Terolut mimmit

Hennu86 kiitos edes pienestä helpotuksesta :) ei mulle mitään sanottu. ja täälläkin ihmeteltiin sitä kun lääkäri määräs mulle terot aloitettavaksi kp10 ja kp 20 asti :D outo.. hyvä et edes jostain saa informaatiota!

Ambrosia85 Voi herrajestas, että on ollut suorastaan "pätevä" gynekologi!!!!! Ei voi olla totta, että hän meni väittämään, että jos tulee kuukautiset, on tapahtunut myös ovulaatio! Ja ei muuten pidä paikkaansa sitten alkuunkaan. Tuleehan pillereidenkin aikaan menkat, vaikkei ovista tapahdu. Ja on ihan normaalia, ettei nainen edes ovuloi joka kuukausi ja silti tulee menkat. Joka tapauksessa kohdun limakalvo vuotaa pois, oli ovista tai ei. Todella tietämätön tuo sinun gyne ollut!!!!!! En voi muuta kuin pyöritellä silmiäni ja ihmetellä.

syysmyrsky Sivuvaikutuksena teroissa on tuhruvuoto, jota voi tulla kierron aikana milloinka vaan. Tosi monella tämä vaiva on riesana :mad: Itselläni ei ole tuhrutellut yhtään. Annostus saattaa olla liian pieni, jos ilmenee tuhruilua kovinkin paljon. Jos tuhruilee pitempään ja alkaa tuhruilla kierron aikana enemmänkin, niin eikun soittoaikaa terot määränneelle henkilölle.

ON Tänne ei mitään uutta, ei menkkoja eikä plussaa. Surkeet on fiilikset, ei tullut tuolla herkällä 10UI/ml testilläkään haamun haamua :kieh: Toivo on menetetty.

Syysmyrsky Mulla täti tuli kylään sinä päivänä kun otin neljännen teron (muistaakseni ainakin :D) Kysyin tästä gyneltä ja se käski syödä kuurin loppuun ja kuulemma se että menkat tulee kesken kuurin niin tarkoitti mun kohdalla vahvaa omaa hormonitoimintaan... tiedä siitä sitten :D

Namppis Mut sulla ilmeisesti kuitenki jotain jossain tapahtuu kun oot haamun kuitenki saanut testiin :) No..katsotaan nyt mitä tapahtuu. Kipuilen yleensä menkoista mut nyt ei kyllä ole ollut mitään kipuilua,tuhrua vain.

Taidan kyllä varata yksityiselle ajan koska en luota et saan ansaitsemaani palvelua julkiselta. Ja muutenki ne sen lääkärin jutut oli ihan pehmeitä,vaikkakin oon ennenkin hänellä käynyt mut se oli vaan et kyl se siitä sä oot nuori ja viriili jne jne. Mut en mä nyt tiedä onko se niin normaalia jos kuukautiset on kaksi kertaa vuodessa. Käski jättää ovistikut pois koska pilaan stressaamalla oman kroppani toiminnot tms?? Enkä saanut ultra lähetettä vaikka pyysin koska keskenmenon jälkeen maha on vaan jatkanut kasvua ja näytän nyt sellaselta et olis joku rv17! "Tässä vaiheessa ei ole mitään järkeä lähteä ultraamaan." En mäkään haluaisi tietää mitä tuolla sisällä oikein tapahtuu. Mun tuurilla joku seittämän päinen mutanttimongoloidi kasvaa hurjaa vauhtia jossain munajohtimessa. :(

Epäpätevä tai ei! näin se menee!!!

Hormonaalinen säätely
Kuukautiskierto

Hypotalamus tuottaa gonadotropiineja vapauttavaa hormonia (GnRH) joka stimuloi aivolisäkkeen tuottamaan follikkelia stimuloivaa hormonia (FSH) ja luteinisoivaa hormonia (LH). GnRH erittyy hypotalamuksesta 60–90 minuutin välisinä pulsseina, mikä on edellytys sen biologiselle aktiivisuudelle.

Kuukautiskierron alussa FSH stimuloi tertiäärisiä follikkeleja kypsymään. Kasvava follikkeli tuottaa lisääntyvässä määrin estradiolia. Kun follikkeli on kasvanut tarpeeksi, se alkaa erittää inhibiiniä, joka estää FSH:n tuotannon.

