliset kuukautiset, ei tarvitse odottaa vuotta hoitojen aloittamiseen. En asu nyt Suomessa niin gyne kirjoittoitti vaan sähköpostin, että jos haluan voin alkaa syömään teroja kiertoa tasoittamaan, mutta varsinainen hoito se ei ole. En tiedä pitäiskö alkaa syömään vai ei. Onko teillä niistä hyviä kokemuksia?

Juuh, siis toki terolutit määrätään aikalailla heti jos kierto on epäsäännöllinen, mutta noiden clomejen kohdalla pitää se vuosi olla ainakin täälläpäin :)

vauvaunelma: Ilmeisesti hoitojen aloittaminen riippuu vähän gynestä. Siellä klinikalla, jossa kävin on sellainen periaate, että hoidot voidaan aloittaa aikaisemmin, jos kierto on epäsäännöllinen. Silloin on nimittäin syytä epäillä, että jotain vikaa on. Myös joku muu on täällä sanonut, että sai clomit 9 kuukauden jälkeen.

Mä sain clomit heti koska mulla on aina ollu epäsäännöllinen ja piiiitkä (yli 45) kierto ja en todennäkösesti ovuloinu ilman. Ekaan kiertoon mäkin sain terolutit joilla lyhennettiin kiertoa ja sitten clomit joilla saatiin ovulaatio tapahtumaan. Meillä ei ole yritystä kun vasta viitisen kuukautta ja kävin yksityisellä. Se että sain ne niin nopeasti vaikutti se että mulla selvästi on ovulaatio-ongelmia koska en ole hormonaalista ehkäsyä käyttäny vuosikausiin, joten sen takia kierto ei ollut venähtänyt. Jos on just lopettanu e-pillerit ni siinä tapauksessa gynet varmaan yleensä odottelee sen vuoden verran ennen ku annetaan clomit. Näin minä olen ymmärtänyt. Mutta terolut ei tosiaan ovulaatioon auta, se saa vaan ns. keinotekoisesti menkat alkamaan. Kannattaa käydä jollain toisella gynellä.

Ultrattiinko sulla Lehdykkä munasarjat tai tutkittiinko verestä mitään hormonipitoisuuksia?

Riippuu varmasti :) Ja mekin lähdettiin lekurille vasta puolentoista vuoden yrittelyn jälkeen joten sit sain heti kyllä eikä tarvinnut odotella. Ensin tietenkin ultrailtiin ja tutkittiin veren hormonipitoisuudet, jotta varmistui tuo ovuloimattomuus :)

Mutta suosittelen kans käymistä toisella gynellä, jokaisella kun on vähän omat tapansa ja periaatteensa jotka vaihtelee lääkäreittäin :)

Yhteistyössä