Teini-ikäisten kanssa kotona

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti

Vieras
Miten on muilla, joilla on tuollaisia 11-15 vuotiaita kotona; kuinka paljon ehditte päivän aikana seurustelemaan keskenään? Eli siis me emme välttämättä paljokaan keskustele muutoin kuin ruokapöydässä ja iltapalalla. Muuten lapset ovat kavereitten luona tai omissa huoneissaan pelaavat, katselevat leffoja, lukevat jne. Mulla ei avokki meinaa ymmärtää sitä, että tuossa iässä lapset jo ovat omineen ja eivät paljoa enää vanhempien viihdytystä kaipaa; ainakaan meillä. Mutta tuloksena onkin vain, että minä olen huono äiti kun en anna lapsilleni aikaa :( Uteliaisuudesta siis; miten muilla?

Esikoinen on 11v ja aikapaljonhan hänkin kulkee kavereillaan. Kuitenkin joka aamu herätän laitan aamupalan ym. Iltapäivällä syödään yhdessä ja harrastuksiin kuljetan autolla. Välillä käydään yhdessä retkillä tai uimassa/vastaavaa. Siinä samalla tulee ihan normaalisiti höpistyä jonkin verran. Voi olla, että meilläkin meno muuttuu, kun ikää tulee enemmin.

No ihan just samanlaista on ollut meillä. Teini olisi vaan omissa oloissaan, sotkee ja lojuu kotona. Sitä ei kiinnosta pätkän vertaa puhua meille mitään eikä sitä kiinnosta keskustella tai edes kuunnella muiden perheenjäsenten kuulumisia. Halu omille siiville on aivon mielettömän kova, mutta ikää on vasta nippa nappa 16 v. Nämä tulevat vuodet tulee olemaan tuskaisia. :whistle:

Esikoinen on 15v ja kieltämättä seurustelu on aika minimaalista. On tosiaan huoneessaan, kaverilla, ulkona... Ja nekin vähät "keskustelut" on asteella millon tulee, mihin menee ja paljon tarvii rahaa... :/

Näin vähän ajattelinkin. Itse en koe olevani ollenkaan huono vanhempi, vaikka en joka päivä lasten kanssa touhuile yhtään mitään, koska muistan vielä hyvin elävästi ajan jolloin molemmat roikkuivat lahkeessa rasittavuuteen saakka :) Ja muistan varsin hyvin ajan, kun mitään ei voinut tehdä ellei äiti ollut mukana.

Mutta annettakoon avokille anteeksi. Hän on ollut katsomassa meidän touhuja vasta reilun vuoden ja omia lapsia kun ei ole, niin...Ärsyttää silti :/

Meillä esikoinen on nyt 15v ja hänellä tuntuu olevan "keskustellaan äidin kanssa"-kausi :D
Vaikka hän on poika niin touhutaan yhdessä jotain pieniä kotihommia päivittäin, laitetaan ruokaa, katetaan pöytää jne.
Tähän asti ollut sama tyyli kuin nyt 13v veljellään eli äkkiä jos jotain on pakko tehdä ja sitten omaan huoneeseen kiireesti.

Kyllä meillä joka päivä käydään 13 ja 15 vuotisten teinien kanssa keskustelut miten päivä on mennyt ja mitä kuuluu. Ei niin mitenkään touhuta kauheesti, mutta jotain lempisarjoja katotaan yhdessä ja silloin saattavat kainaloon painautua. Toki perheen yhteiset harrastukset yms. hieman antaa lisää yhdessä oloa.

Yhteistyössä