Tekeekö kukaan 3-vuorotyöläinen puolikasta työaikaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sh

Vieras
Kertoisitteko, paljonko hoitopäiviä tulee?
Oon laskeskellut, että kun viikkotunteja tulisi alle 20, se tekisi keskimäärin 2 työvuoroa/viikko (meillä on aikahyvitykset käytössä, ja vuorojen pituus 8-10h). Osa noista vuoroista sattuu tietysti viikonlopuille, joten hoitopäiviähän pitäisi kaiken järjen mukaan tulla todella vähän?

Mikä on minimisumma, minkä hoitopaikka maksaa? Voikohan ostaa vaikka vain 6 hoitopäivää/kk?

Entä onkohan 1-vuotiaalle raskasta ja hankalaa, jos käy hoidossa silloin tällöin? Siis kotona tietysti parempi ollakin, mutta rasittaako se epäsäännöllisyys pientä lasta kohtuuttomasti? Onko kokemuksia?

Entä kannattaako se taloudellisesti noiden hoitomenojen jälkeen?

Alkuperäinen kirjoittaja Huspati Huta:
Tai en minä tuosta eläkkeestä ihan varma ole... En ole itse tehnyt lyhyempää työaikaa, mutta kaveri teki ja just tuon 60%, että sai normaalimäärän lomaa.

Ahaa, tuota en tiennytkään, siisi tuota loma-asiaa. Mutta puolikkaassa varmaan kertyy puolet lomapäivistää?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Huspati Huta:
Tai en minä tuosta eläkkeestä ihan varma ole... En ole itse tehnyt lyhyempää työaikaa, mutta kaveri teki ja just tuon 60%, että sai normaalimäärän lomaa.

Ahaa, tuota en tiennytkään, siisi tuota loma-asiaa. Mutta puolikkaassa varmaan kertyy puolet lomapäivistää?

Sitäkään en tiedä.

Mä teen kolmivuorotyössä osittaista hoitovapaata; kolme vapaapäivää/ viikko. Mulla riitti 12 hoitopäivää kuukaudessa, mutta nostin nyt 16, niin ei tartte sitten olla ihan niin tarkkana niitten päivien kanssa.

Näin vuosilomalaissa...

6 §
Täysi lomanmääräytymiskuukausi

Täytenä lomanmääräytymiskuukautena pidetään kalenterikuukautta, jolloin työntekijälle on kertynyt vähintään 14 työssäolopäivää tai 7 §:n 1 ja 2 momentissa tarkoitettua työssäolon veroista päivää.

Jos työntekijä on sopimuksen mukaisesti työssä niin harvoina päivinä, että hänelle ei tästä syystä kerry ainoatakaan 14 työssäolopäivää sisältävää kalenterikuukautta tai vain osa kalenterikuukausista sisältää 14 työssäolopäivää, täydeksi lomanmääräytymiskuukaudeksi katsotaan sellainen kalenterikuukausi, jonka aikana työntekijälle on kertynyt vähintään 35 työtuntia tai 7 §:ssä tarkoitettua työssäolon veroista tuntia

Aloitin äitiysloman jälkeen tekemään puolikasta. Koska myös mieheni tekee vuorotyötä, saamme sumplattua vuoromme siten, ettemme joudu viemään lapsia päiväkotiin ollenkaan. Mikäli joskus sattuu päällekkäisiä vuoroja, saamme isovanhemmilta ja omilta sisaruksiltamme hoitoapua. Tämä on tosin todella satunnaista, sillä mies vie aina minun listani omalle listantekijälleen, joka parhaansa mukaan yrittää katsoa, ettei tulisi ainakaan montaa päällekkäisyyttä. Todella mahtavaa joustoa siis työnantajankin puolelta!

Lomat ja eläke kertyvät aivan normaalisti. En tiedä mistä joku edellinen on tietonsa saanut, mutta kertyyhän eläke kaikesta työstä jota teet, aivan satunnaisestakin. Jos jotakin et ole kertymääsi saanut, niin ilmoita siitä ihmeessä!

Meidän vaihtoehdossa on vielä se kiva puoli, että pääsen tuloissa melkein normaaliin, kun ei jouduta maksamaan hoitomaksuja ja saadaan kotihoidontuki.

Yhteistyössä