Estradioli aiheuttaa kohdun limakalvon paksuuntumisen. Se on normaalilla matalalla tasollaan gonadotropiinien tuotantoa inhiboiva. Kun follikkeli on täysikokoinen ja tuottaa tarpeeksi suuren määrän estradiolia, säätely kuitenkin kääntyy vastakkaiseksi ja estradioli stimuloikin gonadotropiinituotantoa. Tämän aiheuttama piikki LH:n määrässä aiheuttaa follikkelin puhkeamisen eli ovulaation. Jäljelle jäävä osa follikkelista muodostaa keltarauhasen, joka tuottaa progesteronia ja estradiolia.

Progesteroni aiheuttaa kohdun limakalvon muuttumisen erittävään tilaan. Ellei hedelmöittymistä tapahdu, progesteroni- ja estradiolitasot putoavat johtaen keltarauhasen surkastumiseen ja kohdun limakalvon irtoamiseen. Tästä seuraa kuukautisvuoto. Vähentynyt inhibiinitaso aiheuttaa kohoavan FSH:n määrän, joka puolestaan aloittaa uuden kuukautiskierron.

Jos hedelmöittyminen tapahtuu, istukan erittämä hCG-hormoni (Human chorionic gonadotropin) pitää yllä keltarauhasta.

ja tosin voi olla häiriöitä näissä hormoonipitoisuuksissa, jolloin esimerkiksi on jatkuvaa tiputtelua yms. Mutta pääsääntöisesti kuukautiskiertoa ennen tapahtuu tuo follikkelin kasvaminen ja irtoaminen eli ovulaatio.

Tulin vaan tänne kertomaan omaa napaa: tuhruvuoto jatkuu edelleen, mutta mitään suurempia vuotoja ei ole tullut. Epätietoisuudessa eletään siis edelleen, ja toivotaan että kaikki olisi hyvin.

Kiitos teille ihanille kannustuksesta! Saitte minut niin onnelliseksi :)! Yhteishenki tässä ketjussa on jotain aivan uskomatonta! Nyt niitä plussia vaan kehiin tytöt, käyn täällä tarkkailemassa edelleen säännöllisesti teidän tilanteita!

Paaaaaaaaaaaaljon lämpimiä plussatuulia kaikille!!!

SenSen rv 4+4

Ambrosia Totta on se että pinossa kun plussaa, nii ei tee pahaakaan. Kaippa son just siinä, että ollaan kaikki "samalla viivalla". Ja kiva kuulla susta!

SenSen Täällä kanssa peukut kovasti pystyssä, että pikkuinen nyt kyydissä pysyy :heart:

ON Ovistestit näyttää haamua, viivat vahvenee kumminkin pikkasen. Talletuksia jo tehhään :heart:. Tosin vkl jää testit väliin, ku lähetään sukuloimaan, enkä siellä viitti ruveta testailee :D. Oon nyt vähän kahen vaiheilla, että miten niitä teroja rupeen taas napsii. Toisaalta järkeenkäypää olis totella gyneä :). Leffa oli katsottava, tuntu vaan näin alux vähän ei nii hyvältä muihin verrattuna, mutta jahka mä sen moneen kertaan katon nii muuttuu mahtavax :D, mutta se Deppi on niiiiin ihana :p

Terolut-mimmien toivelista

Namppis88....kp43/28-60.......22v......1.lapsi.....yk5...tauko
"Kuumeilija"...kp36/??............26v......1.lapsi....yk19...4.tero
Hömelö.........kp30/27-34........23v.....1.lapsi....yk10...tauko
Kristiina84.....k29/25-35.........26v......1.lapsi....yk5.....tauko
rae89...........kp26/?...............22v.....2.lapsi....yk1....1.tero
LadyBlue.......kp23/24-42........28v.....1.lapsi....yk10..1.tero
Syysmyrsky...kp23/36...........22v.......1.lapsi....yk11+3..1.tero
Macy gray.....k11/30-35..........31v.....2.lapsi......yk18..2.clomi
Fossiili..........kp11/27-?...........31v......2.lapsi......yk2....2.tero
Ambrosia85...kp11/26-?..........26v......1.lapsi......yk7.....5.tero
Nancy...........kp8/25-55........23v.......1.lapsi.....yk......1.tero
MoonBride.....kp5/??...........20v........1.lapsi......yv2...2.tero
Tellervo........kp4/32-?........35v.......2.lapsi...yk5.....3.tero

Plussanneet: :heart:
Saasa......16.4....kp35/37-68....27-v....1.lapsi....yk11....2.tero-kierto
Chrisu......5.5.....kp32/28-95.....28v......1.lapsi....yk 1....3.tero-kierto
Anni776...11.5......
SenSen....16.5...kp29/26-32.....25v......1.lapsi....yk11...3.tero-kierto

Jännä-klubi :confused:
Hömelö.............dpo 20 (HAAMU!)
Kristiina84.........dpo 16
"Kuumeilja".......dpo 13-14
Namppis88........dpo 12 (HAAMU!)
LadyBlue...........dpo9

