Tekisittekö valituksen/huomautuksen tällaisesta työvoimatoimiston työntekijästä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaana nyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmaana nyt

Vieras
Kävin työvoimatoimistossa, kyseessä oli tällainen rutiinikäynti. Olen ollut työttömänä jonkin aikaa, ilmoittauduin ensimmäisen kerran sinne vuosi sitten, mutta tämän vuoden aikana olen tehnyt töitäkin useampia kuukausia. Edellisestä työpätkästä ei ole kovin pitkää aikaa.

Virkailija sanoi ihan aluksi, että tuolla sinun koulutuksellasi on kyllä aika turha kuvitella saavansa töitä. Ok, tiedän tämän itsekin että ala jolle olen kouluttautunut on sellainen, josta aika ensimmäisten joukossa ollaan karsimassa taantuman aikana. Ja tiedän sen, että löytyvät työt on melkein aina lyhyitä pätkiä.

Virkailija, joka oli minua nuorempi, alle kolmekymppinen mies, sanoi minulle muun muassa hyvin alentavalla sävyllä, että eikös niin että sä et tänne toimistoon enää tule. Että jos sulla ei ole töitä kahden kuukauden sisällä, niin menet minne vaan. (Olen kyllä hakenut myös sellaisia töitä, joihin minulla ei ole koulutusta tai kokemusta)

Tähän en oikein mitään osannut vastata, olin kyllä esimerkiksi kertonut että olen hakenut koko ajan töitä, ja tehnytkin aina välillä.

Kyselin sitten eräästä koulutuksesta, josta minulle tuli mainos työvoimatoimiston kautta. Kysyin, että voinko osallistua siihen, ja vaikuttaako se esimerkiksi mitenkään negatiivisesti päivärahaani.

Virkailijan vastaus oli, että "kyllä sä voit sinne hakea ei siinä mitään, mutta se on kuule sitten sellainen juttu että siellä pitää sitten käydäkin", ja sävy oli tosi halveksiva.

Mä en ole ollut yhdessäkään koulutuksessa, enkä ole lintsannut mistään. Olen koko ajan hakenut töitä, ja tehnyt työpätkiä projekteissa. En ole lintsannut töistäkään, tietenkään. Valmistunut olen hyvillä arvosanoilla.

Mulla jäi niin paska olo koko käynnistä. Virkailija ei vaivautunut mitenkään edes peittelemään halveksuntaansa, ja sitä että hänen mielestään minä olen laiskapaska joka kuppaa yhteiskunnan rahoja. Juttelin tästä erään toisen ihmisen kanssa, ja hän kehoitti minua tekemään valituksen asiasta. Kannattaisiko?

Mä ymmärrän, että ehkä siellä työkkärissä käy moni sellainen, joka ei edes halua työllistyä, mutta musta on täysin asiatonta käyttäytyä noin asiakkaita kohtaan :(

Tottakai teet valituksen. Et sä siitä muuta hyödy kuin saat hyvän mielen, mutta ehkä seuraavalla kerralla se virkailija on asiallisempi asiakkaalle.

Sitä paitsi, niiden virkailijoiden pitää auttaa työllistymisessä, neuvoa koulutuksissa jne eikä mies selvästikään tehnyt sitä.

Tottakai teet valituksen! Hehän ovat asiakaspalvelijoita eikä heillä ole oikeutta tuomita työtä hakevaa asiakasta ja olla alentuva.
Mieheni jäi myös juuri viime viikolla työttömäksi ja voi jessus millaisen ihmisen kanssa joutui asioimaan eilen työkkärissä. Pistää edelleen niin vihaksi ettei tosikaan.
Mun mielestä kyllä asiaskaspalvelussa olevalla ei saisi olla huonoja päiviä niin että puretaan asiakkaaseen...Kiukutelkoot omalla ajallaan sitten tai mielessään. : /

Viimeksi muokattu:
Tee valitus, vaikka sitten nimettömänä. Todelliset laiskurit eivät edes käy virkailijoiden juttusilla, joten ei ole mitään järkeä siinä että äksyilevät juuri sinulle! Ei ole mitään syytä että asiakkaalle puhutaan alentuvan rumasti.

Minä olen huomannut, että neuvonnan puoli on todella amatöörimainen ja toheloiva, mutta itse huoneissa olevat virkailijat ystävällisiä. Toki riippuu ihan toimistosta.

