Teini-ikään kuuluu tietty "ahdistus", epävarmuus,jne.... Ja nykyään ON rankkaa olla teini. Tiedän kokemuksesta, yhden sellaisen äiti itsekin. Nykymaailma on kova, ihan hölmöyteen saakka.
Aina teini ei halua avautua vanhemmilleen, pakottaa ja painostaa ei pidä liikaa. Se vain lukitsee teinin kielenkannat kokonaan. Hienovaraisesti kysyä, onko kaikki ok? Jos on itsetuhoista ajattelua/kirjoittelua, se kannattaa aina ottaa vakavasti, vaikkei teini ehkä aina tarkoita kaikkea niin kirjaimellisesti. "Raakakin" teksti voi olla terapiaa/tapa purkautua, kirjoittajalleen. Itse aikanaan teininä päiväkirjani täyttyivät aika kovasta tekstistä, ehkä jonkun mielestä siinä olisi ollut itsetuhoakin ilmassa, vaikken sitä ihan niin tarkoittanut. Purin kasvukipujani. Jos joku olisi lukenut ne tekstit, olisin suuttunut miljoonalla, silloin.
Mutta tarkkaile tavallaan tyttöä enemmän, ole läsnä, ota tosissaan,kuuntele, jos puhuu. Teinit pitää aina ottaa tosissaan, mutta aina he eivät tarkoita kaikkea, mitä sanovat. En vähättele niitä kirjoituksia,niihin pitää varmaan reagoida, mutta ne keinot, ne keinot....
Meillä tyttöä on koulukuraattori kyllä auttanut, kun tuli uniongelmaa ja sitä kautta kouluongelmiakin. Myös perhenla voi olla yksi vaihtoehto. Nukkuuko kunnolla? Kysyn siksi, että meillä tosiaan tytön unirytmi heitti jossain kohtaa häränpyllyä, ja se toi ongelmia; ärtymystä ja ns huonoa käytöstä. Uni ON todella suuri asia ja vaikuttaja ihmisen, ja varsinkin lapsen/nuoren elämässä. Meillä tyttö syö nyt melatoniinia, mikä onkin aika hyvin auttanut rytmin normalisoimisessa. Ehkä eksyin vähän aiheesta, muttä tästä on tullut minulle tärkeä asia tästä unesta, koska oikeastaan vasta tämän episodin kautta tajusin, että unettomuus lamauttaa ja lopulta voi olla jopa hengenvaarallistakin. Aina vanhemmat eivät tiedä, nukkuuko se teini, vaikka olisikin "nukkumassa". Emme mekään tienneet, kunnes tyttö jossain vaiheessa itse otti asian esiin. Tai se tuli kouluvaikeuksien/ silmiinpistävän ärtyneen käytöksen takia esille. Luojan kiitos tuli, että sai apua haettua.
Toivon mukaan tyttäresi mieliala kohenee ja löydät juuri oikean väylän toimia.