Tekisitkö lastensuojelu ilmoituksen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huolestunut.miniä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huolestunut.miniä

Vieras
Kyse on anoppini 16-vuotiaasta teinipojasta, eli siis mieheni pikkuveljestä. Pojalla ei ole kotona minkäänlaista kuria, vanhemmat eivät pärjää pojan kanssa ja alistuvat pojan tahtoon, mutta opettajan ammatissa olevien vanhempien ylpeys ei anna periksi pyytää apua ja myöntää että juuri heillä on ongelmia lapsensa kanssa. Leikkivät onnellista perhettä, vaikka todellisuudessa kaikki on toisin:

Pojalla ei ole mitään tapoja, on pyörittänyt vanhemmat täysin pikkurillinsä ympärille. Tulee ja menee milloin, missä, ja kenen kanssa haluaa, ei kerro tekemisistään, saattaa lähteä keskellä yötä ja tulla vasta muutaman päivän päästä kotiin. Ja kun kysytään missä on ollut, poika vastaa että vittuako asia kuuluu kenellekkään, hän saa tehdä mitä ikinä huvittaa. Luulee olevansa aikuinen, ryyppää, käyttää nuskaa, polttaa tupakkaa sisällä, ja välittää huumeita. Jos vanhemmat eivät tee niinkuin hän haluaa, on piru irti. Vanhemmat ovat jo luovuttaneet, eikä heitä kiinnosta enää. Eiväthän he sitä myönnä, mutta olemme mieheni kanssa asian huomanneet. Olemme MONESTI sanoneet asioista, kehottaneet vanhempia avaamaan silmänsä ja myöntämään tosi asiat, silti väittävät ettei ole mitään ongelmaa, "se on vain se ikä". Tätä "ikää" on jatkunut jo kaksi vuotta ja ainavain hullummaksi menee.

Vanhemmat vähättelevät asioita, antavat pojan tehdä mitä huvittaa vähät välittämättä. Ja kun me puutumme, ja yritämme puhua heille järkeä, niin saamme haukut niskaamme.. Minun tulisi kuulemma hoitajana ymmärtää heidän teinipoikaansa jolla "on vain vaikea murrosikä". Siis eihät tässä ole mitään järkeä?!

Olemme olleet mieheni kanssa nyt viikon anopin ja appiukon talossa talovahtina, poika haistattelee meille monta kertaa päivässä, haukkuu minua huoraksi ja miestäni narkkari homoksi. Juo viinaa, pitää bileitä ja riehuu. Olemme toivottomia.. Ilmoitimme vanhemmille että mittamme on täynnä ja teemme ls-ilmoituksen koska he itse eivät kykene saamaan poikaansa ruotuun, tämän seurauksena vanhemmat suuttuivat, aiheutamme hankaluuksia heidän perheelleen sellaisella ilmoituksella, heillä ei kuulemma ole ongelmaa ja pojan käytös on täysin normaalia murrosikäisen toimintaa, täytyy kuulemma vain alistua ja tehdä niinkuin poika haluaa, kunnes murrosikä päätyy..

Mitä ihmettä teemme? Emme voi hain seurata vierestä kun poika luulee olevansa perheen kuningas ja vanhemmat sinisilmäisesti uskovat kaiken olevan kunnossa.

Kyllä tossa jo kannattaisi ilmoitus tehdä. Jos kerran on "vain normaalia murrosikää" niin eihän pojan vanhemmilla ole mitään syytä pelätä. Tädit käy kattomassa ja toteaa, että tilanne on ok, JOS siis pojan käytös heidän mielestääkin on normaalia, mitä tuo ei kyllä ole.

Mikäköhän siinä onkin, että juuri usein opettajien lapset ovat ihan hunningolla? Itsekin tunnen useamman tapauksen.

Kyllä mä tekisin sen ilmoituksen, vaikka sitten välit menisi poikki. Mielestäni pienempi paha se on kuin että nuoren elämä menee totaalisesti pilalle. jos nyt on jo huumeet kuvioissa mukana, niin ei hyvältä kuulosta. Mitenkäs pojan koulunkäynnin laita? Sitä kyllä vähän ihmettelen, että vaikka vanhemapnsa tuollaista puhetta ja käytöstä nielevät, niin kuinka te kaikki muut olette myös pojan tossun alla? Meillä mies olisi varmaan nostanut pojan raiveleista seinälle ja pitänyt pienet piuhuttelut tuollaisten nimittelyjen jälkeen.

Ei tuossa nyt vanhempien ylpeyttä ja kunniaa kannata ajatella, vaan nuoren hyvinvointia. Siispä ilmoitus!

Lastensuojelulain mukaan lasten kanssa työskentelevien henkilöiden tulee tehdä ls-ilmo, jos lapsesta herää huoli. Samaa suositellaan myös tavallisille kansalaisille.

Tässä sinulla on selkeästi huoli pojasta, joten eikun ehdottomasti vaan ilmoa kehiin. Ilmon tekeminen onnistuu nykyisin myös netissä.

Ehdottomasti ilmo peliin ja poliisille fb-viestit! Tuon ikäinen on kuitenkin vielä pelastettavissa. Missä ne vanhemmat luuraa, kun ovat tuollaisen riiviön sälyttänyt teidän harteille? Olisi varmasti vanhemmillekin helpotus, kun asiaan puututtaisiin... Ihme kasvattajia ne vanhemmat, jos huumeiden diilaus on perusmurrosikää..

Minua aina kovasti huolestuttaa nämä keskustelupalstojen samanlaiset aloitukset. Jos tarvitsee kovasti pohtia niin en tekisi. Odottaisin ainakin jotain varmempaa merkkiä enkä kyselisi kaksplussasta. Jos taas on selvä syy niin kyllä. Yksinkertaista?? Ei ole kuitenkaan pikkuasiasta kyse.

Ja ,sitähän näitä "taas opettajan lapsi" oikein sikiää? Onhan ap3n mieskin opettaja lapsi. Itse tunnen vaikka kuinka paljon opettajia ja vain yhdellä lapsella on ollut vaikeuksia. Silloinkin äiti itse haki tälle apua.

Mitä iHmettä, miksi edes arvot ilmoituksen tekemistä? Totta ihmeessä se tulee tehdä. Huumeet, rajaton käyttäytyminen, siinä muutama niin iso huoli että ilmoitusta tekemään!

Yhteistyössä