Tekisin ehdottomasti. Asiakaspalvelutyöhön kuuluu sellainen roolinottokyky ettei omaa huonoa päiväänsä pura asiakkaisiin. Hyvin tärkeä osa työtä on ystävällinen palvelu, se vaan on sellainen työ jossa niitä omia tunteita ei voi aina näyttää.

Se oli jotenkin niin äärimmäisen nöyryyttävä kokemus :( Jos mä haluaisin vaan maata kotona perse homeessa, niin en olisi esimerkiksi mun edellistä työpätkääni tehnyt ollenkaan, koska taloudellista hyötyä siitä ei juurikaan ollut verrattuna päivärahaan, varsinkin kun ottaa huomioon matkakulut.

Tee valitus. Eihän se hoitanut yhtään hommaansa. Ja on varmaan ihan samanlainen muille. Mulle on sattunut aina tosi mukavia työkkärityyppejä, kun joskus olen joutunut käymään. Kannustavia ja auttavia, etsineet töitä ja koulutuksia mun kanssa ja olleet avuksi paljon. Täysin epäasiallista käytöstä, ja sehän on siellä just auttamassa sun työllistymistä eikä mollaamassa sua. Eli ei tehnyt töitään ja oli todella epäkohtelias. Toi on vielä senverran herkkä paikka toisille mennä yleensäkään työkkäriin, että kyllä kohtelu siellä pitäisi olla asiallista.

Ap, siulla kurja kokemus kyseisestä Työkkärin virkailijasta:(
..näitä tällaisia "virkailijoita" tahtoo ola vähän joka virastossa: /

Ai-van a-si-a-ton-ta käytöstä - tee ihmeessä valitus!

Tästä huolimati..aurinkoisia kevätpäiviä!
.

Hei,

Suosittelen kaikille nauhoittamaan käynnit työvoimatoimistossa. Asiasta voi kertoa myös työvoimatoimiston virkailijalle. Perusteluksi tulee kertoa oma oikeusturva ja mainita, että nauhoitus tulee omaan käyttöön.

Hei,

Suosittelen kaikille nauhoittamaan käynnit työvoimatoimistossa. Asiasta voi kertoa myös työvoimatoimiston virkailijalle. Perusteluksi tulee kertoa oma oikeusturva ja mainita, että nauhoitus tulee omaan käyttöön.
sairasta

Kyllä on ihmisen elämä vaikeaa jos pitää kärsiä tylystä kohtelusta eikä uskalla sanoa takaisin tai puolustaa itseään tilanteessa vaan pitää nauhoittaa keskustelut ja purkaa pahaa oloaan jossain saatanan internetpalstalla. Jos minulle joku vittuilee tai käyttäytyy asiattomasti niin saa kuulla siitä välittömästi. Jos kyseessä on työtään tekevä henkilö niin hänen esimiehensä saa kuulla myös. Eikä tämä ole mitään uhoa vaan ihan totta. Ei nämä ongelmat ikinä korjaannu jos passiivisagressiivisesti puretaan tuntoja jälkeenpäin internetissä eikä uskalleta sanoa itse tilanteessa yhtään mitään.

ei työkkärin virkailijoiden työnkuvaan kuulu kenenkään haukkuminen tai arvostelu. tosi asiatonta toimintaa. mutta ei varmaan ole nekään ihan unelmaduunissaan näköjään. olin itse työttömänä muutaman kuukauden ja sain kuulla että minulla on mm. "elämänhallinta ongelmia" kun en löytänyt sopivaa työtä tarpeeksi ajoissa. kävin siis aktiivisesti haastatteluissa, lähetin hakemuksia ja suoritin työkkärin velvoittamat apinointi käynnit yms. kuulemma oma vika kun en saanut töitä. olisi pitänyt autokin hankkia jotta voisin työllistyä paremmin. keski-ikäinen naisvirkailija kertoikin olevansa koulutukseltaan oikeasti opettaja ja että hänkin "joutuu" pian takaisin kortistoon töitä odottelemaan! eli sieltä nuo työvoimatoimiston tantat siis otetaankin töihin. itse jouduin taas ilmeisesti työpaikanvaihto kierteeseen koska sopivaa työpaikkaa on todella vaikea löytää. tällä hetkellä teen raskasta työtä minimipalkalla ja jatkuvaa iltavuoroa... työpaikan hankin siis itse mutta kiitokset motivoimisesta paskaduuniin kuuluu työkkärille. kiitos tantat.

Yhteistyössä