teini-ikäiselle pitäisi hommata silmälasit, näkö vaatii. hän ei suostu käyttämään.mikä neuvoksi? piilolinssit lapselle?

• Viestiketjun aloittaja "mammu"
  • Ensimmäinen viesti
"mammu"
Näkö on koko lapsuuden vaihdellut,mutta nyt on tosi kyseessä että lasit tarvisi hankkia. poika on itse tätä vastaan,kuinka selittellä että mieli muuttuisi vai onko vaihtoehtona suoraan piilolinssit. Onko ne ok lapselle? Omat silmäni eivät oikeen kestä piilareita kun on niin herkät.

Lasithan on oltava vaikka piilareita käyttäisikin. Eli molemmat. Minä aloin käyttää piilareita yläasteella. Sen ikäisen antaisin itsekin käyttää piilareita, tosin tarkassa valvonnassa ja vain päivisin (ei siis niitä jatkuvasti silmässä olevia). Mieluiten ne kertakäyttöpiilarit ja välissä silmälasipäiviä.

vieras*
kyllä teini-ikäinen voi ihan hyvin käyttää piilareita jos ne vaan silmille sopivat, kertakäyttöpiilarit on hygieenisimmät eikä vaadi huoltoa. Silmälasithan tarvitsee piilareiden lisäksi joka tapauksessa jos näkö on huono-.

Vierass
Miten vahvat lasit lapsi tarvitsee? Jos on näössä on vain vähän puuutetta, niin lasit jäävät helposti käyttämättä, kun ilmankin pärjää hyvin. Meillä lapsi ei ole juurikaan käytänyt laseja. Hän sai ne 12-vuotiaana. Nut kun lapsi hankki autokortin, niin tajuttiin, että näköongelma on lievä, kun autoa ajaessakaan ei tarvitse käyttää laseja.

Jos teillä on kyse vastaavasta, niin piilolinssit ovat turhat, jos lapsi kokee pärjäävänsä ilman laseja.

viera.s
Minä sain ala-asteen loppuvaiheessa silmälasit, sinniteltyäni pitkään niin huonolla näöllä, ettei taululle kyllä nähnyt yhtään. Onnistuin yhdessä näöntarkastuksessa huijaamaan, eikä näköä joka vuosi tarkistettu. Yläasteella käytin laseja vain kun oli aivan pakko, eli tunneilla jos taululle piti nähdä. Välitunneiksi otin ne pois ja ne sitten välillä hukkuikin, kun eivät päässä juuri olleet.

Sain sitten piilarit 14-vuotiaana. Siihen aikaan ne oli paljon hankalampia kuin nykyään, piti mm. pelata kaksilla eri nesteillä. Ihan hyvin minä silti käytöstä suoriuduin, ei tullut mitään silmäongelmia. Suosittelisin siis, että ostatte vaan pojalle ne piilarit. Ette voi kuitenkaan pakottaa silmälaseja käyttämään.

Pentumielinen
Joo, lasit ja piilarit kannattaa hommata. Mäkään en suostunut yläasteella pitämään koulussa silmälaseja ja opiskelu kärsi siitä. En kuitenkaan saanut piilolinssejä, koska vanhempani eivät suostuneet niitä ostamaan.

"Hanna"
Mä sain lasit 7-luokalla ja ekat vuodet pärjäsin niin, että käytin vain oppitunnilla ja esim. Telkkaria katsoessa kotona, muutoin otin pois. Lukiossa sitten en enää pärjännyt ollenkaan ilman eli silloin hankin piilarit rinnalle. Nykyään piilarit on kehittynyt tosi paljon, itse pidän useita päiviä putkeen (yötäpäivää-linssit) ja sitten välipäiviä.

Piilarit käy hyvin yläasteikäiselle. Ekan sovituksen jälkeen ne on nykyään tosi edullisia tilata netistä. Silmät pitää tietty silti tarkistuttaa vuosittain jos jatkuvasti piilareita käyttää.

