Tein tänään 2 täytekakkupohjaa ja molemmat meni pilalle :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei mikään leipuri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ei mikään leipuri

Vieras
Huomista varten yritin saada kakkupohjaa aikaiseksi, mut ei onnistunu sit millään. Jälkimmäisestä saa ehkä jotain aikaiseksi, mutta siitä tuli niin matala että sen saa halkaistua vain kerran. Kakun rapea kuori jäi vuokaan kiinni, mut kermaahan siihen päälle tulee... Huoh!

Oisko teillä jotain hyviä kakkuvinkkejä tai reseptejä laittaa jakoon? Vai pitäiskö pysytellä vaan suklaakakuissa ja tuorejuustokakuissa...

Itellä oli ennen aina ongelmana se, että mun kakkupohja ei noussut tarpeeksi. Kunnes jostain luin ohjeen, että pohja pitää paistaa alatasolla, jotta se ehtii kohota ennen kuoren muodostumista. Pelkästään tällä neuvolla on mun kakkupohjat onnistuneet sen jälkeen aina :)

Niin ja nykyään maltan käyttää aikaa muna-sokerivaahdon vatkaamiseen :)

Yleensä normaalin kokoiseen kakkuun tulee 5-6 kananmunaa. Laita kananmunat lasiin ja kaada ne siitä kulhoon. Laita samaan lasiin samaverran sokeria kuin oli muniakin. Näet määrän lasin reunalla näkyvästä kohdasta jossa on raja kuivan lasin ja munan kasteleman lasinpinnan välillä. KAada myös sokeri munien kulhoon ja vatkaa munat ja sokeri vaahdoksi. Laita lasiin samanverran vehnäjauhoja ja 1tl leivinjauhetta. Kaada jauhot muna-sokeri vaahtoon ja vatkaa. Taikina on valmis. Paista uunissa 175 astetta kunnes valmis.

[QUOTE="Yksvaan";23180829]Suosittelen kyllä laittamaan 2 tl leivinjauhetta![/QUOTE]

Ei kannata, korkeintaan 1,5tl kuuteen munaan. Itse laitan vain 1tl kuuteen munaan.
Töissäkin leivon 6 munan kakun niin...

Mä laitoin 4 kananmunaa, 1,5dl sokeria, 1dl vehnäjauhoa, 1 dl perunajauhoa ja 1 tl leivinjauhetta.

Ja voi että kun ottaa päähän noi aikaansaannokset. Eka on roskiksessa ja toinen odottaa jääkaapissa kaunistautumista.

[QUOTE="aloittaja";23180885]Mä laitoin 4 kananmunaa, 1,5dl sokeria, 1dl vehnäjauhoa, 1 dl perunajauhoa ja 1 tl leivinjauhetta.

Ja voi että kun ottaa päähän noi aikaansaannokset. Eka on roskiksessa ja toinen odottaa jääkaapissa kaunistautumista.[/QUOTE]

Jääkaapissa? En ole ennen kuullutkaan :O Helpoin tapa on laittaa kaikkea samanverran ja sitten 1tl leivinjauhetta. Vatjkaa muna+sokeria vähintään 5min ja sihtaa jauhot sekaan.

[QUOTE="Yksvaan";23180829]Suosittelen kyllä laittamaan 2 tl leivinjauhetta![/QUOTE]

Se ei siitä mihinkään muutu 1,5tl jälkeen.
Eli ei kannata.

Munat,sit saman verran sokruu ja jauhoja(joista 1/3 perunajauhoja ) + leivinjauhe
Ihan perusohje äidiltä tyttärelle.Toimii:)
Tämä blondi tosin tarvii 3lasia tohon,en pärjää sil munasella:D

MÄ teen kanssa aina tolla "samanverran kaikkia"-periaatteella. Mulla on irtopohjavuoka halk. 25cm ja siihen menee 1,5lasia munia, sokeria ja jauhoja ja 2tl leivinjauhetta. Aina on onnistunut. Niin ja mun laseissa tohon määrään tulee siis munia yleensä 5-6 munien koosta riippuen.

Kerranki mun pohjat on onnistunu täydellisesti, mutta koristelut on menny persiilleen.
Viime viikonlopun kakun tein ekaa kertaa sillä sokerikuorrutteella ja uskoin, ettei sinne alle tarvi laittaa mitään kermavaahtoa. Sen lisäksi mun marsipaanibarba meni kasaan.

Nyt tein uuden barbakoristeen ja eihän siihen voi laittaa niitä ripsiä ja kulmakarvoja mistään lakunauhasta, eli pieleen meni taas mokoma ötökkä.

