Teini-ikäisten kotityöt

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äippä

Vieras
Kuinka paljon teillä esim. 12-14 -vuotiaat tekevät kotitöitä? Meillä 13v. poika ja aika retuperällä on tainnut olla kasvatus kotitöiden suhteen, kun joka pikku hommakin aiheuttaa räjähdyksen :( Nyt olen alkanut "vaatimaan" enemmän esim. petivaatteiden vaihto, oman huoneen siivous, roskiksen tyhjennys jne. Mutta kapinaa joka asiassa. Miehen mielestä pitäis vaan antaa pojan olla, kun "onhan se koulunkäynti rankkaa". No, onhan meillä vanhemmilla työmme ja silti on jaksettava kotitöitä. Mielestäni kohtuullisessa määrin pitää vaatia hommia tekemään, vaikka se aiheuttaisi vastarintaakin... Olenko oikeassa? Ja kertokaa mitä hommia teidän samanikäiset tekevät ja kuinka "mielellään"?

Kapinaa, laiskuutta, vastaan vänkättämistä...
sitä meillä 15-vuotiaan tytön kanssa. Häntä itseään ei esim. oman huoneen sotkuisuus haittaa lainkaan ja sen olen antanut olla suurinpiirtein rauhassa. Joutuu kyllä sitten osallistumaan muuhun eli lähinnä tiskit, ruoanlaitto silloin tällöin, pyykkien hoito, roskien vienti, imurointi jne.

Meillä tuon ikäiset pojat tekevät pyynnöstä melkein mitä vain, jopa usein samana päivänä, mutta oma-aloitteisuutta ei kauheasti ole. Tiskaria tyhjentävät pyytämättä ja roskia vievät. Aikaa sitten olen sanonut, että pesen vain pyykkihuoneeseen tuodut vaatteet.

Meidän 13-vuotiaalla on niin vaativa koulu ja pitkät koulupäivät, etten raaski teettää hänellä paljon kotitöitä. Koulun lisäksi on uintitreenit kaksi kertaa päivässä ja viikonloppuisin kilpailuja eli harvoin poikaa edes kotona näkyy :/

Minä myönnän että olen itse hemmotellut pilalle poikani, 16v ja 14v. Eivät tee yhtään mitään pyytämättä ja pyytäessäkin kauhean valituksen kanssa. Toisen pojan näyttää siltä kuin siellä olisi räjähtäny pommi, toisella suht siisti. Yleensä en jaksa alkaa vaatimaan kotitöiden tekemistä koska siitä alkaa heti kauhea raivoaminen ja valitus. Pääsen helpommalla ku itse teen. Miniät varmaan joskus kiittelee anoppia.

Me tehtiin isosiskon kanssa viikolla aikalailla kaikki kotityöt yläasteikäisestä alkaen, isosisko yleensä laittoin päivällisen ja hoiti tiskit ja minä oli pyykki- ja imurointivastaava. Perjantaisin tehtiin viikkosiivous koko perheen voimin, viikonloppuisin äiti ja isä hoitivat ruoat ja muut. Ei ollut mun mielestä yhtään liian raskasta.

Alkuperäinen kirjoittaja ei vaan jaksa vaatia:
Minä myönnän että olen itse hemmotellut pilalle poikani, 16v ja 14v. Eivät tee yhtään mitään pyytämättä ja pyytäessäkin kauhean valituksen kanssa. Toisen pojan näyttää siltä kuin siellä olisi räjähtäny pommi, toisella suht siisti. Yleensä en jaksa alkaa vaatimaan kotitöiden tekemistä koska siitä alkaa heti kauhea raivoaminen ja valitus. Pääsen helpommalla ku itse teen. Miniät varmaan joskus kiittelee anoppia.

Olin tulossa sanomaan, että:

Miniät varmaan joskus kiittelee anoppia.

Yhteistyössä