Tempur-tyyny ja tottuminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ehkä ostan ehkä en
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Ehkä ostan ehkä en

Vieras
Minulla on nyt koekäytössä viikon ajaksi Tempur Ombracio tyyny. Nukkunut olen nyt sillä siitä kaksi yötä. Alkukokemus ei ole ollut mitenkään hurmiollinen. Olen kärsinyt useita vuosia ajoittain aamupäänsäryistä jotka ovat niskahartialähtöisiä. Kysymys kuuluukin että ehtiikö viikon koekäytöllä tietää että sopiiko tyyny. Myyjä varoitteli kyllä että alussa voi hyvinkin tuntua tyyny epämiellyttävältä. Harmittaa ostaa kallis tyyny jos se toimikaan... Tai harmittaa sekin jos tuomitsen liian aikaisin... Nukun sekä kyljelläni, selälläni ja mahallanikin.

Me kanssa ostettiin molemmille tyynyt ku niin kovasti kaikki kehuivat.
Mutta ei sopineet meille yhtään... Puoli vuotta sinniteltiin, mutta nyt vihdoin luovutettiin ja päätyivät tuonne kaapin päälle ja uudet höyhentyynyt on nyt sängyssä ja kyllä nukuttaa. Ei tule meille enää tempur tyynyjä!

Meillä kesti muutaman yön (olisiko ollut 3-4 yötä? en muista enää, kun tästä on vuosia aikaa) tottua Tempuriin. En vaihtaisi enää tavalliseen tyynyyn, vaikka maksettaisiin.

Tuo ombracio on aivan mahtava, en suostu muulla nukkumaan. Ehkä se ekan yön oli outo kun on normaalia kovempi mutta ei siihen kauaa kestänyt tottua. Mulla on ollut se ehkä kolmisen vuotta.

Uuteen tyynyyn tottuminen voi kestää 1 - 14 vuorokautta riippuen siitä, kuinka paljon kaularangan asento muuttuu. Jos herää uuden tyynyn aiheuttamaan ”epämukavuuden” vuoksi, kannattaa vaihtaa entinen tyyny loppuyöksi ja aloittaa taas seuraava yö uudella tyynyllä. Näin kaularanka tottuu pikkuhiljaa uuteen asentoon. Koska Tempur-materiaali ja sen painerasitusta lieventävät ominaisuudet ovat ainutlaatuisia, saattaa kulua jonkin aikaa, ennen kuin keho tottuu Tempur -tyynyyn (mm. pintaverenkierto on esteettömämpää verrattuna tavallisiin materiaaleihin) ja sen tuomaan oikeaan nukkumisergonomiaan.

Ombracio -tyyny soveltuu kaikkiin nukkumisasentoihin. Vatsamakuuasennossa tyyny kannattaa sijoittaa osittain rintakehän alle niin, että kaularangan kierto jää mahdollisimman vähäiseksi. Lähtökohtaisesti kylki- ja selinmakuuasennot ovat suositeltavampia nukkumisasentoja, koska silloin kaularanka on ergonomisemmassa asennossa. Ombracio -tyyny kannattaa möyhiä huolellisesti ennen käyttöönottoa, jotta tyynyä on helppoa säätää omaan nukkumisasentoon sopivaksi. Kylkimakuulla tyynyn tulee täyttää patjan ja pään välinen tila niin, että kaularanka on suorassa. Ombracio -tyynyssä korkeutta voi muuttaa säätämällä rouheen määrää tyynyn keskiosassa – jos tyynyn korkeustarve on matalampi niin rouhetta voi siirtää enemmän keskiosasta tyynyn siipiin. Ja päinvastoin, jos tyynyn korkeustarve on suurempi.

Tempurilta voi tilata veloituksettoman nukkumisergonomian oppaan osoitteesta; info@tempur.fi

Meillä ollut molemmilla Ombracio reilun vuoden käytössä. Jotenkin sillä on tapana littaantua juurikin niskan alta vaikka sen joka ilta nukkumaan mennessä möyhii hyväksi. Sehän kun ei ole muotoiltu, vaan siellä on sisällä täytettä. Ja toiseksi, nämä tyynyt lynttääntyvät epämääräiseksi mytyksi sängynpäätyyn. :(
Tekisi kovasti mieli vain palata halvempaan ergonomisesti muotoiltuun tyynyyn, joka kyllä toimi ennen kuin päätin repästä ja siirtyä ihan näihin luksustyynyihin.