Hengessä mukana :wave:
Ninni-Ilona
AnniMu
Aadami
Lilli88

Listalle haluavat, ilmoittautukaa allekirjoittaneelle ja laittakaa kp/kierto, ikä, monesko lapsi, yrityskerta ja monesko terolut tai clomikuuri menossa. :)

"kuumeilija", taisit kysellä oireita jossain vaiheessa?? Menkkamaiset alavatsakivut ja pari kertaa oikein häijy vihlaisu. Kiukuttanu on jonkin verran ilman syytä ja päätä särkeny parina päivänä. Pienen pientä rintojen/nännien kosketusarkuutta ja finnejä! Ei siis mitään selkeää, oikeastaan ihan pms-oireet :D

Tässä tän päivänen tunnin pidättely ja eilinen aamu, aika heiveröiseltä näyttää mun mielestä vieläkin...

Namppis, samoilta näytti mun ovistestit eilen, tänään pikkasen vahvempi..
tässä nyt sit odottelee että tulisko sieltä ihan oikea plussa :)

Fossiili kiva kun ette ole unohtaneet :) Tässä vaan tuntuu kerrankin olevan elämässä sen verran ruuhka-aika, ettei ehdi palstailla. Normaalistihan palsta on ollu mulla auki työpäivän ja ehkä kotonakin, mutta nyt kun ei ehdi ajatusta uhrata töillekään niin jää palstailu vähiin :D

Terolut-kuurista vielä kyselen mielipiteitä:

Gyne määräsi mulle alunperin terot jos menkat ei alakaan.. no, menkat alko ja tuli nätisti sen 3 kiertoa ja sitten katosivat. Hain uuden reseptin toiselta gyneltä ja antoi 2*3kk kuurin (olin onnistunut alkuperäisen reseptin hukkaamaan). Sanoin tän suoraan tälle toiselle gynelle, ja näki tottakai järjestelmästä mitä aikaisempi oli mulle määrä

Mutta jos kolme kuukautta herättelee kropan oman kierron niin kannattaako mun nyt syödä noita kahta vikaa satsia?
Mitään tarkempia ohjeita en saanut. Muuta kuin että kierron 15pv -> 10 tabelttia naamariin ja syksyllä katsellaan miten tilanne on kehittnyt.

Nyt siis funtsaan sitä, että pitäiskö jättää terot pois ja katsoa onko kropalla jo oma kierto. Neljä kiertoahan olen ehtinyt syödä tähän mennessä. Ensiviikolla alkaisi viides.

Mietin tätä myös siksi, etten millään jaksais kesällä juosta gynellä ellei tule todella hätä..
Tosin jos meinaan napsia sinne syksyyn asti teroja, niin pitäis resepti käydä joka tapauksessa uusimassa. Jos lääkäri ois pidempiaikaiseen käyttöön niitä tarkoittanut, niin olis varmaan suoraan kirjottanut reseptin vaikka 9:lle kuukaudelle eikä vain kuudelle?

Macy Gray, mistä sä tiedät aina vastauksia meidän kysymyksiin? Oon jo kohta 3 vuotta miettinyt tätä.. ja miten sä jaksatkin vastailla aina uudestaan ja uudestaan mun samoihin kysymyksiin :)

SenSen Ihana kuulla, että pysyy vain tuhruna! Nyt paljon tsemppiä ja tarrasukkia :heart:

Namppis88 Kyllä siellä ihan selvä haamu on! Eiköhän se tuosta vahvistu vielä, dpo:t vielä niin pienet. Hcg nousee niin yksilöllisesti. Tsemppiä!

Heips!

Kuumeilija :hug: Tiedän niin fiilikset. Toivon kuitenkin, että olis mahdollisuuksia vielä plussaan, kunhan muutama päivä kuluu. Lohdutusyritys on surkea, tiedän, mutta silti toivoa ei kannata menettää. Jaksamista!

Kiitos myös minunkin puolesta kannustavista ja lohduttavista kommenteista :heart: Täällä on tosiaan mahtava yhteishenki ja nimenomaan vertaistuen takia. Ei näitä vauva-asioita sun muita hormonikiemuroita omassa arjessa viitsi ihmisillä alkaa puhumaan, saati että ukko tajuais tuon taivaallista asioista. Täällä on siks helppo olla, kun kaikki varmasti tietää, mistä toinen puhuu ja kannustaa.

