Tekijänoikeuslaista ymmärtäviä paikalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kudin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kudin

Vieras
Sanoin itseni irti käsityöalan yrityksestä jonkun aikaa sitten, ja nyt aloin miettimään onko mulla oikeus pyytää entistä työnantajaani poistamaan kuvat mun tekemistä tuotteista heidän nettisivuiltaan? Kuvat ovat minun ottamiani, ja niissä olevat tuotteet tosiaan minun valmistamiani. Haluaisin ne pois jo ihan senkin takia, ettei kukaan firmaan jääneistä työntekijöistä osaa tehdä vastaavia tuotteita, eli niillä mainostaminen olisi harhaanjohtavaa.

Siis onko niitä tuotteita myynnissä? Vai pelkät kuvat aikaisemmista tuotteista vaan? Tarkkaa tietoa ei ole, mutta en näe mitään syytä miksi sinulla EI olisi oikeuttaa vaatia kuvien poistoa.

http://www.minedu.fi/export/sites/default/OPM/Tekijaenoikeus/tekijaenoikeusneuvosto/tekijaenoikeusneuvoston_lausunnot/2002/liitteet/tn20028pdf.pdf

Jos sinä olet ottanut kuvat etkä ole mitään sopimusta kirjoittanut että kuvat ovat firman käytettävissä, on sulla oikeus kuvien poistoon. Mutta ei ilmeisesti sillä perusteella että kuvat ovat sinun töistäsi, vaan sillä perustein, että kuvat ovat sinun ottamiasi.

Jos lähdet ajattelemaan asiaa siltä kannalta, että teollisuusyrityksessä tuotekehitysinsinöörillä olisi yksinoikeus kehittämiinsä tuotteisiin niin.... Tai jos olet ottanut kuvat työntekijänä työsuhteessa, siitä palkkaa saaden, niin miten ne olisivat sinun omaisuuttasi.

Sanoin itseni irti käsityöalan yrityksestä jonkun aikaa sitten, ja nyt aloin miettimään onko mulla oikeus pyytää entistä työnantajaani poistamaan kuvat mun tekemistä tuotteista heidän nettisivuiltaan? Kuvat ovat minun ottamiani, ja niissä olevat tuotteet tosiaan minun valmistamiani. Haluaisin ne pois jo ihan senkin takia, ettei kukaan firmaan jääneistä työntekijöistä osaa tehdä vastaavia tuotteita, eli niillä mainostaminen olisi harhaanjohtavaa.

Mitä työsopimuksessa lukee, onko sinut palkattu aikanaan firmaan tekemään ja suunnittelemaan näitä käsitöitä. Tuolloin valitettavasti monesti menee niin, että firmalla on oikeudet sinun töihin. Eihän suurissakaan firmoissa se suunnitteluinsinööri omista suunnitelmiaan.

Yhteistyössä