Tekisitkö ls-ilmoituksen?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Perheen lapset 5v.-10v. yksin pitkiä päiviä, myös iltaisin/öisin jolloin menevät yksin nukkumaan. Remonttikunnossa oleva talo, jossa siis lattiat auki yms. Metsän keskellä, alueella liikkuu karhuja, ei katuvaloja.

Olenko jotenkin "nipo" kun ei minusta ole ihan ok. Mitä te tekisitte. Auttaa ei oikein voi kun asutaan kaukana, sanomiset ei mene perille. Sukulaisia ovat eli melko vaikea olisi ilmoitustakaan tehdä ainakaan nimettömänä.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27008724]Ainoastaan tuosta yksin olemisesta voi tehdä ilmoituksen. Ei se ole lastensuojelun asia jos joku asuu metsän keskellä jossa ei ole katuvaloja.[/QUOTE]

Tarkoitin niitä olosuhteita tuolla. Ettei ole naapureita joiden luo voisi kipaista jos tulisi hätä.
 
"vieras"
Mulla ei tulis mielenkään jättää viisi vuotiasta yksin kotiin, vaikka asutaan kaupungissa. Ja on kymmenen vuotiaskin aika pieni olemaan yöllä yksin kotona. Itse soittaisin lastensuojeluun ja kysyisin sieltä apua tilanteeseen. Oisko joku tukiperhe mahdollista silloin kun vanhemmat eivät ole kotona.
 
"sissi"
kyllä on oikeesti maailma muuttunut siitä kun itte olin lapsi.olen meistä vanhin ja jäin kyllä(en kylläkään yöksi) 10-vuotiaana katsomaan kauppareissujen ajaksi noin kerran viikossa pienempien sisarusten perään,sisarukset olivat iältään päälle 1 ja 2-vuotiaat! ja me ei oltu ainoita,se oli ihan tavallista tuolloin,eikä kukaan ihmetellyt tai tehnyt lastensuojeluun ilmoitusta. kaverini,joka minua kaksi vuotta nuorempi,oli muistaakseni noin 8-vuotiaasta yksin iltaisin kotosalla,kun isä ajoi työkseen rekkaa ja äiti teki vuorotyötä. mutta nykyään sen ikäistä ei voi yksin jättää,kun on heti sossut ovella! nooh,onhan maailma nykyisin pahempi kuin 15 vuotta sitten.. ja tietenkin jos lapset siellä jatkuvasti yksin jne.. miksette ihmeessä mene auttamaan heitä? tai hanki heille apua jostain muualta jos itse ette pääse auttamaan?
 
"Titti"
Ei ihan pienten lasten paikka ole tollainen talo, tosiaa keskellä ei mitään jos vaikka syttyy tulipalo! En varmaan ihan ilmoitusta tekisi mutta laittaisin vanhemmille kova kovaa vasten jollei meno muutu. Saattaisin uhata ilmoituksen tekemisellä ja muutenkin tekisin kaikkeni lapsia auttaakseni. Hiemän jyrkkää nyt vedota tähän, mutta lapsia kuolee turhista syistä. Mistä sitä ikinä tietää mitä tollaisessa keskeneräisessä talossa tapahtuu ja pienet keskenään siellä. En jättäisi yksinään jos olisi minun lapsia. Muutenkin tuntuu kurjalta että menevät nukkumaankin ilma aikuisen läsnäoloä :/ Koska iltahan on lasten mielestä hieman pelottavaa ja ajatukset laukkaa villisti väsyneinä. Jos ei paljoa muita rutiineita pysty pitämään niin ainakin ilta- ja nukkumaanmenorituaalit! Ne on yllättävän tärkeitä pienelle!
 
"daa"
[QUOTE="vieras";27008707]Perheen lapset 5v.-10v. yksin pitkiä päiviä, myös iltaisin/öisin jolloin menevät yksin nukkumaan. Remonttikunnossa oleva talo, jossa siis lattiat auki yms. Metsän keskellä, alueella liikkuu karhuja, ei katuvaloja.

Olenko jotenkin "nipo" kun ei minusta ole ihan ok. Mitä te tekisitte. Auttaa ei oikein voi kun asutaan kaukana, sanomiset ei mene perille. Sukulaisia ovat eli melko vaikea olisi ilmoitustakaan tehdä ainakaan nimettömänä.[/QUOTE]

niin että kaikkien pitää asua betonibunkkereissa kaupungissa katuvalojen ja naapureiden keskellä viimeisen päälle kunnossa olevassa asunnossa
 
"vieras"
[QUOTE="daa";27009370]niin että kaikkien pitää asua betonibunkkereissa kaupungissa katuvalojen ja naapureiden keskellä viimeisen päälle kunnossa olevassa asunnossa[/QUOTE]

En niin sanonut missään. Itsekin asun metsässä. En vain jättäisi lapsia yksin, kun helposti voi alkaa pimeällä pelottaa, karhuja on nähty täälläkin pihassa, minuakin joskus hieman pelottaa kun vien roskia. Entä sitten tuollaisia pikkunatiaisia. Onko niin, että ilmoitusta ei voi tehdä kun se on puuttumista. Sanottu on perheellekin, mutta ei auta.
 