Pahoittelen nyt vainomanapaisuutta, on nimittäin erittäin masispäivä ollut ja työkuviot on hieman hankalat. Tästä johtuu, että elämä tuntuu olevan aika solmussa tällä hetkellä. Jätän nyt joksikin aikaa testit rauhaan ja odottelen, josko menkat alkaisi. Ens viikolla sitten taas testiä kehiin.

Hiljenen nyt tältä illalta, otan siiderin ja ehkä lasin viiniä ja nukkumaan. Toivottavasti päivä uusi toisi paremman fiiliksen :)

Plussatuulia teille kanssasisaret! :heart:

Kristiina84 Kiitos sanoistasi :heart: Kyllä taas tipuin korkealta ja voisin vajota maan alle. Ihana juttu, että saa kannustusta ja vertaistukea! Miehelle on turha puhua, kun ei se ymmärrä ja toisekseen ei se jaksa "jauhaa" vauvoista :LOL: Kirjoitteletko muilla palstoilla? Mä kirjoittelen tuolla esikoisesta haaveilevissa ja siellä on äärimmäisen hyvä olla ja kirjoitella, ja se on ehkä hieman vilkkaampi pinkka kuin tämä terolut-pinkka :D Tämä terolutpuoli on kans hyvä, kun syön teroja niin täällä voi ihmetellä sitten niitä asioita.

Omaa napaa... taitaa se täti vaan tehdä tuloaan :headwall: Mitäpä sitä muutakaan olisin voinut odottaa.

LadyBlue Mutta on täysin normaalia, ettei nainen kuitenkaan ovuloi joka kierrossa (vaikka kaikki olisikin kunnossa, normikierrot jne.). Pitkissä kierroissa tämä voi olla yksi "vaiva" eli jotkut pitkäkiertolaiset saattavat ovuloida harvoin tai voi olla niinkin, ettei ovuloi ollenkaan. Ja sitä ihmettelin, että miten gyne voi sanoa noin, että tulee aina ovis ennen kuukautisia. Mutta pääsääntöisesti kyllä pitäisi ovuloida, mutta aina se ei mene niin.

Namppis noi molemmat siis herkkiä testejä olettaen? Toivottavasti haamu vahvistuu :heart:
Ambrosia luulis että voit taukoa pitää vaikka tässä välissä. Helppohan ne on alottaa sit uudestaan! Kun eivät kuitenkaan ovulointiin vaikuta niin sulla samanlaiset mahdollisuudet tulla raskaaksi. Katot vaikka yhden kierron miten menee ilman teroja.. itekki siinä käsityksessä että teroja yleensä määrätään putkeen se 6kk max. Varmasti oli helpompaa jo gynesi olisi voinut perustella määräystänsä, toki lääkärin määräyksen mukaanhan kannattaisi aina mennä.. macy gary osaa tähän varmasti parhaiten vastatta :D

Itelle ei mitään uutta.

Ambrosia85 Olen kuullut, että terot määrätään yleensä aluksi vain kolmeksi kuukaudeksi juuri tuon takia, että sen pitäisi riittää herättelemään kroppa toimimaan normaalisti. Jos sinusta itsestäsi tuntuu, niin mun mielestä sä voisit kyllä kokeilla yhden kierron ilman teroja. Mun kaveri söi ensin 3kk satsin ja piti jokusen kuukauden tauon, ja hänellä kierrot pysyivät säännöllisinä pari kiertoa ja alkoi sitten taas heitellä, jolloin aloitti terot uudestaan. Turhaanhan niitä teroja syö, jos kroppa alkaisikin toimia :D Mulla lähtisi kans viides terokierto käyntiin ja mietin ihan samaa, että pitäisiköhän kokeilla ainakin yksi kierto ilman.

LadyBlue Lueskelin aikaisempia kirjoituksia ja olit jossakin tekstissäsi kommentoinut, että alkuraskauden vuoto saattaa johtua siitä, että kohtu puhdistautuu. Mullahan alkoi tulla tänä iltana jotakin tuhrua, mutta veristä kylläkin. Mistähän se johtuu ja miten voi olla mahdollista, että alkuraskaudessa tulee kunnon menkat? Olen monesti miettinyt sitä. Eikös menkkojen aikana kohdun limakalvo vuoda pois, niin miten alkio pysyy matkassa? Mäkin olen nimittäin kuullut ja tiedänkin usemmankin tapauksen, jossa on ollut ihan kunnolliset menkat, eräällä sukulaisella tuli KOLMET normaalit menkat alkuraskaudessa. Aihe on kiinnostava... jollakin epätoivoisella tavalla yritän luoda toivoa omaan tilanteeseeni. Vaikka hyvin epätodennäköistä olisi, että olisin raskaana.

Yhteistyössä