Tekstinkäsittelijä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Haaveena uusi ammatti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Haaveena uusi ammatti

Vieras
Kertokaahan kaikki, mitä tiedätte tekstinkäsittelijän työstä. Mm. nämä asiat kiinnostavat:

Työnkuva
- Mitä työpäivä käytännössä sisältää? Kuinka hommaa käytännössä tehdään?

Työpiste
- Ovatko sairaalat ainoita työpisteitä, vai löytyykö tekstinkäsittelijän hommia muualtakin?

Koulutus
- Tarvitseeko osata lääketieteellistä termistöä? Vaaditaanko jokin koulutus (kuten esim. osastosihteereillä)?

Kokemuksia & muilta kuultua
- Mitä vain, joka avaisi vähän tuota ammattia minulle.

Olen vakavissani miettimässä tälle alalle suuntautumista. Pohjana sosiaalialan koulutus, joten varsinaisesti mitään lääketieteellistä termistöä ei löydy. Pohdin, josko kysyisi pääsisikö työharjoitteluun johonkin tällaiseen pisteeseen, että näkisi millaista työ on käytännössä. Työelämävalmennuksena. Mahtaakohan onnistua?

Kysy ihmeessä harjoittelupaikkaa, niin saat enemmän tietoa. Sairaaloissa ainakin tätä työtä tehdään, mutta oman arvioni mukaan työ on vähentynyt, koska lääkärit kirjoittavat itse enemmään sanelujen sijaan.

Niin ja voihan se olla, että ainakin osittain osastosihteeritkin hoitavat noita saneluja. Mahtaakohan yksityisellä puolella olla tekstinkäsittelijöille töitä, esim. terveystalo tai vastaava, tai jokin yksityinen klinikka.. Pohdiskelen vain jo valmiiksi, että olisko jotain muuta paikkaa josta kysyä, jos kunnalliselta ei tärppää. Lähikunnatkin vois tietty soittaa läpi.

Nostelen vielä viimeisen kerran, jos joku asiasta edes jotain tietävä sattuisi olemaan linjoilla.

Valitettavasti tavoittelemani henkilö ei ollut tänään tavoitettavissa. Huomenna uusi yritys ja toivottavasti tärppää. :)

Toimin itse sairaalassa osastonsihteerinä, jonka työnkuvaan kuuluu tekstinkäsittely osana työtä. Teksitinkäsittelijät purkavat lääkärien saneluja. Yleensä pelkällä tekstinkäsittelijän nimikkeellä toimivan työtehtäviin ei kuulu muuta kuin kirjoittaminen. Huolellinen ja tarkka pitää olla ja mielellään nopea. Kun uutta ammattisanastoa ( ja sitä kautta tietoutta sairauksista, hoidoista jne.) kertyy, lisääntyy mielenkiinto ja innostuskin työhön. Osastosihteerin koulutus on siihen hyvä, perussanastoa, latinaa ym. Työt ovat yleensä sairaaloissa (sairaanhoitopiireissä) tai keskitettyjä perusterveydenhuollon tekstinkäsittelypisteitä.
Itse ajattelen, että osastonsihteerin työ on monipuolisempaa, kuin pelkkä sanelujen purku. Joskus "kirjoitusvuorossa" useampi päivä menee lähes pelkästään saneluja purkaessa ja vaikka sekin on ihan kivaa työtä, niin aika puuduttavaa pidemmän päälle.
Tarjoudu ihmeessä työharjoitteluun työhön tutustumaan, monet paikat ottavat mielellään "ilmaista" työvoimaa ja jatkossa hyvälle työntekijälle löytyy ainakin sijaisuuksia.

Työt keskitetään nykyään ja siirretään pois sairaaloista, kun on digisanelut kasettien sijasta. Työ on ihan vain kirjoittamista, koko päivän. Eli aika rankkaa käsille. Lähinnä kirjataan käyntejä esim. poliklinikalla, toimenpidekertomuksia, loppuarvioita, lähetteitä röntgeniin tms. tutkimuksiin ja lääkärintodistuksia. Voi olla myös joitain ns. asiakaspalvelutehäviä, jos pitää olla yhteydessä sairaalaan.

Nopeat vain pärjää, työ on aika yksinäistä puurtamista, luurit korvilla koko päivä. Toki on työkavereita, mutta aina ei ehdi jutella. Työmäärää seurataan koko ajan ja huomautus tulee jos ei tule tulosta. Kokeneemmille työntekijöille mahdollisuus etätyöhön.

Yhteistyössä