Teinille oma lemmikkieläin??

• Viestiketjun aloittaja Mami-72
  • Ensimmäinen viesti
Mami-72
Sattui äsken puheeksi 16-vuotiaan tyttöni kanssa lemmikkieläimet ja lopulta tyttö sanoi haluavansa kissan. :O Hän on aika eläinrakas ja kokemusta on hamsterista, mutta sen hoito alkoi sitten vähitellen jäädä vähän meidän vanhempien kontolle. Meillä on ollut myös koira, mutta se oli alunperin minun (ennen mieheni tapaamista ehti olla kolmisen vuotta ja parin vuoden päästä siitä tyttömme syntyi, että kyllä koira oli tytön elämässä noin 10 v.).

Meille kissan hankinta sopisi siltä kantilta, että allergioita ei ole ja muutenkin kotimme voisi olla ihan sopiva kissalle (omakotitalo --> pihalle pystyisi rakentamaan kissalle ulkoilutarhan) ja tytön pikkuveli 4 v. tykkää myös eläimistä siskonsa tapaan.

Nyt minua vain hirvittää se, että ymmärtääkö tyttö todella, mihin haluaisi ryhtyä, kuinka vaativaa eläimen hoito voi olla lapselle ym. ym. Kuinka te olette menetelleet tällaisissa tapauksissa?

no kissahan on yksi helpoimmista elukoista. se ei edes tarvitse yleensä samoin huomiota niinkuin esim. koira. riittää ku muistaa pissa-astian väh. aamuin illoin, ruokaa + vettä ja semmosen pentukissan kans leikkiäkki mut vanhemmat kisut viihtyy ihan omissaki oloissa.

vieras
Kyllä se vastuu siitä lemmikistä on varmasti lopulta vanhemmilla. Kannattaa muistaa, että kun tyttö lähtee muualle opiskelee niin kaikkin asuntoihin ei saa viedä lemmikkiä ja kissa jäisi varmaan teille. :) Mutta mikäs siinä ottaessa jos muu perhe on myös valmis hoitamaan tarvittaessa.

makkara
Tyttö on kuitenkin jo 16 vuotias, itse silloin hankin lapsen. Toki riippuu paljon ihmisestä kuinka kypsä tuossa iässä on, mutta eiköhän noin vanha kuitenkin osaa hyvin itsenäistä lemmikkiä hoitaa, kissa kun vain vaatii hiekkalaatikon puhdistuksen, ruuan ja hellyyttä, ei ulkoilutuksia jne kuten koira.

ap
Selvä, kiitos vastauksista! Mietin nyt vielä vähäsen, ja keskustelemme tytön kanssa. Katsotaan vaikka puolen vuoden päästä, että haluaako kissaa yhä. Tyttö kuitenkin ostaisi kissan omilla tienesteillään... :)

v
Muistattehan sitten, että kissa on pitkä ikäinen. Kissa on hyvinkin vielä elossa, kun tyttösi muuttaa pois kotoa. Jääkö kissa sitten teille, vai viekö tyttö sen mukanaan.

Yhteistyössä