Tekisittekö toisen lapsen jos esikko on vasta 1v9kk ?

• Viestiketjun aloittaja pohtija
  • Ensimmäinen viesti
"siis"
Siis meillähän oli toinen jo tuossa vaiheessa syntynyt, ja jos koskaan ajattelin vauva-ajan olleen raskas, niin nyt ovat niin toistensa parhaat kaverit! Ihan paras ikäero. Jos olisin tiennyt, olisimme yrittäneet vieläkin pienemmällä erolla.

Vieruis
Meillä juuri tuo enkä voi kyllä suositella. Ellei molemmat nuku öitä hyvin ja ole muutenkin helppoja. Mutta sitähän ei voi tietää etukäteen. Leikkii ne lapset keskenään suuremmallakin ikäerolla. Moni 3-4 vuotias on kiinnostuneempi sisaruksesta kuin alle 2-vuotias joka on itsekin melkein vauva vielä.

fghjk
Meillä ikäeroa 2v6kk. Pienemmällä ikäerolla yritettiin, mutta hieman kesti ennen kuin tärppäsi. Eipä sitä etukäteen voi tietää, mitä pieni ikäero tuo tullessaan ja tokihan on järkevää miettiä useammalta kantilta milloin on hyvä hetki seuraavalle lapselle.

Pin
Siis on nyt tuon ikäinen? Eihän se ole edes pieni ikäero.

Jos saisin päättää, ikäero olisi noin 2 vuotta, mutta saatiin 3 vuoden ikäerolla.
Vuoden ikäero olisi liian vähän, tai liian rankkana ajattelen...

"orion"
Mä oon niin mukavuudenhalunen että odottaisin varmaan vielä vuoden ellen enemmänki. Toisaalta, pienemmällä ikäerolla ku tekis ni ei ehkä tarttis niin paljoa olla ite sielä leikeissä mukana.
Mut kyllä mä silti mieluummin valitsen istua lapsen seurana kuin vaikka selviytyä kahden pienen kiukuttelevan lapsen kans. 3-vuotiaski on niin pieni vielä, tarvii monessa jokapäiväisessäkin asiassa vielä apua.

No tekisin
Tai tehtiin niin että ikäeroa tuli 1v8kk. Vaikeahan se on sanoa olisiko joku muu ikäero ollu parempi kun ei ole kokemusta kun tästä ikäerosta :D

Mutta jo nyt, kun kuopus on lähes vuoden, huomaa kuinka paljon seuraa heistä on ollu toisilleen. Esikoinen oli niin pieni kuopuksen syntyessä ettei osannut kai olla mustasukkainen mutta ymmärsi vauvan tulon kuitenkin. Sisko on aina ollu esikoiselle tärkeä, syntymästä lähtien vaikka toki riitoja välillä tulee. Itse olisin ehkä voinut tehdä pienemmälläkin erolla. Ikinähän ei tiedä millainen vauva tulee, meillä molemmat ovat olleet terveitä eikä mitään allergioita eikä koliikkia ns. helppoja lapsia.

"Veera"
1,5v ikäero on hyvä jos on vähänkä tukiverkkoja/miehellä joustava työ jne. Se alkuvaihe voipi olla aika intensiivistä ja kyllä siihen tarvii kahden aikuisen panosta että voi huonioida molempia lapsia tarpeeksi kun siihen silkkaan hoitamiseen(syöttö, pukeminen, vaipanvaihto) menee niin paljon aikaa. Puhumattakaan kotitöistä. Pidemmällä tähtäimellä pieni ikäero on hyvä kun lapset leikkii sitten keskenään.
Jos mies on aina töissä ja harrastuksissa, mummot asuu 500km päässä ja perheessä on vielä pari koiraa jne niin kannattaa odottaa reilusti yli 2v ikäeroa.

Kyllä
Mun vauva oli 5 kk kun tein positiivisen testin. Ikäeroksi tuli 1v 1kk ja 6pv ja sain kaksoset. Alku oli hankalaa kolmen niin pienen kanssa mutta nyt ovat kaikki koululaisia ja aina on kaveri lähellä.
En muuttaisi mitään.

Meillä esikoinen täyttää kohta 1v2kk ja reilu parin viikon päästä on toisen laskettu aika :heart:

Sehän riippuu ihan ihmisistä että mikä ikäero kenellekin tuntuu hyvältä ja ihan toinen asia taas on että mikä toteutuu. Plussia ja miinuksia löytyy sekä pienestä että isommasta ikäerosta.

Yhteistyössä