tekeekö miehenne kotihommia ?

tekee mutta ei lasketa eikä lajitella kotitöitä, ei ole pakollista siivouspäivää minulla itselläkään eli inspiksen mukaan siivous jonka kyllä pääasiassa huolehdin minä tai lukiolainen. Kaupassa käy jopa useammin kuin minä ja ilman ostoslistaa, laittaa lapsille iltapalaa ja aamupalaa, huolehtii yli 90 prosenttisesti lumitöistä ja ruohonleikkuusta (lasketaanko ne mukaan). Siivous ja pyykit melkein kokonaan pyhitetty minulle enkä halua muita edes mukaan kuin lakanoiden viikkaukseen tai silloin saavat pestä pyykit jos olen jostakin syystä pois kotoa.
Näin siis kun molemmat ollaan töissä.
Silloin kun olin äitiyslomalla oli luonnollisempaa että minä tein isoimman osan eli enemmän kuin nyt koska minä olin kuitenkin päivät kotona.

ei tee mitään. ei edes viikonloppuna.
olen kotiäiti ja joudun tekee kaikki.
joskus se kyllästyttää ja mietin että pitäis olla jotain muutakin, kuin joka päivä sitä samaa.
sitten kun joudun lähtemään töihin, niin siitä tulee hirveän raskasta.
pitää viedä ja hakea lapsi hoidosta ja vielä ilta tehä kotitöitä kun ei mies tekis sillonkaan mitään....
kahvit se keittää jos on pakko ja kerran on joutunu laittamaan astiat koneeseen kun olin loukannut kylkeni enkä pystyny tekee mitään.

juuri äsken imuroi, luutusi, pyyhki pölyt ja puunas vessat. Tämä ei kylläkään toistu joka viikko, sattuu nyt vain oleen isyyslomalla ja minä leivoin leipää enkä ite joutanut siivoon. Sillon kun mies on töissä teen kyllä viikkosiivoukset yksin, mutta iltosin mies siivoaa keittiötä ja auttaa myös lasten iltapesut ym.

Meillä yleensä mies hoitaa tiskit, roskien poisviemisen ja mattojen tuuletuksen. Minä imuroin, luuttuan ja pesen pyykit ja vessat. Siivoan yleensä viikolla kun mies on töissä, joten välillä teen myös noita "miehen töitä". Jos siivotaan vapaa päivänä, niin mies yleensä huolehtii myös vessojen ja pesuhuoneen siivouksesta. Ei tätä työnjakoa nyt niin kauhean orjallisesti noudateta, sen mukaan kun kummallakin on aikaa ja intoa tehdä. Ainakin vielä tähän asti ollaan saatu homma sujumaan yhteisymmärryksellä =) Eikä tarvitse pyytää tekemään. Mies olisi jopa ahkerampi siivoomaan kun minä, jos sillä vaan olisi siihen aikaa!

Imuroin 2-3krt viikossa, matot tuuletetaan noin kerran kahessa viikossa ja samalla luuttuan lattiat ja pyyhin pölyt. Peitot, petarit, tyynyt tuuletetaan 1-2krt kahessa viikossa, lakanat vaihetaan aina samalla. Vessat pestään kerta viikossa ja pesuhuone ehkä kerran kuukaudessa, ikkunat n. 3krt vuodessa. Keittiö aina ruuanlaiton jälkeen. Eikä urakka tunnu mahdottomalta koska kaikkea ei ole pakko tehdä samana päivänä!

viiden lapsen äiti
kyllä tekee...
siis todella tekee suurimman osan töistä...
Mutta kun ei itse aina muista sitä arvostaa.
Mies laittaa ruuan, käy ruokakaupoissa, ostaa vaatteita lapsille sekä minulle, sekä joskus leipoo leipää....

Siinähän sitä on aluksi...

Joten eiköhän minulla ole aivan kunnollinen mies!!

Meillä mies hoitaa viikkoimuroinnin, eli imuroi huolellisesti koko talon. minä sitten teen pikaimurointeja alakerrassa viikon mittaan. Mies myös yleensä siivoaa vessat ja saunan ja tehtäväkseen on myös joka ilta ottanut huolehtia, että keittiö on siisti, pöydät pyyhitty ja tiskit koneessa. Minä olen se, joka järkkää paikkoja muuten, pesee pyykit ja yleensä minä ne kuivaankin joko narulla tai rummussa... Arki sujuu leikiten, vaikka minä opiskelen töiden ohella. Tavarat laitetaan joka ilta paikoilleen ja sekamelskaa ei päästetä syntymään. Molemmat kun huolehtii paikoista ei kotitöihin mene kuin n. 30min iltaisin (sis. ruuanlaiton). Lapsia on yksi ja toinen tulossa...

jejjee
tekee. Eilen mm- pudotti lumet katolta, kolasi pihan lumesta, haki puita liiteristä, lämmitti leivinuunin, imuroi, tapetoi, syötti lapsen monta kertaa, pesi sen pepun... siis tottakai se tekee kun minäkin teen!
millainen on se mies joka ei halua osallistua lastensa arkeen ja tehdä osaansa kotinsa askareista???