Itsekin pidin teininä laseja vain tunneilla, vaikka näkö oli huono. 14v sain piilarit.

Minä sain ala-asteen loppuvaiheessa silmälasit, sinniteltyäni pitkään niin huonolla näöllä, ettei taululle kyllä nähnyt yhtään. Onnistuin yhdessä näöntarkastuksessa huijaamaan, eikä näköä joka vuosi tarkistettu. Yläasteella käytin laseja vain kun oli aivan pakko, eli tunneilla jos taululle piti nähdä. Välitunneiksi otin ne pois ja ne sitten välillä hukkuikin, kun eivät päässä juuri olleet.

Sain sitten piilarit 14-vuotiaana. Siihen aikaan ne oli paljon hankalampia kuin nykyään, piti mm. pelata kaksilla eri nesteillä. Ihan hyvin minä silti käytöstä suoriuduin, ei tullut mitään silmäongelmia. Suosittelisin siis, että ostatte vaan pojalle ne piilarit. Ette voi kuitenkaan pakottaa silmälaseja käyttämään.
Mä olen tästä vähän erimieltä. Kyllä meillä ainakin alaikäinen lapåsi voidaan pakottaa käyttämään silmälaseja jos näkö sen vaatii. Tämä ei ole mikään ulkonäkökysymys vaan kyse on turvallisuudesta ja terveydestä.

Samaa mieltä muiden kanssa siitä, että eiköhän tuon ikäinen osaa jo piilareiden kanssa olla ja hoitaa niitä oikein. Ja silmälasejakin on kaikenlaisia. Yhdet kannattaa hommata. Ainakin varuiksi.

rillipöllö
Minulla on ollut silmälasit 9v alkaen ja kun olin 15v sain sitten piilarit. Ensimmäisen kerran oli piilarit "julkisesti" päässä peruskoulun päättäjäisissä, olin meikannut jne. Oli luokkakavereilla ihmettely että kuka tuo oikein onkaan. Toukasta tuli perhonen! Piilareita olen käyttänytkin, alussa lähes päivittäin ja nykyään harvemmin, viimeiset 25v. Likinäköä -10, silmäleikkaukseen en ole tahtonut. Eivät ole voineet antaa takeita että pääsisin kokonaan eroon laseista leikkauksen jälkeenkään.

Ei sitä teiniä kukaan ole koulussa vahtimassa onko ne silmälasit päässä vai laukussa.... että sikäli ei voi pakottaa. Itsekin tein niin, että sinnittelin ilman ja tunneillakin välillä kopioin vieruskaverin vihkosta kun en nähnyt taululle.

Käytin piilareita eniten siinä 14-20-vuotiaana. Sitten olen taas pitänyt enimmäkseen laseja koska päätetyöskentelyssä silmät kuivuu ja piilarit ärsyttää. Piilarit on silti välillä käytössä, esim. lumilautailussa ja rannalla ym tosi paljon kivemmat kuin lasit.

vieras*
Mä olen tästä vähän erimieltä. Kyllä meillä ainakin alaikäinen lapåsi voidaan pakottaa käyttämään silmälaseja jos näkö sen vaatii. Tämä ei ole mikään ulkonäkökysymys vaan kyse on turvallisuudesta ja terveydestä.

Samaa mieltä muiden kanssa siitä, että eiköhän tuon ikäinen osaa jo piilareiden kanssa olla ja hoitaa niitä oikein. Ja silmälasejakin on kaikenlaisia. Yhdet kannattaa hommata. Ainakin varuiksi.
lähdetkö sä kouluun mukaan vahtimaan ettei laseja oteta pois päästä tunnin lopussa ja kuljet teinin mukana kylillä?
nojoo, voithan sä sanoa sille lapselle että silmälaseja on pakko käyttää ja lapsi voi toki valehdella pitäneensä niitä koko päivän päässä

"ede"
Meidän kaksi lasta sai piilarit jo 12-vuotiaana, yksi taas halusi vasta 15-vuotiaana. Nyt kuopus on 12-vuotias eikä ole vielä piilareista puhunutkaan, vaan käyttää silmälaseja ihan mielellään.

