Tensioniskasta kärsivät, paheneeko oireilu ennen menkkoja?

Mummy Sunshine

Aktiivinen jäsen
19.07.2005
1 497
0
36
Mulla on todettu pitkittynyt jännitysniskaoireisto, pahin oire huimaus ja näköhäiriöt. Fysioterapialla oon saanut vähän oireita helpottamaan, mutta olen parina viime kuukautena pistänyt merkille, että oireet pahenevat n. viikkoa ennen menkkoja ja sitä jatkuu sitten ainakin menkkojen alkuun asti, vähän ylikin. En tiedä, olisko mennyt itsellään ohi vai ei, koska olen käynyt jatkuvasti fysioterapiassa. Enkä tiedä sitäkään, johtuuko oireiden paheneminen kuukautiskierron vaiheesta, mutta parina kuukautena oon huomannut, että siinä kohdassa kuukautta ainakin yhtäkkiä selvästi pahemmat oireet.
Mites muilla?

Mulla ei muuhun aikaan kuukaudesta olekaa niskaoireita, mutta päivä pari ennen menkkoja, herään aamulla siihen, ettei pää käänny kuin buranan avulla. Mieluusti tänne vinkkejä, mitä asialle voi tehdä. Mulla helpottaa noin 5-6 päivän päästä, mutta on se aika pitkä pätkä kuukaudesta.

Öh, en ole kyllä tajunnut yhtään yhdistää näitä kahta. Mutta just oli menkat ja kauhea niska/hartiakipu huippauksineen yht'aikaa. Pitääkin ruveta tarkkailemaan asiaa.

[QUOTE="Sirkkeli";23250635]Öh, en ole kyllä tajunnut yhtään yhdistää näitä kahta. Mutta just oli menkat ja kauhea niska/hartiakipu huippauksineen yht'aikaa. Pitääkin ruveta tarkkailemaan asiaa.[/QUOTE]

Kysyin fysioterapeutilta, voiko menkoilla ja tensioniskaoireiden pahenemisella olla yhteys vai kuvittelenko vaan ja hän sanoi, että kyllä voi ja vertasi siihen, että paheneehan migreenikin yleensä menkkojen aikaan.

[QUOTE="Sirkkeli";23250635]Öh, en ole kyllä tajunnut yhtään yhdistää näitä kahta. Mutta just oli menkat ja kauhea niska/hartiakipu huippauksineen yht'aikaa. Pitääkin ruveta tarkkailemaan asiaa.[/QUOTE]

Sama täällä. Mulla on huomenna aika lääkärille kun olen pelännyt aivokasvainta! Niskat on jumissa, ollu toodella kauan, mutta vasta n. 3kk mua on huimannu pahasti ja juuri menkkojen aikaan eniten. Eli voi siis kuitenkin johtua niskoista tää kammottava olo.

[QUOTE="kiia";23250676]Sama täällä. Mulla on huomenna aika lääkärille kun olen pelännyt aivokasvainta! Niskat on jumissa, ollu toodella kauan, mutta vasta n. 3kk mua on huimannu pahasti ja juuri menkkojen aikaan eniten. Eli voi siis kuitenkin johtua niskoista tää kammottava olo.[/QUOTE]

Olepa huoletta, kyllä voi johtua:) Vaikka ei tämä mukavaa ole, mutta tänäänkin tätä palstaa lukiessa tulee mieleen, että ihan mitä vaan meille aikuisille, kunhan lapset säilysivät terveinä...

Ja vielä sen verran, että neurologillakin olen käynyt -mitään kuvauksia tms. ei tosin tehty- mutta oli sitä mieltä, että "pitkittynyt, hankala, tensionaalinen ongelma". Ja fysioterapeutti on samaa mieltä, koska reagoi hoitoihin edes jotenkin.

Niin ja vielä sen verran mietintää, että jos ja kun kerran oireiden paheneminen liittyy menkkoihin, voiskohan hormonikierukasta olla apua, koska se kerran kuukautiskipuja ja pms-oireitakin helpottaa ja kenties lopettaa menkat kokonaankin..?

Ja vielä sen verran, että neurologillakin olen käynyt -mitään kuvauksia tms. ei tosin tehty- mutta oli sitä mieltä, että "pitkittynyt, hankala, tensionaalinen ongelma". Ja fysioterapeutti on samaa mieltä, koska reagoi hoitoihin edes jotenkin.

Mullakin reagoi, nimittäin niin että pahenee kun istun koneella. Onneksi töissä ei tarvitse olla koneella. Mulla on myös nikamaongelmaa lapaluiden välissä ja alaselässä, ehkä nekin lisää jännitystä niskoissa. Pitääkin muistaa sanoa kaikki nää asiat lekurille.

Yhteistyössä