Tekijänoikeudet...onko paikalla joku, joka tietää niistä enempi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Tai edes vähempi? :D

Homman nimi on nyt siis se, että ajattelin tehdä lapsille vaatteita, joissa olisi kivoja kuvia.

Mutta koska mun taitoni kuvien a) suunnittelemiseen ja b) piirtämiseen ovat heikommat, kuin mitä tuolla 5v lapsellani, niin joudun kylmästi ja julmasti kopioimaan kuvat muilta.

Rikonko tekijänoikeutta, jos applikoin, painan tms. kankaalle esim. Marimerkon unikon kuvan ja teen siitä lapselleni vaatteen?

Tai jos teen tuon niin, että menen ja muokkaan sen kukan muotoa hieman joiltakin osin, jos se sellaisenaan ei miellytä silmääni?

Lähinnä kai tässä on se pointti, että saanko omaan käyttööni kopioida muiden suunnittelemia juttuja?

Ja onko olemassa jotain "kirjoittamattomia sääntöjä" noiden kopioimisten suhteen? Onko esim. enemmän ok kopioida jotain isompaa lafkaa, kuin sitten taas jotain pienempää lafkaa? Tjtjn?

Kertokaa kaikki! :D

Omaan käyttöön voit tehdä, mutta et saa myydä.

Disneyn hahmoista on olemassa esimerkiksi 3D-kortteihin materiaalilehtiä (korttipohjia, kohotarrapaloja yms joutuu sen lisäksi itse hankkimaan), niin niistä itse tehtyjä korttejaan ei saa myydä, saa käyttää ainostaan omaan käyttöön elli antaa lahjaksi.

Vaikka kuinka yrittäisit, niin tuskin sinun unikkoasi sekoitetaan Marimekon unikko-kankaaseen. Yksittäistä unikkoa kun ei kukaan omista. Kyllä sitä voi käyttää, varsinkin jos vähän muuttaa. ERi asia on, jos alat kopioimaan koko unikko-kangasta ja sitten myisit sitä.

Chef, asiasta kolmanteen. Sulla muistaakseni oli niitä Jutta-dieetin esimerkki ruokalistoja. Mä kopsasin ne kyllä, mutta on jossain ehkä vielä tikulla, jota en löydä.

Onko sulla ne vielä tallella?

Omaan käyttöön voit tehdä, mutta et saa myydä.

Disneyn hahmoista on olemassa esimerkiksi 3D-kortteihin materiaalilehtiä (korttipohjia, kohotarrapaloja yms joutuu sen lisäksi itse hankkimaan), niin niistä itse tehtyjä korttejaan ei saa myydä, saa käyttää ainostaan omaan käyttöön elli antaa lahjaksi.

Ok, hyvä juttu. Omaan käyttöön olen tosiaan vain tekemässä, en myyntitarkoitukseen :)

Osaatko vielä sanoa, että miten on sitten noiden kaikenmaailman kuvien suhteen, joita löytyy erilaisista kuvankäsittelyohjelmista? Esim. Pixlr sisältää erilaisia "siveltimiä", joissa on kuvia. Onko niilläkin tekijänoikeussuoja, vai onko ne ns. vapaata riistaa?

Vaikka kuinka yrittäisit, niin tuskin sinun unikkoasi sekoitetaan Marimekon unikko-kankaaseen. Yksittäistä unikkoa kun ei kukaan omista. Kyllä sitä voi käyttää, varsinkin jos vähän muuttaa. ERi asia on, jos alat kopioimaan koko unikko-kangasta ja sitten myisit sitä.

Unikko oli vain esimerkki, en siis ole unikkoa käyttämässä :)

Mutta Disneyn Bambia haluaisin käyttää. Eikä tarkoitukseni ole sitä muuttaa. Lisäksi olen löytänyt netistä erään söpön pöllön, jota haluaisin myös käyttää, mutta haluaisin muokata sitä ja käyttää sitä muokkaamisen jälkeen.

Täydellistä kopiota en ole mistään kankaasta tekemässä. Mutta jos löydän kankaan, jossa on kiva printti, niin saatan kyllä tehdä ns. samaa kangasta itselleni. En tietenkään täysin samaa (helpommalla kun tuolloin pääsisi ihan vain sitä kangasta ostamalla), mutta kuitenkin sellaista, josta on selkeästi nähtävillä, että kangas on kopioitu siitä alkuperäisestä. Mutta se kangas ei siis menisi myyntiin, vaan ihan omaan käyttöön, eli leikkelisin siitä niitä lastenvaatteita :)

Chef, asiasta kolmanteen. Sulla muistaakseni oli niitä Jutta-dieetin esimerkki ruokalistoja. Mä kopsasin ne kyllä, mutta on jossain ehkä vielä tikulla, jota en löydä.

Onko sulla ne vielä tallella?

RUOKAVALIO
Aamiainen
• 45 g kaurahiutale
• 100 g raejuusto, rasvaton
• 1,5 dl mehukeitto, sokeroimaton
• + Omega 3 2 kpl
Lounas
• 100 g kana / 100 g naudanliha / 100 g kala
• 1 kpl kananmunanvalkuainen / 25 g raejuusto, rasvaton
• 200 g vihanneksia vapaa valintaisesti
• 5 g oliiviöljy
Välipala
• maitorahka 250 g
• 100 g pakastemarjoja
• tai 1 kpl Pro-Fx lo-carp bar -proteiinipatukka / 40g Fast Dietmix
Päivällinen
• 100 g kana / 100 g naudanliha / 100 g kala
• 40 g riisi / 40 g pasta / 170 g peruna
• 200 g vihanneksia vapaa valintaisesti
• 5 g oliiviöljy
Iltapala
• 250 g maitorahka / 150 g raejuusto, rasvaton
• 1 dl mehukeitto, sokeroimaton
• 10 g vehnäleseitä
• + Omega 3 2kpl
Palautusjuoma (heti välittömästi treenin jälkeen, vain treenipäivinä)
• 40 g Fast Dietmix (kovaa treenaavat voivat käyttää tuhdimpaa palautusjuomaa esim. Fast Reco 2)

Naudanliha voi olla paistijauhelihaa.
Kala tonnikalaa vedessä.
Pyri juomaan vettä tasaisesti koko päivän ajan – minimissään 3 litraa. Aamulla heti herättyäsi juo tyhjään vatsaan vähintään 0,3 litraa vettä.
Painot tarkoittavat raakapainoja, eli siis puntaroidaan ennen keittämistä tai paistamista.
Ateriaväli minimissään 2 h ja maksimissaan 4h. Tämä on erittäin tärkeätä!
Jos jokin ateria jää väliin jostain syystä, korvaa se Fast Dietmix 40 g drinkillä tai Pro-Fx proteiinipatukalla.
Käytä mausteita runsaasti ja varsinkin tulisia mausteita on hyvä käyttää niiden termogeenisen vaikutuksen takia. Samoin käytä suolaa ruoissa, koska natrium on erittäin tärkeä koko prosessissa! HUOM! Lisätyn suolan määrä 2-3 g/pv.
Makeutusjauhetta voi käyttää.

Kyllä tätä listaa saa jaella. Tämä kun on se lista, joka oli ihan kaikkien saatavilla netissä, ilman mitään maksuja.

Ne listat, jotka on tehty Fit Farmin maksaville asiakkaille, on toki asia erikseen.

Yhteistyössä