Tekistkö töitä vajaan euron tuntipalkalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ???
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

???

Vieras
Pienipalkkainen saa käteen lähes saman kuin tuilla elävä

11.6.2011 6:45 | Kommentit
A A Helsingin Sanomat

Pienipalkkainen työntekijä ei saa käteensä verojen jälkeen välttämättä juuri enempää kuin tukien varassa elävä. Helsingin Sanomien esimerkkilaskelmassa pienipalkkainen sai käteensä 1 241 euroa ja tukien varassa elävä lähes yhtä paljon, 1 100 euroa.

Työttömän ei kannata oikeastaan tehdä keikkahommia, koska jokaisesta ansaitusta eurosta toimeentulotuki pienenisi 80 senttiä. Tästä syntyy kannustinloukuksi kutsuttu ilmiö.

Hallitusneuvottelujen tuloksena odotetaan päätöstä, joka korottaa suomalaisten perusturvaa. Käytännössä päätöksen vaikutus on köyhän kohdalla taloudellisesti plus miinus nolla, koska yhden tuen korotus pienentää herkästi toista.

Asiantuntijoiden mukaan ei ole kuitenkaan samantekevää, miltä luukulta tuet tulevat. Erityisesti toimeentulotuen kannustavuutta pidetään heikkona.

"Kaikki, mitä teet itsesi hyväksi, vähennetään tuesta", kansanedustaja Osmo Soininvaara sanoo.

Jos sen sijaan työmarkkinatuella elävä käy töissä, hän saa puolet tulosta omaksi hyväkseen ja puolet vähennetään tuesta. Töihin meno on siis huomattavasti kannattavampaa kuin toimeentulotuella.

Pahan loukun aiheuttaa toisaalta Kelan asumistuki. Systeemi on peräisin 1960-luvulta ja laskentakaavassa on joukko neliörajoihin ja asunnon kuntoon liittyviä omituisuuksia.

Tulojen vaikutus asumistukeen määritellään yhdeksänsivuisella taulukolla, joka aiheuttaa vaikeasti ennakoitavia hyppäyksiä. Pahimmillaan tulonlisäyksestä ei jää juuri mitään käteen.

Kannustinloukkujen purkamiseksi mietitään erilaisia keinoja. Kovan linjan kannattajien mielestä paras kannustin olisi yksinkertaisesti tukien leikkaaminen. Nuorten kohdalla tukileikkuria jo kokeillaan Sata-komitean aloitteesta. Työ- tai koulutuspaikasta kieltäytyneeltä alle 25-vuotiaalta voidaan leikata toimeentulotuesta 20–40 prosenttia. Käytännössä vuodenvaihteesta asti voimassa ollutta leikkuria on sovellettu ainakin Helsingissä harvoin, noin 30 tapauksessa kuukaudessa.

Yleensä kieltäytymiseen on joku pätevä syy tai nuorella on suunnitelma aloittaa joku koulutus tai työ. Silloin tukea ei ole leikattu.

160 tuntia töitä ja siitä jää itselle 141 euroa:O

Ei ihme ettei kaikki duunit kiinnosta köyhälisöä kun tekemättä mitään saa käytännössä saman rahan eikä tartte herätä aamusta.

Kuukausipalkka on silti 1200e, vaikka tuilla saisi miten paljon. Ja se on itse tienattua rahaa, josta on maksettu verot, joilla autetaan niitä jotka todella apua tarvitsevat.

Ihan ilmatteeksikin olen töitä tehnyt, loppuharjoittelussa (20vkoa). Jonka jälkeen kyllä sain paperit, joilla sitten mahdollista hakea virkaa jossa keskipalkka n. 3000e.

Kyllä ihminen töitä tekee vaikka ilmaiseksi, jos sitä voi tehdä tulevaisuutensa eteen. Täytyy olla näkymiä, joita kohti ponnistelee. Kannustimen pitäisi olla työuran kehittymisessä, ei siinä että on taas "oikeutettu" uuteen tukeen hetken päästä. Se lannistaa yritteliään mieltä!

Jos taas tarjotaan vain pätkää pätkän perään, en ihmettele ettei innosta pätkän vertaa :D

En tekisi. En tule tekemään kun kotiäidin hommia alle 10e/h.

Ilmaiseksi voin kyllä tehdä jonkun hyvän asian puolesta, vaikka lasten kouluretkien yms. seurojen eteen.