[QUOTE="vieras";27008728]Tarkoitin niitä olosuhteita tuolla. Ettei ole naapureita joiden luo voisi kipaista jos tulisi hätä.[/QUOTE]

Hmm. No enpä tiedä, voiko kaupungissakaan ohjeistaa lasta juoksemaan tuntemattomien naapureiden luo. Ja siitähän ei voi tehdä lastensuojeluilmoitusta, että jossain ei ole katuvaloja tai että Suomen metsissä on karhuja. Katuvaloista voi tehdä aloittaa siihen kuntaan ja karhuista taas... no, ei niistä oikein taida voida tehdä ilmoitusta, jos ei ole varmaa havaintoa.

Miksi ne lapset ovat yksin iltaisin ja öisin? Jos kyseessä on vaikka vanhempien työajat, niin eikö olisi aika ikävää asettaa vanhemmat sellaiseen pakkorakoon, että työnteosta seuraisi huostaanotto ja lasten asettamisesta työn edelle taas karenssi? Jos haluat tällaiseen ongelmaan puuttua, niin eikös silloin olisi viisainta pyrkiä vaikuttamaan itse järjestelmään?
 
"vieras"
Miksi lapset ovat yksin? Eikö toimi päivähoiti (vuorotyö)? Vai ovatko vanhemmat ryyppyreissulla?
Siis MIKSI? Mikseivät vie vuoropäiväkotiin? Kunnan tulisi myös hankkia hoitaja kotiin, jos muuta palvelua ei ole.

Ei ole ok jättää 5- ja 10-vuotiaita yksin yöksi. Joku kauppareissu (n. 1 t) on vielä ok, jos lapset ns. järkeviä.
 
"Titti"
Jotkut ei täällä nyt oikeen tajua tätä viestin ydintä. Mikä ei ollut se asuinpaikka ja karhut, vaan se että pienet lapset on yksinään kotona kaiken ton keskellä talossa joka tuskin on lapsiturvallinen!!!
 
[QUOTE="sissi";27009112]kyllä on oikeesti maailma muuttunut siitä kun itte olin lapsi.olen meistä vanhin ja jäin kyllä(en kylläkään yöksi) 10-vuotiaana katsomaan kauppareissujen ajaksi noin kerran viikossa pienempien sisarusten perään,sisarukset olivat iältään päälle 1 ja 2-vuotiaat! ja me ei oltu ainoita,se oli ihan tavallista tuolloin,eikä kukaan ihmetellyt tai tehnyt lastensuojeluun ilmoitusta. kaverini,joka minua kaksi vuotta nuorempi,oli muistaakseni noin 8-vuotiaasta yksin iltaisin kotosalla,kun isä ajoi työkseen rekkaa ja äiti teki vuorotyötä. mutta nykyään sen ikäistä ei voi yksin jättää,kun on heti sossut ovella! nooh,onhan maailma nykyisin pahempi kuin 15 vuotta sitten.. ja tietenkin jos lapset siellä jatkuvasti yksin jne.. miksette ihmeessä mene auttamaan heitä? tai hanki heille apua jostain muualta jos itse ette pääse auttamaan?[/QUOTE]

Ei taidettu sillon ennenvanhaan kysyä lapsillta mielipidettä yksinoloon. Pakko vaan oli. Ja yhtää enempää en ei olleet siihen kypsiä kun nykyäänkään.
Ja ap, ei tosiaan oo ok kuvio joten sitten vaikka ilmotus ellei muutu systeemi.
 
"vieras"
Minusta nyt pitäisi tietää, minkä helkkarin takia lapset on jätetty yksin yöksi.
Jos vanhemmilla on vuorotyö, niin eikös kunnan kuulu järjestää lain mukaan vuorohoitopaikka (vuoropäiväkoti tai hoitaja kotiin yöksi)? Jos taas vanhemmat ryyppää tms. omituista elämää, niin muutoinkin olisi ls-ilmoitus paikallaan. Sinänsä ilmoitus on paikallaan, mutta syystä riippuen perhe tarvitsee erilaista tukea (hankalat työajat vrt. alkoholiongelma).
 
