Terkkari vai minä oikeassa? tuulimunasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ukkeli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

ukkeli

Vieras
kun mulla epäiltiin tuulimunaa kysyin mun neuvolaterkkarilta et mikäs se tuulimuna oikein on? ni hän vastasi et sellanen hedelmöittynyt munasolu joka on mennyt esim. munanjohtimeen ja tulee pois kun ei mahdu kasvamaan enään siellä.. olin "HÄH" mä oon aina luullut et toi mitä se selitti on kohdunulkopuolinenraskaus.. selventäkääs mulle..?

No ei se nyt ihan noin mee =) . Tuulimunaraskaudessa hedelmöittynyt munasolu kiinnittyy kohtuun ihan niinkuin normiraskaudessa ja istukat ja kaikki voi kehittyä niinkuin normaalisti, mutta jostain syystä vaan sikiö jää kehittymättä.

Alkuperäinen kirjoittaja ukkeli:
kun mulla epäiltiin tuulimunaa kysyin mun neuvolaterkkarilta et mikäs se tuulimuna oikein on? ni hän vastasi et sellanen hedelmöittynyt munasolu joka on mennyt esim. munanjohtimeen ja tulee pois kun ei mahdu kasvamaan enään siellä.. olin "HÄH" mä oon aina luullut et toi mitä se selitti on kohdunulkopuolinenraskaus.. selventäkääs mulle..?

Toi olis ollu just kohdunulkoinen raskaus siellä johtimessa.
Tuulimuna raskaus on raskaus jossa sikiöpussissa ei ole alkiota lainkaan.

Tuulimunaraskaus

"Mitä tarkoittaa tuulimunaraskaus ja mistä se johtuu?"

Tuulimunaraskauden lääketieteellinen termi on ovum abortivum ja se tarkoittaa alkion keskenmenoa. Raskaus lähtee käyntiin kuten pitääkin. Syntyy istukka ja sikiökalvot, mutta hedelmöityneestä munasolusta kasvavan alkion kehitys pysähtyy ja alkio kuolee. Tavallisesti tuulimunaraskaus päättyy 12. raskausviikkoon mennessä ja ultralla se voidaan havaita viimeistään 7. viikon kohdalla. Tuulimunaraskauksien tarkkaa syytä ei tiedetä, mutta todennaköisesti hedelmöittyneessä munasolussa on niin vakava vika, ettei elämän edellytyksiä ole. Arviolta jopa ¾ keskenmenoista on tuulimunia. Ensimmäisen tuulimunaraskauden jälkeen mahdollisuus uuteen ja parempionniseen raskauteen on hyvä. Jos tuulimunia tai keskenmenoja on kolme, sitten tehdään tarkempia tutkimuksia, kuten kromosomitutkimuksia ja geenitutkimuksia.

http://yle.fi/akuutti/laakariarkisto/tuulimunaraskaus.htm

eli ton mukaan maalaisjärjellä ajateltuna ap on oikeassa ja terkku on puhunut kohdun ulkopuolisesta raskaudesta

Tuulimunaraskaudessa munasolu hedelmöittyy ja alkaa jakautua samalla kun kulkeutuu kohtuun ja kiinnittyy sen seinämään. Istukka kehittyy, samoin
sikiöpussi joka täyttyy lapsivedellä ja kohtu kasvaa. Raskaushormonia muodostuu ja raskaustesti näyttää positiivista. Normaalit raskausoireet ilmenevät (rintojen arkuus, pahoinvointi, väsymys jne.) mutta sikiötä ei muodostu lainkaan. Raskaus on hedelmöittymishetkestä tuomittu eikä mikään hoito tai lääke auta.

Mulla näitä on ollu 2 kappaletta. Mun käsityksen mukaan jos hedelmöittynyt munasolu munatorveen tai muualle kuin kohtuun kiinnittyy nii silloin on kyseessä kohdunulkopuolinen raskaus, ei tuulimuna.

Alkuperäinen kirjoittaja manta76:
Tuulimunaraskaudessa munasolu hedelmöittyy ja alkaa jakautua samalla kun kulkeutuu kohtuun ja kiinnittyy sen seinämään. Istukka kehittyy, samoin
sikiöpussi joka täyttyy lapsivedellä ja kohtu kasvaa. Raskaushormonia muodostuu ja raskaustesti näyttää positiivista. Normaalit raskausoireet ilmenevät (rintojen arkuus, pahoinvointi, väsymys jne.) mutta sikiötä ei muodostu lainkaan. Raskaus on hedelmöittymishetkestä tuomittu eikä mikään hoito tai lääke auta.

Mulla näitä on ollu 2 kappaletta. Mun käsityksen mukaan jos hedelmöittynyt munasolu munatorveen tai muualle kuin kohtuun kiinnittyy nii silloin on kyseessä kohdunulkopuolinen raskaus, ei tuulimuna.

Tuulimuna voi kyllä kehittyä kohdunulkopuoleisena raskautena

Yhteistyössä