Teinit pihatöihin???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Piika-äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Piika-äiti

Vieras
Pitäs jotenkin motivoida teinit haravoimaan ja siivoamaan pihaa.

Jos joku tietää ja keksii miten, niin ojennan täältä palasen kuumamaitokakkua, jonka päällä on kermavaahtoa ja pakastemarjoja....

Alkuperäinen kirjoittaja Piika-äiti:
Pitäs jotenkin motivoida teinit haravoimaan ja siivoamaan pihaa.

Jos joku tietää ja keksii miten, niin ojennan täältä palasen kuumamaitokakkua, jonka päällä on kermavaahtoa ja pakastemarjoja....

NO me saatiin teininä ainakin tommosista hommista pieni korvaus. :)

Tästä syystä mä oon pienestä asti usuttanut lapsia pihatöihin yms....ettei sitten teininä tarvii ihan rahan toivossa vaan tehdä. Toivon, että ymmärtävät isompina että on mukava auttaa välillä, ilman mitään hirveää erityiskorvausta... Voihan se tietty olla että teininä eivät pal ilman rahaa liikahda, mutta yritys on kova saada nuista työtä tekeviä kansalaisia ei lorvikatarreja

Meillä toimii pelkkä vieno pyyntö. Junnu on mua isompi ja huomattavasti vahvempi, joten sille on aika itsestäänselvää auttaa mua raskaammissa kotihommissa. Varsinkin, kun mulla on tämä nivelreuma. Pihan haravointiin - meillä kun on vaan postimerkin kokoiset pihat - riittää siis pelkkä "et viitsis haravoida pihoja...?". Romujen roudaamisesta jätelavalla taas maksan. Periaatteessa siis kutakuinkin niin, että asiat, joita voisin tehdä itsekin, menee maksutta. Asioista, joihin joutuisin palkkaamaan ulkopuolista apua, maksan junnulle.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tästä syystä mä oon pienestä asti usuttanut lapsia pihatöihin yms....ettei sitten teininä tarvii ihan rahan toivossa vaan tehdä. Toivon, että ymmärtävät isompina että on mukava auttaa välillä, ilman mitään hirveää erityiskorvausta... Voihan se tietty olla että teininä eivät pal ilman rahaa liikahda, mutta yritys on kova saada nuista työtä tekeviä kansalaisia ei lorvikatarreja
Näin mäkin olen tehnyt.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Näin meilläkin on tähän asti tehty ja tähän asti on toiminut. Ja kuten ennenkin, luvassa olisi muutaman tunnin siivoilun jälkeen nuotiomakkaraa, vaahtokarkkeja ja muuta... Mutta mitä tekevät 15-v ja 14-v? Lösöttävät sohvalla ja katsovat Simpsoneita. Kohta otan mopin ja moppaan heidät pellolle.

Ja rahaa en tämmösestä ala antamaan, siihen jos heidät opettaa niin sen jälkeen en saisi heitä ikinämilloinkaankoskaan ilman korvausta liikenteeseen.

Kyllä meilläkin aina tekivät kotihommia ihan pyynnöstä. Ja tämä kuopus, esimurkku itseäni isompi kantaa aina kauppakassit kun pyörillä tulemme. Jos yksin käyn viikonlopuksi kaupassa tulee ulkoa kantamaan kassit.
Matot kantaa myös telineelle ja puistelee, mielellään auttaa juuri voimia vaativissa hommissa, äitikin kun on niin pieni:)
Meillä ei ole edes viikkorahaa, annan tarvittaessa ja joskus yllättäen, on aina niin vilpittömän hyvillään. Tosin halvemmaksi tulisi viikkoraha mutta periaatteesta en ole kenellekään kotitöistä maksanut ja hyvin on mennyt.

Meillä kans vanhimmat 15v ja 14v, meillä on itsestään selvää, että jokainen ottaa osaa seitsenhenkisessä perheessä kykyjensä mukaan. Jos haravoidaan, hean varastosta kaikille haravat ja hieman mutisten kaikki siihen haravaan kyllä tarttuu. Pihaa on puoli hehtaaria haravoitavana, joten en todellakaan sitä itse alkais yksin haravoimaan. Sama koskee muutakin, koiratarhan siivoamista, viikkossivousta sisällä....autojen pesua (meillä on taksiyritys ja kuusi autoa/pikkubussia) Kaikki tekevät osansa ja ylimääräisestä voin jotain korvausta maksaa, jos on sen laatuista työtä. Esim. piakkoin alkava kattoremontti.

Jos joka naksauksesta maksaisin tuolle sakille, niin koko ajan sais olla lompakko ojossa johonkin suuntaan. vanhimmainen täyttää pian 16 ja on jo menossa kesätöihin, joten hän saa sit palkkaa sieltä käsin. En ole minäkään maalla kotona asuessa kotitöistä maksua saanut, joten kyllä se raha piti muualta ansaita.

Jos käy niin, että hangoitellaan eikä talon työt suju kuten on puhe ollut, niin pelit lähtee viikoksi pois. Tämä tehoaa ainakin meidän poikiin. Tytön kans tehoaa parhaiten se, kun en lupaa kuukauteen lähteä hänen kans shoppailemaan, joten näillä keinoin meillä väki liikkuu sen enmpää patistamatta.

Alkuperäinen kirjoittaja viiden äiti:
Kyllä meilläkin aina tekivät kotihommia ihan pyynnöstä. Ja tämä kuopus, esimurkku itseäni isompi kantaa aina kauppakassit kun pyörillä tulemme. Jos yksin käyn viikonlopuksi kaupassa tulee ulkoa kantamaan kassit.
Matot kantaa myös telineelle ja puistelee, mielellään auttaa juuri voimia vaativissa hommissa, äitikin kun on niin pieni:)
Meillä ei ole edes viikkorahaa, annan tarvittaessa ja joskus yllättäen, on aina niin vilpittömän hyvillään. Tosin halvemmaksi tulisi viikkoraha mutta periaatteesta en ole kenellekään kotitöistä maksanut ja hyvin on mennyt.

Juuri näin meilläkin, ei viikkorahaa vaan tarpeen mukaan. Pieni olen minäkin ja poika reilusti päätä pitee ja voimaa kuin pienessä kylässä. Mukavasti ovat oppineet rahansa laittamaan tarpeelliseen. Jus poikakin osti itelleen uudet lenkkarit ja kehu miten hyvät löysi alesta.

Viiden mamma minäkin ja toivottavasti pian kuuden ;)

Yhteistyössä