"Vieras"
[QUOTE="sissi";27009112]kyllä on oikeesti maailma muuttunut siitä kun itte olin lapsi.olen meistä vanhin ja jäin kyllä(en kylläkään yöksi) 10-vuotiaana katsomaan kauppareissujen ajaksi noin kerran viikossa pienempien sisarusten perään,sisarukset olivat iältään päälle 1 ja 2-vuotiaat! ja me ei oltu ainoita,se oli ihan tavallista tuolloin,eikä kukaan ihmetellyt tai tehnyt lastensuojeluun ilmoitusta. kaverini,joka minua kaksi vuotta nuorempi,oli muistaakseni noin 8-vuotiaasta yksin iltaisin kotosalla,kun isä ajoi työkseen rekkaa ja äiti teki vuorotyötä. mutta nykyään sen ikäistä ei voi yksin jättää,kun on heti sossut ovella! nooh,onhan maailma nykyisin pahempi kuin 15 vuotta sitten.. ja tietenkin jos lapset siellä jatkuvasti yksin jne.. miksette ihmeessä mene auttamaan heitä? tai hanki heille apua jostain muualta jos itse ette pääse auttamaan?[/QUOTE]

Mutta se, että niin on joskus toimittu ei tarkoita sitä, että se olisi ollut lapsille hyväksi ja oikein! Onhan ennen ollut monet muutkin asiat huonosti, vaikka silloin kuviteltiin olevan ok. Kuten esim. ennen ei käytetty takapenkillä turvavöitä saati -istuimia. Nykyään ei voisi edes kuvitella sellaista! Tai ne jotka kuljettavat lapsiaan ovat vastuuttomia ja lastensuojelun tarpeessa...
 
"Vieras"
[QUOTE="vieras";27009609]En niin sanonut missään. Itsekin asun metsässä. En vain jättäisi lapsia yksin, kun helposti voi alkaa pimeällä pelottaa, karhuja on nähty täälläkin pihassa, minuakin joskus hieman pelottaa kun vien roskia. Entä sitten tuollaisia pikkunatiaisia. Onko niin, että ilmoitusta ei voi tehdä kun se on puuttumista. Sanottu on perheellekin, mutta ei auta.[/QUOTE]

Sanoisin, että on sinun välinpitämättömyyttäsi JOS ET tee sitä ilmoitusta. Että jos vanhemmat eivät välitä lapsistaan, niin kenenkään muunkaan ei tarvitse. Eli heti ilmoitusta tekemään! Ja mitä väliä suuttuuko vanhemmat siitä vai ei, kunhan lapset saavat apua!
 
"sissi"
nooh,eipä tuosta ny kauan ole aikaa,ja meistä kaikista on kasvanut kyllä ihan normaaleja aikuisia,joilla jo omiakin lapsia! en koe että mut olisi pakotettu silloin jäämään kotiin,vaan musta se oli kivaa ja tunsin olevani tärkeä kun sain auttaa! :) ja sitäpaitsi mikään kunta tai kaupunki ei ole velvollinen enää 10-v lapselle hankkia hoitopaikkaa,ei edes enää 7-vuotiaalle(muu kuin iltapäiväkerho koulun jälkeen). mutta jos usein lapset yksin siellä,(jos sukua kerta sulle) maksaisin ainakin silloin tällöin perheelle sinne jonkun auttamaan iltaisin! mun oma poikani on 6-v asti harjoitellut olemaan yksistään kotosalla ja kouluun mennessään joutui välillä olemaan puolesta päivästä iltaan asti yksinään,täällä ei iltapäiväkerhoa,ja ihan hyvin pärjäsi! :) kesällä sitten palkkasin nuoren hoitajan,joka osan päivästä vietti poikani kanssa,mutta iltaisin hän edelleen oli yksin kotona.nyt tämä poika 11-vuotias ja ollut välillä pikkusisaren vahtina kun olen käynyt kaupassa tai jossain.olenko sitten huono äiti?! ei meistä kukaan ole tehnyt sen takia lastensuojeluilmoitusta.. ja jos talo asuinkelvoton,eikä vanhemmilla rahaa saattaa remonttia loppuun,antakaa te sukulaisina vaikka perheelle joululahjaksi remontin loppuunsaattaminen!! :)
 
"vieras"
[QUOTE="sissi";27010650] ja sitäpaitsi mikään kunta tai kaupunki ei ole velvollinen enää 10-v lapselle hankkia hoitopaikkaa,ei edes enää 7-vuotiaalle(muu kuin iltapäiväkerho koulun jälkeen).[/QUOTE]

Siellä on 5-vuotiaskin ja hänelle kyllä kunta on velvollinen hankkimaan hoitajan kotiin tai paikan vuoropäiväkodista, jos vanhemmat molemmat yötöissä. Eri juttu sitten se, kannattaisiko vanhempien järjestää työt toisin.
Ja oliko tässä edes kyse työvuoroista... vai mistä..?
 

Yhteistyössä