Terapiaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Osaisiko joku neuvoa..
Kärsin pahoista itsetunto-ongelmista ja haluaisin saada tähän apua, koska se tuntuu pilaavan elämäni.
Maksaako terapia aina ihan järjettömästi?? Olen lukenut että se maksaisi jopa 60-80 ? tunti. Itsellä ei olisi kyllä varaa maksaa sellaisia summia.

Entä osaako joku suositella Turun seudulta hyvää terapeuttia? En tiedä mistä lähteä liikkeelle. Etsin netistä, mutta missään sivuilla ei lue hinnoista mitään. :(

Eli olen käynyt kaksi vuotta terapiassa. KOlmas vuosi vielä edessä.

Sinun pitää ensin hakeuta kunnan/kaupungin psyk. polille psykologille tai lääkärille. Ja käydä siellä jonkin aikaa. Yleensä pitää myös kokeilla jotain lääkitystä. Sen jälkeen lääkäri voi kirjoittaa lausunnon kelaan jolla voi hakea psykoterapiaa. Kelaa maksaa hieman yli puolet terapiasta ja sinä loput. Itse kävin psykkan polilla yli 2v ennenkuin lääkäri suostui lähetteen kelaan kirjoittamaan. Kun ensin pitää kokeilla halvimmat keinot. Itse maksan nyt terapiasta 25e kerta. Terapia maksaa jotain 54-56e oikeasti mutta kela maksaa osan. Terapeutti siis on yksityinen ja itse etsittävä

Kelalta saa tukea maksuihin, jos saat psykiatrilta puoltolausunnon, että olet terapian tarpeessa. Silloin tarvitset myös terapeutin, joka on kela-kelpoinen. Voit lähettää meiliä tai soittaa terapeuteille, niin saat hinnan selville. 60 eurolla pitäisi löytyä hyvä terapeutti. Kerta on monesti kyllä vain esimerkiksi 40 minuuttia (60 euroa).

Joudut joka tapauksessa tehdä ja maksaa tutustumiskäynnin, jossa sekä sinä että terapeutti päätätte haluatteko ryhtyä terapiasuhteen.

Ja minä pääsin osittain sillä syyllä terapiaan kun lääkkeet vaan huononsivat oloa. Eivät auttaneet tippaakaan =(

Mutta voit kokeilla varata ajan yksityiselle psykiatrille ja kokeilla sieltä saada lähetettä. Mutta yleensä Kela vaatii vuosien sairashistorian ja useamman lääkekokeilun.

Minulla diagnoosina yleinen ahdistuneisuushäiriö ja krooninen unettomuus.

Tuon lähetteen saa helpommin yksityiseltä psykiatrilta. Se toki maksaa myös enemmän. Muistaakseni jotain 90 euroa/kerta. Siellä pitää käydä muutama kerta 2-3 kertaa on ihan minini, usein pidempään.

Ja hyvän terapeutin etsiminen on todella tärkeää. Ota selvää hänen koulutuksestaan ja varmista tutustumiskäynnillä että teillä "synkkaa" =) Pääkaupunkiseudulla on kalliiimmat hinnat yleensä.

Jos haluaa kela-kustanteiseen terapiaan, pitää ensin tosiaan olla hoitosuhde psykiatrin kanssa. Kolmen kuukauden hoitosuhteen jälkeen saa häneltä B-lausunnon, jonka perusteella voi hakea Kela.kustanteiseen terapiaan, silloin Kela kustantaa osan hoidosta. Riippuu terapeutin taksasta paljonko siitä jää itselle maksettavaksi, mutta ne taksat on tosiaan hyvinkin tuon 60-80?. Terapeutit eivät yleensä ilmoittele missään nettisivuilla taksojaan, koska ne katsotaan käsittääkseni aina yksilöllisesti riippuen siitä millaista ja miten pitkäkestoista terapiaa asiakas kaipaa. Mulla on terapeutti Raisiosta, ja on ihan loistava.

Yhteistyössä