Toivottavasti löydän hyviä vinkkejä viikon aikana, kun ens viikonloppuna olis se oikea kakkupäivä. Kaksi koevedosta on menny pieleen, josko se kolmas kerta toden sanois.

Sokerimassa kannattaa laittaa sitten vasta samana päivänä, ettei vaan kuivu ja kutistu. Kermaa taikka joku kreemi alle. Käy hakemassa jostain elintarviketussi niin saat piirrettyä ne ripset ja kulmat. Pastaväritkin käy :)

[QUOTE="mamma09";23181093]Sokerimassa kannattaa laittaa sitten vasta samana päivänä, ettei vaan kuivu ja kutistu. Kermaa taikka joku kreemi alle. Käy hakemassa jostain elintarviketussi niin saat piirrettyä ne ripset ja kulmat. Pastaväritkin käy :)[/QUOTE]

Mistä tommosia pastavärejä saa?

Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme;23181141:
Mistä tommosia pastavärejä saa?

Netistä saa tilattua monestakin paikasta. Täällä Turussa moderno ainakin myy eli varmaan pienet erikoisliikkeet lähinnä myy. Kannattaa ostaa siveltimet samalla. Ullan unelman toimitus oli nopea joten sieltä varmaan saisit ensiviikonlopuksi tarpeet :)

[QUOTE="mamma09";23181191]Netistä saa tilattua monestakin paikasta. Täällä Turussa moderno ainakin myy eli varmaan pienet erikoisliikkeet lähinnä myy. Kannattaa ostaa siveltimet samalla. Ullan unelman toimitus oli nopea joten sieltä varmaan saisit ensiviikonlopuksi tarpeet :)[/QUOTE]

No, mä itsekseni tuossa mietin, että olisko se sitten ihan kamalaa jos laittaisin ne suklaalla (eli ei oliskaan mustat vaan ruskeat).
Täällä oli tuossa naapurikaupungissa se Ullan putiikki, mutta yhtäkkiä hävis kuin pieru saharaan. Joku sanoi, että tiimari myy elintarviketusseja, mut en ainakaan niiden sivuilta nähnyt.

Kokemuksesta oon oppinut, että munat todellakin pitää olla huoneenlämpöisiä ja jos ne on jääkaappikylmiä, kannattaa pitää lämpimässä vedessä vähän aikaa. Ei kiehuvassa ettei tule keitettyjä munia. Itse vatkaan ensin pelkkiä munia ensin ja sitten vasta lisään sokerin. Tehokas vatkain niin ei mene kuin hetki kun kahdeksikon voi piirtää taikinaan. Ja tuolla samalla ohjeella teen millä sinäkin ap, aina onnistuu...

Mulla meni aina ennen pieleen kaikki kakkupohjat mutta tänäänkin tein yhdellä ohjeella jolla olen aina onnistunut. Ja nykyään teen paljon kakkuja eikä kertaakaan ole epäonnistunut. Nyt tuli niin korkea pohja että ei meinaa täytteidein kanssa sopia kuvun alle :)

Eli ohje on:
4 munaa
4dl sokeria
3dl vehnäjauhoja
2dl perunajauhoja
4tl leivinjauhetta
2dl kiehuvaa vettä

vatkaa munat ja sokeri vaahdoksi (n. 4-5min, ei saa vatkata liikaa), sekoita kuivat aineet keskenään. Kaada kiehuva vesi muna-sokerivaahtoon ja sekoita. Lisää joukkoon kuivat aineet varovasti sekoittaen. Kaada voideltuun ja korppujauhotettuun vuokaan, paista 175 asteessa noin tunti.

Tuolla ohjeella olen onnistunut aina! Ja tulee tosi hyvä pohja, neljään osaan leikkasin eli sain kolme täyteväliä kun on niin muhkea.

Paljon teen kakkuja eikä ole pohja epäonnistunut koskaan ja aina on jääkaappikylmiä munia. Kunnon muna-sokerivaahto ja saman verran jauhoja kuin munia. 2tl leivinjauhetta isompaan kakkuun. Joku julkkiskokki (Hans Välimäki varmaan) sano joskus, että leivinjauhetta ei voi laittaa liikaa, mutta liian vähän voi. Ei jos ei oo varma, että 1 vai 2 tl niin sitten se 2 mun mielestä.

Äsken juuri täytin kakun huomista varten valmiiksi. Kostutan yleensä maidolla ja täytteet on mulla useimmiten jotain rahkoja missä on 2-3 liivatelehteä jämäköittämässä sitä. Koristeet tein sokerimassasta.