Teini-ikästen vaihto-oppilasjutut...

hyytikyppynen

Aktiivinen jäsen
30.10.2006
26 410
8
38
puurajan takana
Mulla tuo lukiolainen pikkusisko haluais vuodeksi vaihto-oppilaaksi johonki, just puhuttiin puhelimessa ja lupas kyllä viikonlopun aikana mulle lykätä kasan esitteitä kouraan, mutko minua nyt rupes kiinnostaan niiiiin kovasti etten malta oottaa... Mikä nykyään hoitaa nuita vaihto-oppilasjuttuja? Joskus aikoinaan se oli ef tms, mut en tiä nykypäivästä... Ja mie lupasin siskolle että maksan sille sen lystin jos saa minut vakuutettua että pärjää ja pystyy viemään läpi koko homman ilman ongelmia. Ko niitä ongelmia on tuolla siskolla ollu ihan reilusti, vaikkaki on viime aikoina ollu ko herran enkeli... :D
Mut koulumenestys on erinomainen ja kielipää ihan mahtava, joten miksipä ei..

Ja jos joku on ite ollu vaihto-oppilaana nii kertokaa kokemuksia. :wave:

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
http://www.taloussanomat.fi/arkisto/2000/10/21/vaihto-oppilasjarjestot-hintavertailussa/200024250/12

Kiitti, oli kyllä varmaan aika vanhentunutta tietoa :D Kuuklella kyllä löytää kaikenlaista mutko en tosiaan tiä mistää mittää... :ashamed: Ja joskus olen lukenu kauhujuttuja siitä että vaihon järjestäny firma ei olekkaan ollu ihan puhtailla papereilla jne...

Minun vaihto-oppilasajoistani on jo 12 vuotta, joten enpä nykypäivästä osaa sanoa yhtään mitään.
Kokemuksena oli kyllä erittäin kasvattava, vaikka kaikki ei mennytkään ihan niin kuin piti. Järjestäjänä oli STS, maa Uusi Seelanti. Englanninkieli taipui aivan eri lailla sen keikan jälkeen, ja sopeutumiskyky kasvoi hurjasti. Jos omat lapset joskus haluavat lähteä ja itsellä on varaa se kustantaa, päästäisin varmaan. Järjestäjää tosin joutuisin harkitsemaan vielä, vaikka tuo STS varmaan suurimmalla osalla on ollut aivan toimiva.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minun vaihto-oppilasajoistani on jo 12 vuotta, joten enpä nykypäivästä osaa sanoa yhtään mitään.
Kokemuksena oli kyllä erittäin kasvattava, vaikka kaikki ei mennytkään ihan niin kuin piti. Järjestäjänä oli STS, maa Uusi Seelanti. Englanninkieli taipui aivan eri lailla sen keikan jälkeen, ja sopeutumiskyky kasvoi hurjasti. Jos omat lapset joskus haluavat lähteä ja itsellä on varaa se kustantaa, päästäisin varmaan. Järjestäjää tosin joutuisin harkitsemaan vielä, vaikka tuo STS varmaan suurimmalla osalla on ollut aivan toimiva.

Sitä mieki mietin että varmaan aikalailla kasvattaa ja opettaa ottaan vastuuta jne ko on muualla... Mitenkähän nuorilla sitte on, asuuko ne jossaki perheessä vai asuntolassa vaiko mitenkä... Ihan omilleen ei tuota meän siskoa uskaltais päästää :whistle:
Sisko opiskellu ranskankieltä ahkerasti ja valinnu kaikki maholliset kurssit lukiosta, ruottinkieli meillä on ihan kotoa opittua ja voihan se olla että sitä kiinnostais ihan vaan tuohon naapurimaahanki meno, tosin sinne se nyt pääsis ihan muutenki ko sukulaisia assuu ympäri Ruottia...

Yliopistossa tai ammattikorkeassa opiskellessa voi lähteä myös vaihtoon: saa matka-apurahan ja korotetun opintotuen. On siis käytännössä ihan ilmaista lystiä. Miksi siskosi ei malttaisi odottaa vielä muutaman vuoden? Minä menin muuten lukion jälkeen vuodeksi au pairiksi Amerikkaan, eikä maksanut mitään! :D

Alkuperäinen kirjoittaja hyytikyppynen:
Alkuperäinen kirjoittaja mikä kiire:
Menisi korkeakouluun tai yliopistoon, siellä on ilmaisia oman ala vaihto-ohjelmia kuten erasmus.

Varmaan se lukion jälkeen jatkaaki opiskeluja, mut koitappa sanoa teinille että "oota nyt vielä pari vuotta" :whistle:

No jos ei ole rahasta kiinni ja saattaa olla että ei jatka opintoja niin kannattaa mennä kun on mahdollisuus.

Alkuperäinen kirjoittaja happihyppy:
Yliopistossa tai ammattikorkeassa opiskellessa voi lähteä myös vaihtoon: saa matka-apurahan ja korotetun opintotuen. On siis käytännössä ihan ilmaista lystiä. Miksi siskosi ei malttaisi odottaa vielä muutaman vuoden? Minä menin muuten lukion jälkeen vuodeksi au pairiksi Amerikkaan, eikä maksanut mitään! :D

Jos sille ehottaisinki sitä oottamista niin varmaan tulis vastauksena että hän voi mennä sitte toisenki kerran :D Voishan tuo vaihto-oppilaana käyminen olla piristävääki, tässä kuitenki muutamien vuosien aikana menetetty kumpiki vanhempi ja ollu vaikeaa muutenki...

Yhteistyössä