terkkarin mielipide vs lääkärin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pää pyörällä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pää pyörällä

Vieras
jälkitarkastuksessa terkkari kyseli ehkäisyn tarpeesta ja suositteli pillereitä. Mutta kun kerroin että suvussa ollut paljon veritulppia hän sanoikin vain että siinä tapauksessa kondomi on hyvä ehkäisy ja imetyskin antaa hyvän lisäsuojan. kuitenkin kun menin lääkärin puolelle lääkäri oli sitä mieltä että voisin käyttää minipillereitä. Mua kuitenkin nyt rupes ahdistaa kun täällä pakkausselosteessa on varoitukset tromboosista.

onko teitä keltään tutkittu veren hyytymistekijöitä.Jos jotain epänormaalia on niissä todettu lähisukulaisilla/sinulla, ei pillereitä/hormoonallista ehkäisyä suositella.

Moni lääkäri kyllä määrää noita minipillereitä niillekin, keillä on veritulppariski, ja käytäntö onkin kai se, että lääkärin valvonnassa niitä voidaan käyttää. Sekin kai vähän riippuu siitä, mikä riskitekijä siellä taustalla on vai onko niitä useita. Itse en kyllä vakituisemmassa parisuhteessa luottais kondomiin ainoana ehkäisynä, vaan liittäisin siihen jotain. Kierukkaa kannattaa pohtia.

ei mun tietääkseni ole hyytymistekijöitä tutkittu. Mutta pitääpä vielä omalta äidiltäni kysyä, hänelle kun se tulppa tuli 43-vuotiaana.

tuota naistenkondomia olen kokeillut mutta en saanut sitä oikein paikoilleen oli paikat jotenkin liian kireät. Mutta voihan se olla että se onnistuisi nyt paremmin kun on synnyttänyt :D

mä vähän pelkään tuota kuparikierukkaa kun sehän voi lisätä vuotoa,kipuja ja tulehduksia... mä en ainakaan haluais vuotaa yhtään enempää hemoglobiinikin laskee niin helposti ja muutenkin inhoan kuukautisia.

mut en tiedä pitäis varmaan mennä juttelemaan jonkun gynen kanssa joka osaa antaa tarkempaa tietoa...

Terkkareillahan ei ole lääkekoulutusta juuri lainkaan. Lääkäri on se joka on saanut siihen koulutuksen. Sinuna menisin vielä gynelle varmistaan minipilleriasiaa ellet luota neuvolan lääkäriin. Samalla voit kysellä just kieukasta tai ehkäisyrenkaasta.

[QUOTE="aloittaja";23984371]ei mun tietääkseni ole hyytymistekijöitä tutkittu. Mutta pitääpä vielä omalta äidiltäni kysyä, hänelle kun se tulppa tuli 43-vuotiaana.

tuota naistenkondomia olen kokeillut mutta en saanut sitä oikein paikoilleen oli paikat jotenkin liian kireät. Mutta voihan se olla että se onnistuisi nyt paremmin kun on synnyttänyt :D[/QUOTE]

Minä en ottaisi pillereitä jos äidilläsi noin nuorella iällä ollut veritulppa.

mulla vähän samoja mietteitä. Tosin mä en ole tietoinen siitä että meidän suvussa olis tulppia ollut. Eikä mulla itselläni ole ollut eikä kummankaan raskauden aikanakaan. Silti mulla ihan järjetön pelko että saan tulpan. Lääkäri kirjoittanut useamman pilleri reseptin, kaikki jäänyt lunastamatta pelon takia. Haluaisin käyttää mutta pelko on liian suuri. Naurakaa vain nyt sitten minulle! :(

yritin googlettaa tietoa asiasta mutta hyvin vähän mitään tietoa on...

ainoa mitä löysin "Veritulppariski minipillereitä käyttäesssä on pieni, sama kuin ilman niitä eli n. 1 veritulppatapaus/10000 naista vuodessa."

"Minipillerit voidaan aloittaa, vaikka olisi aurallinen migreeni tai verenpainetauti. Hyytymishäiriöt (vena-trombi taipumus) eivät ole este minipillereille, mutta mini-pillerit eivät myöskään suojaa trombeilta."

Alkuperäinen kirjoittaja pää pyörällä;23984269:
kondomi on hyvä ehkäisy ja imetyskin antaa hyvän lisäsuojan.

Miten tuo imetys käytännössä toimii? Imetään pallit tyhjiksi ennen varsinaista yhdyntää vai? Miten voi olla varma ettei sieltä enää mitään tule? Vai onko tossa se idea että loput sitten mahtuu siihen kortsuun?

Miten tuo imetys käytännössä toimii? Imetään pallit tyhjiksi ennen varsinaista yhdyntää vai? Miten voi olla varma ettei sieltä enää mitään tule? Vai onko tossa se idea että loput sitten mahtuu siihen kortsuun?

onko joku tosiaan oikeasti niin tyhmä ettei ymmärrä mitä tuolla tarkoitetaan. Toki että käytetään kondomia koko yhdynnän aikana normaalisti. Mikäli sattuisi että kondomi jostain syystä pettäisi riski raskautua on aika pieni. Täysimetys kun aika hyvin estää ovulaatiota tapahtumasta. Tosin ei sekään sata varmaa ole.

onko joku tosiaan oikeasti niin tyhmä ettei ymmärrä mitä tuolla tarkoitetaan. Toki että käytetään kondomia koko yhdynnän aikana normaalisti. Mikäli sattuisi että kondomi jostain syystä pettäisi riski raskautua on aika pieni. Täysimetys kun aika hyvin estää ovulaatiota tapahtumasta. Tosin ei sekään sata varmaa ole.

Tyhmä olet itse kun et osaa lukea! MISTÄ TIETÄÄ ETTÄ MIES ON TÄYSIMETTYNYT???

varsinaiseen asiaan kantaa ottamatta.. ei jokaista lääkärin sanaa kannate ottaa täytenä totuutena. monilla ihmisllä on sellainen käsitys, että kun lääkäri on sanonut jotain, se on tosi ja varma. pitää itselläkin olla hoksottimet paikallaan ja kyseenalaistaa lääkärin sanaa, jos yhtään alkaa epäilyttää.

Täysimetys on hyvä suoja siihen asti kun ekojen kuukautisten alkamiseen on n. 2 viikkoa. Koska se hetki sitten on, onkin avoitus. Mulla alkoi täysimetyksestä huolimatta kuukautiset 1kk synnytyksen jälkeen, eli eipä suojannut imetys yhtään... onneksi en siihen luottanutkaan. Mun mielestä on vastuutonta terkkareilta puhua imetyksen ehkäisyvaikutuksesta, kun abortteja tehdään paljon myös alle 1v lasten äideille.

soitin ja kysyin tätä asiaa vielä toiselta lääkäriltä ja hänkin sanoi asian olevan ok että aloittaisin minipillerit. mutta toisaalta ei mulla luottamus ole kovin suuri tk lääkäreihin. varasin ajan yksityiselle gynelle mutta aika meni vasta heinäkuun lopulle.

kattelin vähän ulkomaalaisia nettisivuja ja siellä näyttäis olevan ihan yleinen käytäntö että jopa veritulpan sairastaneelle määrätään minipillerit. :O

itseäni kiinnostaisi tuo verenhyytymis tutkimus. mutta neuvolan lääkäri eikä tk lääkäri sitä nähnyt "tarpeellisena". Yksityiseltä varmaan saisi helpommin mutta sitten hinta on kanssa sen mukainen(yli 200e). :(