Tekisitkö samoin vastaavassa tilanteessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nipsukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Nipsukka

Aktiivinen jäsen
29.04.2005
6 356
0
36
Sisko pelastaa 6-vuotiaan Felixin hengen
Maanantai 9.3.2009 klo 18.51

Felixin, 6, pelastamiseksi "räätälöity" pikkusisko voi hyvin.

TAISTELU Sumalaissyntyisen Helena Richardsonin ja hänen Fredrik-miehensä helmikuun lopussa syntyneen tyttövauvan kantasolut voivat pelastaa Felix-veljen.

Pieni ja suloinen Emma-vauva on turkulaissyntyisen Helena Richardsonin perheelle kaksinkertainen onni.

Tytär oli kovin toivottu ihan omana itsenään, mutta Emma-Vitóriaksi ristityn lapsen syntymä voi olla pelastus vaikeaa aineenvaihduntasairautta kantavalle, kuusivuotiaalle Felix-veljelle.

Kun Felixin oireet puhkeavat päivänä minä hyvänsä, pikkusiskon luovuttamat kantasolut voivat toivottavasti pysäyttää sairauden etenemisen kohti väistämätöntä kuolemaa.

Siskon kantasoluja otettiin synnytyksen yhteydessä talteen napanuorasta, ja ne on nyt pakastettu Felixiä varten.

- Olemme iloisia, että kaikki on mennyt näin hyvin. Synnytyskin oli nopea, vain puolitoista tuntia, Turussa asuvan isoisän Pertti Laaksosen vaimo kertoo Iltalehdelle.

Helmikuuta 25. päivänä syntynyt Emma on Ruotsin ensimmäinen geneettisesti "räätälöity" pikkusisko. Hän painoi syntyessään 2 960 grammaa ja oli 46 senttiä pitkä.

Isoveljeä ei voida auttaa

Richardsonin perheen esikoinen Mathias alkoi oireilla oudosti Espanjan-lomalla neljä vuotta sitten.

Hän oli epätavallisen väsynyt. Kuulo, näkö ja liikuntakyky alkoivat kadota.

Mathiaan todettiin sairastavan perinnöllistä, parantu-matonta ja nopeasti etenevää aineenvaihduntasairautta, jossa elimistö ei hajota ruoan rasvahappoja.

Jäljellä olevaksi elinajaksi ennustettiin kolme vuotta.

Pikkuveli Felix, 6, kantaa samaa geenivirhettä.

Oireet puhkeavat päivänä minä hyvänsä.

Lääkärit toivovat, että terveen pikkusiskon kantasolut pelastaisivat Felixin hengen. 13-vuotiaalle Mathiakselle niistä ei enää ole apua.

Minä tekisin kaikkeni lapseni eteen, enkä näe tuossa mitään väärää ja varmasti tuo Emma vauva on yhtä toivottu kuin muutkin lapset

Nämä on asioita joista ei voi sanoa omasta puolesta mitään ennen kuin itse todellisuudessa on vastaavassa tilanteessa. Helppo arvostella mutta jos tosissaan oman lapsen hengestä on kyse niin miten vanhemmat toimivat?

en näe tuossa mitään väärää ja luultavasti tekisi itse samoin jos uusi sisarus voisi pelastaa lapseni hengen. Ainoa arveluttava asia on se, että mitä jos pikkusiskollakin on sama geenivirhe, niin kuka hänet sitten pelastaa? mihin se lapsien tekeminen siinä tapauksessa loppuu jos sama sairaus olisi kaikilla.

kamalaa että jotkut joutuvat painiskelemaan tuollaisten asioiden kanssa.

Onhan se hieno että saivat lapsensa pelastettua toisella lapsella mutta voiko siitä joskus tulla tytölle sellainen olo että on vain haluttu sen takia eikä siis omana itsenään..hienosti selitetty..

Mä luin joskus muuten vastaavasta aiheesta kirjan...pahus kun en muista nimeä. Siinä nuorempi sisarus joka oli tehtailtu pelastamaan isompi sisarus kertoi tunnoistaan olla jatkuvasti tse sairaalassa luovuttamassa siskolleen luuydintä (jos oikein muistan) ja tää terve lapsi siis itse oli useamman päivän sitte kipeenä sen takia sairaalassa jne. Kapinoi jossain kohtaa tosi pahasti tota asiaa vastaan vaikka siskoaan rakastikin ja nosti vanhempiaan vastaan syytteen. Asioilla on monta puolta...

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Onhan se hieno että saivat lapsensa pelastettua toisella lapsella mutta voiko siitä joskus tulla tytölle sellainen olo että on vain haluttu sen takia eikä siis omana itsenään..hienosti selitetty..

Onhan niitä vahinkojakin :xmas: (jotka lapsi myös tajuaa jossain vaiheessa).

Jos perhessä on lapsilla tollanen geenivirhe niin on varmaan ihan ymmärrettävää, että jos lapsia vielä tehdään halutaan varmistaa, ettei heillä vain ole samaa virhettä.
Ja kun tämä terveeksi todettu lapsi sitten syntyy, onko väärin ottaa napanuorasta talteen soluja jotka pelastavat isoveljen hengen?

Käsittääkseni tossa perheessä tuo räätälöity lapsi on räätälöity nimenomaan siten, että hänellä ei ole geenivirhettä, muihin ominaisuuksiin ei kai ole kajottu.
No toisaalta suhtaudun kyllä hyvin negatiivisesti mittatilauslapsiin...kaksipiippuine juttu

Yhteistyössä