En tekisi. Tosin kun aikoinaan palasin hoitovapaalta töihin, nettosin työnteosta noin 200 markkaa enemmän kuin jos olisin jäänyt yhteiskunnan tukien varaan elämään. Silloin työnteko tuntui silti mielekkäältä, koska olin nuori ja työvuosia vielä rutkasti edessä. Ja olihan 200 markkaakin siihen aikaan summa, jolla sai ainakin viikon ruuat ostettua. Progressiivisen verotuksen ansiosta olen käyttänyt kaikki lain suomat oikeuteni tehdä lyhennettyä työpäivää, koska nettona ei ollut suurtakaan eroa siihen, oliko töissä 8 vai 6 tuntia päivässä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23955410:
En tekisi. Tosin kun aikoinaan palasin hoitovapaalta töihin, nettosin työnteosta noin 200 markkaa enemmän kuin jos olisin jäänyt yhteiskunnan tukien varaan elämään. Silloin työnteko tuntui silti mielekkäältä, koska olin nuori ja työvuosia vielä rutkasti edessä. Ja olihan 200 markkaakin siihen aikaan summa, jolla sai ainakin viikon ruuat ostettua. Progressiivisen verotuksen ansiosta olen käyttänyt kaikki lain suomat oikeuteni tehdä lyhennettyä työpäivää, koska nettona ei ollut suurtakaan eroa siihen, oliko töissä 8 vai 6 tuntia päivässä.

Sä olet tehnyt 20 sentin tuntipalkalla töitä.

[QUOTE="vieras";23955429]Sä olet tehnyt 20 sentin tuntipalkalla töitä.[/QUOTE]
No palkat oli 1990-luvulla vähän toista kuin nykyisin eli juu, olen tehnyt siis 20 sentin palkalla töitä. Oleellista ei silloin ollut niinkään palkka vaan se, että oli töitä. Kovin moni jäi niiltä vuosilta vaille töitä ja ovat työttöminä edelleenkin, vaikka lamasta on jo pian 20 vuotta aikaa ja noususuhdannekin oli välissä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23955451:
No palkat oli 1990-luvulla vähän toista kuin nykyisin eli juu, olen tehnyt siis 20 sentin palkalla töitä. Oleellista ei silloin ollut niinkään palkka vaan se, että oli töitä. Kovin moni jäi niiltä vuosilta vaille töitä ja ovat työttöminä edelleenkin, vaikka lamasta on jo pian 20 vuotta aikaa ja noususuhdannekin oli välissä.

No se on ihan oma valinta jos on viimeiset 20 vuotta ollut ilman duunia. 90-luvun alussa oli vaikeata löytää töitä, mutta ei viimeisten 15 vuoden aikana.

Jos vaihtoehdot on maata kotona ilman että oman alan töitä uskaltaisi odottaa saavansa kuin korkeintaan muuttamalla muualle, tekisin ennemmin pienellä palkalla jotain työtä kuin eläisin tukien varassa, jos jostain syystä muutto tai uuden alan opiskelu ei tulisi kysymykseen.

Jos taas tietäisin, että voin hyvinkin saada "oikean" työn itselleni, olisin kotona ja keskittyisin etsimään työpaikkaa, eläisin työn löytymiseen asti niillä tuilla.

[QUOTE="vieras";23955469]No se on ihan oma valinta jos on viimeiset 20 vuotta ollut ilman duunia. 90-luvun alussa oli vaikeata löytää töitä, mutta ei viimeisten 15 vuoden aikana.[/QUOTE]
Moni vaan tipahti silloin pitkäaikaistyöttömän loukkuun. Parhaiten pärjäsivät ne, jotka sinnittelivät töissä tai joiden työttömyys ei ollut kestänyt vuosia.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23955499:
Moni vaan tipahti silloin pitkäaikaistyöttömän loukkuun. Parhaiten pärjäsivät ne, jotka sinnittelivät töissä tai joiden työttömyys ei ollut kestänyt vuosia.

Mikä ihme on "pitkäaikaistyöttömän loukku"?

Mulla oli toukokuun lopussa Hesarissa kaksi ilmoitusta vapaista työpaikoista ja yhteensä tuli kaksi (2) yhteydenottoa. Luulis työttömien soittavan pää märkänä saadakseen töitä, mutta kun ei.

[QUOTE="just";23955530]Leikataan tukia niin eiköhän työnteko alkaa kannatamaan :D[/QUOTE]

Leikataan tukia tai pannaan tuet vastikkeellisiksi, eli jokaista tukieuroa vastaan joudut tekemään töitä.