Tekee "miestentyöt": uunin lämmityksen ja kolaamisen, joka päivä tekee ruuan ja tiskaa kerran. Mä aina YRITÄN pitää talon siistinä, mut jos en ole kerenny, niin marisematta siivoilee ja tiskailee. Melko hyvin hoitelee myös vauvaa. Pyykin pesun ja imuroinnin olen ottanut täysin omalle vastuulleni.

Mama-81
EI TEE,itse joudun pyörittämään kuuden hengen taloutta..

hoidan vauvan, eskarilaisen, ekaluokkalaisen ja siihen vielä päälle murkkuikäisen mieheni pikkuveljen niin ja mieheni. =)

Minä olen se joka hoitaa kaiken vaikka olisin sairaanakin.

Puhdistan jopa viemärin hajulukotkin,vaihdan lamput,vasaroin ja poraan ym.

postimies
saanen häiritä miehenä tätä keskustelua...
Itseäni ihmetyttää kotosalla kun vaimoke jättää "tuhansia" vaateriepuja esim. makkarin lattialle sängyn viereen ja lapset kun tulee tarhasta, jää vaatteet olkkarin lattiatyynyjen päälle.
Sekä nenäliinat, avatut pakkaukset, pinnit, hintalaput yms. jää noin 90% varmuudella johonkin pöydälle tai tasolle josta sitten itse heittelen niitä milloin minnekkin "tuotteesta" riippuen, sitten saan vielä palkaksi sen kun olen raahaamassa kaikkia lattialla olevia riepuja pesukoneeseen, sen, ettei niitä kaikkia tarvitsisi sinne viedä kun ei ne ole pyykkiä (ihmetyttää vaan kuinka ne sitten ovat Pas....sella lattialla).
Siis pyytäisinkin ne koodisanat jolla vm-80 oleva nuori naishenkilö saadaan tajuamaan, että tarkoitan sitä mitä sanon, että esim. jos jaksaa kantaa maitolasin tiskipöydälle jossa tilkka maitoa>>>> sen saa huuhtoa yms.

KIITOKSET ja anteeksi sekaantuminen aiheseen.

t: lähtee tyhjentämään pyykkitelinettä :)

pia
Meillä mä yritän nyt hoitaa siivouksen kun olen kotona ( HUOM: yritän :D )
Meillä mies hoitaa aina vessojenpesun, lattioiden pesun, mä tiskaan aina ( satunnaisia kertoja lukuunottamatta..) mies vihaa tiskaamista ja mä tykkään ( silloin kun oli astianpesukone, sekin oli miehen työ ) Eli mä teen tälläset normi siivoukset, yritän pitää huushollin suht ojos, mut kyllä tuo mies tekee vähintään yhtä paljon :heart: täs huushollis on niin paljon tekemistä ( suht pienet tilat vielä ja 3 lasta ja 3 koiraa ja 2 kissaa )
Meillä tekee se joka ehtii =) tai jaksaa :whistle:

Sändi
Kyllä kesti ja vaati monetmonet "avautumiset" ennenkuin alkoi se tiskikonekin täyttyä säännöllisesti ja vaatteet kuivausrummusta liihotella kaappeihinsa :D Pyynnöstä tekee muut työt (jopa sen vessanpesun). Pidän itse siivouksesta ja olen jossakin määrin perfektionisti, mutta ihan periaattestakaan en ala kahden vanhemman taloudessa yksin kaikkea tekemään, kun perhe on kuitenkin kahden Yritys. VAIKKA käy töissäkin, sillä ei ole mitään tekemistä kotityömäärän kanssa. Itse opiskelen, joka on siis työtä ilman palkkaa.

Omakotitalossa asuessamme hoiti kaikki "miesten työt" eli lumityöt ja puunhakkuut ja -kannot oma-aloitteisesti. Kerrostalossa kaikki ne on historiaa, että työttömäksihän tuo ukko jää jos ei sille tekemistä keksi:D!! Tietyistä jutuista olen "vapauttanut", eli pyykinpesu koska ei vaan ole suostunut ymmärtämään lajittelua... Ja kyllähän joitakin juttuja täytyy oikein selittää, että MIKSI pitää tyhjentää jääkaappi siivousta varten, kun menisi mielummin siitä mistä aita on matalin... Mutta senhän ymmärtää, se on se Y-kromosomi... Mutta tyytyväinen olen, perille meni. Tuo tiskaushomman toimiminen helpottaa jo työmäärässä todella paljon!

Yhteistyössä