"mmmm"
Anteeks nyt vaan, mut sillä ei ole mitään tekemistä asian kanssa jos Sinulla on herkät silmät. Ja käytä ihmeessä Dailyes One kertakäyttösiä, itsessään kosteuttavia piilareita jos on herkät silmät.

piilarit ja lasit
Kaikkia näkövirheitä ei voi korjata piilareilla!! Minulle optikko sanoi noin. Eli riippuu omista tehoista voitko käyttää piilareita. Ja kyllä minä laittaisin alaikäisen lapseni käyttämään laseja vaikka väkisin, ja piilareita niiden ohella jos pystyy käyttämään.

..-..
Sain piilarit 13-vuotiaana eli yläasteelle mennessäni, koska sain silmälaseista päänsärkyä, enkä muutenkaan ollut kunnolla tottunut niihin parin vuoden aikana. Olivat hankalat myös harrastuksissa. Ei ollut koskaan niiden kanssa ongelmia. Nyt olen kuitenkin jo leikkauttanut silmäni eli onneksi ei ainakaan lähivuosina pitäisi laseja tarvita.

Yläkoululaiselle hankkisin pelkät piilarit, jos tarvitsee laseja vain koulussa, mutta jos tarvitsee vapaa-ajallakin, niin sitten silmälasit lisäksi, koska piilareita ei kuitenkaan saa koko päivää pitää.

vieras..
Tänä päivänä ihmiset pitää jopa feikkilaseja, joten en kyllä ymmärrä miksi oikeista laseista tehdään sellanen mörkö. Useimmille net soppii paremmin kuin hyvin. Itse olen 2 vanhasta pitänyt laseja, eli nyt sellaset 30 vuotta, joskus piilereita kokeilin, mutta koin net vaivalloisiksi.
Jos joku ei ole kakkuloihin parissa vuodessa tottunut, niin on kyllä ollut vääränlaiset lasit. Omat lasit tuntuu hyviltä heti ensimmäisestä sovituksesta lähtien, silmät on niin erilaisia, ettei pelkkä oikea vahvuus tee laseista oikeanlaisia.

Mun mielestä myöskin teinille voi pakottaa lasit, eri asia pitääkö niitä, mutta milläs todistat että aamulla on jaksanut tapella piilari päähänsä. Ehdottomasti ensin kakkulat ja sitten piilarit, jos vahvuus yms. tuntuu oikealta ja niillä näkeepi hyvin.

"mjn"
Ensinnäkin etsisin huolella ja vaivalla pojan kanssa lasit sellaisilla kehyksillä, jotka hänestä tuntuvat parhailta. Siis sellaiset, jotka näyttävät ja tuntuvat hyviltä. Nykyään kun niitä on niin monen tyylisiä, että luulisi löytyvän sellaiset, jota teinikin suostuu käyttämään. Jos omalta paikkakunnalta ei löydy, netistä ainakin löytyy vaikka ja mitä. Toisekseen sitten hommaisin ne kertakäyttöpiilolinssit siihen rinnalle.

Jvvvb
Ihan uteliaisuuttani kysyn, että onko teillä omia teinejä, kun uskotte voivanne pakottaa teinit lasien käyttöön? Mullekin on tosi tärkeetä, että teinit käyttää laseja, pyöräillessä kypärää ja pakkasella pipoa. Mutta jos en kulje heidän vierellään koko päivää, en ymmärrä miten homma toimii. Toki perustelemalla ja puhumalla asian puolesta, mutta jos nuori on päättänyt että EI, niin olen aika aseeton. Toki voin harrastaa itsepetosta ja uskoa lasten /nuorten toimivan aina haluamallani tavalla vaikken olekaan paikalla. Tämähän olisi helppo tapa estää päihdekokeilutkin, sanoisi vaan että ei saa ;)

Terv. Kahden teinin äiti, jonka teinit uskovat äitiään kohtalaisen hyvin :)

Yhteistyössä