[QUOTE="vieras";23955531]Mikä ihme on "pitkäaikaistyöttömän loukku"?

Mulla oli toukokuun lopussa Hesarissa kaksi ilmoitusta vapaista työpaikoista ja yhteensä tuli kaksi (2) yhteydenottoa. Luulis työttömien soittavan pää märkänä saadakseen töitä, mutta kun ei.[/QUOTE]
No juuri se loukku, että suurinpiirtein saman rahan saa työttömänäkin kuin töissä. Eli ei ole taloudellisesti kannattavaa mennä töihin. Jos olet vuosia työttömänä ja odotat vain sitä paremmin palkattua duunia, niin ikävä kyllä joudut sitten odottelemaankin. Monilla silloin työttömäksi jääneillä ansiosidonnaiselta tipahtamisen jälkeen on ulosotossa velkaa ja sekin jo heikentää ihmisen motivaatiota lähteä pienipalkkaiseen työhön.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23955548:
No juuri se loukku, että suurinpiirtein saman rahan saa työttömänäkin kuin töissä. Eli ei ole taloudellisesti kannattavaa mennä töihin. Jos olet vuosia työttömänä ja odotat vain sitä paremmin palkattua duunia, niin ikävä kyllä joudut sitten odottelemaankin. Monilla silloin työttömäksi jääneillä ansiosidonnaiselta tipahtamisen jälkeen on ulosotossa velkaa ja sekin jo heikentää ihmisen motivaatiota lähteä pienipalkkaiseen työhön.

Se loukku on sit työttömän korvien välissä ja siksi työttömien on turha valittaa ettei muka töitä olisi.

[QUOTE="eee";23955393]Mä saan tällä hetkellä kokopäivätyöstä kuukaudessa käteen 900 euroa. Onneksi tilanne on väliaikainen.[/QUOTE]

Mä saan neljän tunnin työstä melkein saman ja hyvin pärjään.

[QUOTE="vieras";23955576]Se loukku on sit työttömän korvien välissä ja siksi työttömien on turha valittaa ettei muka töitä olisi.[/QUOTE]
Onhan se noinkin, mutta suurin osa ihmisistä tekee töitä rahan vuoksi. On tietysti mukavaa, jos työssään vielä viihtyykin. Mä pidän työstäni, mutta jos saisin saman rahan töitä tekemättä, niin kyllä tämä läppäri lentäisi välittömästi ikkunasta ulos ja alkaisin oloneuvokseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23955672:
Onhan se noinkin, mutta suurin osa ihmisistä tekee töitä rahan vuoksi. On tietysti mukavaa, jos työssään vielä viihtyykin. Mä pidän työstäni, mutta jos saisin saman rahan töitä tekemättä, niin kyllä tämä läppäri lentäisi välittömästi ikkunasta ulos ja alkaisin oloneuvokseksi.

Sitä läppäriä ei kannata kovin pitkälle heittää, koska seuraava hallitus aloittaa suomalaisten nälkäkuurin.

[QUOTE="vieras";23955698]Sitä läppäriä ei kannata kovin pitkälle heittää, koska seuraava hallitus aloittaa suomalaisten nälkäkuurin.[/QUOTE]
No Suomella ei tule koskaan menemään niin hyvin, että saisin tukia yhtä paljon kuin nyt tienaan, joten läppäri on ja pysyy työhuoneessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23955749:
No Suomella ei tule koskaan menemään niin hyvin, että saisin tukia yhtä paljon kuin nyt tienaan, joten läppäri on ja pysyy työhuoneessa.

Eihän niitä tukia tarvitse yhtä paljon saada kuin nyt tienaat töissä. Vuokralla asuva tienaa kaikista parhaiten silloin kun elää tulonsiirtojen varassa ja tekee pimeitä töitä.

[QUOTE="vieras";23955785]Eihän niitä tukia tarvitse yhtä paljon saada kuin nyt tienaat töissä. Vuokralla asuva tienaa kaikista parhaiten silloin kun elää tulonsiirtojen varassa ja tekee pimeitä töitä.[/QUOTE]
Tarkoitinkin aiemmalla sitä, että ymmärrän oikein hyvin niitä, jotka eivät halua mennä töihin, jos ei elintaso töitä tekemällä juurikaan nouse. Vaikka pidänkin työstäni, niin rahan takia minäkin tätä teen. Jos saman rahan saisin jostain muualta, keksisin päiviini muutakin sisältöä kuin työ.