Itselläni oli ennen jatkuvia pääkipuja aamulla kun heräsin. Siirryin tempurin original tyynyyn ja nyt olen käyttänyt jo noin 18-vuotta enkä palaisi enää koskaan takaisin. Olen vaihtanut uuden tyynyn noin 5-vuoden välein, kun noilla vanhoilla on taipumuksena menettää ryhtinsä. Joudun aina välillä käyttämään normityynyjä ja joka kerta on yhtä tuskaa. Nukun vaikka mielummin vaatemytty alla teltassa. Pahin on untuvatyyny, joka on niskalle täysin epäergonominen ja aivan liian kuuma. Meillä on myös viimevuosina ollut kunnon sänky, jossa on myös tempurtyyppinen petauspatja ja se on parantanut unia entisestään.

Omistamme originaltyynyjä useamma, millenium sekä tämä uusi ombracio. Itse tykkään eniten originaalista, koska se on ryhdikkäin ja ei muutu koskaan. Vaimoni käyttää ombraciota ja tykkää siitä kovasti. Meistä molemmista millenium on ollut täys tunkki. Meillä on useampi kaveri vaihtanut tyynyn originaaliin ja ovat täysin myytyjä. Kuitenkin on ymmärrettävä, että näihin tyynyihin kestää tottu toisilla selvästi kauemmin aikaa. Itselläni meni noin 1-2-vuotta. Käytin aina välillä kun oli pääkipeä illalla ja sitten muulloin normaalityynyä. Huomasin kuitenkin vuoden sisällä, että nämä normityynyt aiheuttaa nimen omaan minulle nämä pääkivut. Muistakaa myös että kasvoillaan nukkumista tulisi aina välttää. Se jumittaa niskan ja siitä on myös haittaa verenkierrolle. Paras nukkuma-asento on kyljellään. Myös sänkyyn kannattaa panostaa.

No tässä omat kokemukseni 18-vuodelta. Hankin ensimmäisen Tempurin 16-17 vuotiaana. Nyt olen 35. Niin ja siis olen urheilullinen 76kg mies.

Tempur Ombracio tyyny oli kyllä huonoin ostokseni aikoihin. Tyyny on liian paksu ja omituinen muotoilu on tainnut syntyä vain uuden keksimisen tarpeesta. Ei taida soveltua mihinkään nukkuma-asentoon.

Ostin niskaongrelmaisena Ombracion pari vuotta sitten ja aluksi se olikin tosi hyvä mutta sitten alkoi litistyä liikaa eikä sitä saanut enää pyöhittyä niskaa tukevaksi. Nukun aina kyljellään joten ostin nyt Askosta kylkinukkujan älyvaahtotyynyn (alessa 29 e, ohv 69 e), toimii tosi hyvin eikä haittaa vaikka uusii useammon tuolla hinnalla.

Tempur-tyyny on ihmiskunnan pahin huijaus koskaan. Tiedän monen sen ostaneen itseni mukaanlukien, mutta en tiedä ketään, kuka siitä olisi pitänyt.
Vastaan tähän tutkittua faktatietoa:
Riippumaton tutkimuslaitos, Taloustutkimus, tutkii kahden vuoden välein Suomessa eniten myytyjen sänkyjen/patjojen kuluttajatyytyväisyyttä (mukana noin 18 patja/sänky -merkkiä). Sekä Taloustutkimus että 13 maan Eurooppalainen kuluttajatutkimus kertoo samaa viestiä, että Tempurilla on ykkössija kuudessa tärkeimmässä ostopäätökseen vaikuttavassa asiassa: 1) Tempurilla on tutkitusti tyytyväisimmät käyttäjät (muilla tuotteilla nukutaan huonommin tutkitusti). 2) Tempur on paras selälle (käytännössä paras nukkumaergonomia saavutetaan Tempur patjalla ja tyynyllä, ja tätä suosittelee mm. Suomen Selkäliitto. 3) Tempur soveltuu parhaiten allergisille ihmisille (onhan se käytössä terveydenhoidon vaativissa kohteissakin, toisin kuin muut huonekalukaupan tuotteet). 4) Tempurilla on paras nukkumisen laatu (sitä suosittelee mm. Suomen Uniliitto). 5) Paras tuote laatu (terveyttä edistävät hyödyt, takuu, pitkäkäyttöikä ym. syistä). 6) paras design. Muotoilu on toki makuasia, mutta Tempurin kohdalla muotoilu myös tuntuu kun tyynyissä on anatominen muotoilu ja materiaali on ainutlaatuinen Tempur, jota muut ei myy eikä valmista kuin yksin Tempur. Lisätietoja: nukkumisergonomian neuvonta, info@tempur.fi

Kuumimmat

Yhteistyössä