Tein plussatestin ja nyt on lapsella vesirokko..

• Viestiketjun aloittaja äh
  • Ensimmäinen viesti
No sä joko saat sen tai et.
Jos saat, kysyt neuvolasta ja lääkäriltä ohjeita.

Mä sain lääkekuurin, sitä ennen mut peloteltiin henkihieveriin. Lääkekuuri sai voimaan pahoin :x
Ultrakuvauksia tehtiin useaan kertaan raskauden aikana vesirokkoni takia. Kaikki oli kuitenkin kunnossa.

Ellei ap ole kuten minä - jääräpää joka ei opi kerrasta, vaan nappaa vesirokon itselleen peräti kolmesti.

Mutta minunlaisiani lienee loppujen lopuksi harvassa.
No totta, se on periaatteessa mahdollista, mutta mahdollisuus on tosiaankin käsittääksen hyvin pieni. :) Ainakaan ei ole katsottu tarpeelliseksi ryhtyä siihen että kaikkia raskaana olevia vesirokon sairastaneitakin hoidettaisiin näissä tapauksissa rokotteilla tai lääkekuureilla. Sulla on kyllä melkoinen tuuri :D

Ellei ap ole kuten minä - jääräpää joka ei opi kerrasta, vaan nappaa vesirokon itselleen peräti kolmesti.

Mutta minunlaisiani lienee loppujen lopuksi harvassa.
Mulle on kyllä sanottu - useampi lääkäri - että sairastettu vesirokko antaa elinikäisen immuniteetin. Niillä, joilla luullaan vesirokon tulleen uudelleen, ei ole sitä aiemmin ollutkaan, vaan jotain muita näppyjä on luultu lieväksi vesirokoksi. Lääkärien mukaan ei ole yhtää todistettua tapausta, jossa selvästi vesirokon sairastanut saisi sen uudelleen. Sen sijaan isoissakin otoksissa jopa lievästi sairastaneilla on vahvat vasta-ainearvot.

Vyöruusu on sitten toinen juttu.

Mulle on kyllä sanottu - useampi lääkäri - että sairastettu vesirokko antaa elinikäisen immuniteetin. Niillä, joilla luullaan vesirokon tulleen uudelleen, ei ole sitä aiemmin ollutkaan, vaan jotain muita näppyjä on luultu lieväksi vesirokoksi. Lääkärien mukaan ei ole yhtää todistettua tapausta, jossa selvästi vesirokon sairastanut saisi sen uudelleen. Sen sijaan isoissakin otoksissa jopa lievästi sairastaneilla on vahvat vasta-ainearvot.

Vyöruusu on sitten toinen juttu.
Ja mulla taas oli ihan pikkulapsena lääkäreiden ja vanhempieni mukaan vesirokko. Uudestaan 6-vuotiaana, taas lääkärissä todettu. Ja kun poikani rokotuksesta huolimatta sai vesirokon niin mulle tuli selkään vesirokkonäppyjä, joita vilautin lääkärille, joka sanoi että ei se vyöruusua ole vaan ne olivat hänen mielestään selkeitä vesirokkonäppyjä.

Useimmille vesirokko tulee vain kerran, mutta jos immuniteettia ei syystä tai toisesta ole saatu niin se voi tulla useamminkin. "Lähes aina" saavutettava immuniteetti ei ole sama asia kuin ihan aina :)

Ja mulla taas oli ihan pikkulapsena lääkäreiden ja vanhempieni mukaan vesirokko. Uudestaan 6-vuotiaana, taas lääkärissä todettu. Ja kun poikani rokotuksesta huolimatta sai vesirokon niin mulle tuli selkään vesirokkonäppyjä, joita vilautin lääkärille, joka sanoi että ei se vyöruusua ole vaan ne olivat hänen mielestään selkeitä vesirokkonäppyjä.

Useimmille vesirokko tulee vain kerran, mutta jos immuniteettia ei syystä tai toisesta ole saatu niin se voi tulla useamminkin. "Lähes aina" saavutettava immuniteetti ei ole sama asia kuin ihan aina :)
No jos toi on totta, niin sitten olen entistä onnellisempi siitä, että päätin rokotuttaa lapseni vesirokkoa vastaan. Jos joudutaankin ottamaan uusintarokote joskus, niin eipä ole kärsitty tautia. Miksi kärsiä tauti, ottaa jälkitautien riski, ottaa virus elimistöön, jos ei edes ole varmuutta immuniteetista? Mieluummin rokote, joka on suht varma ja vaaraton.

No jos toi on totta, niin sitten olen entistä onnellisempi siitä, että päätin rokotuttaa lapseni vesirokkoa vastaan. Jos joudutaankin ottamaan uusintarokote joskus, niin eipä ole kärsitty tautia. Miksi kärsiä tauti, ottaa jälkitautien riski, ottaa virus elimistöön, jos ei edes ole varmuutta immuniteetista? Mieluummin rokote, joka on suht varma ja vaaraton.
Juuh, omat lapsenikin rokotutin mielelläni. Miksi turhaan sairastaa.

Tosin poika sairasti vesirokon rokotuksesta huolimatta :) mutta ihan lievänä. Ei kuumetta, ei näppyjä kuin ehkä 10.

"vieras"
Minusta ei ole mitään havaintoa että olisin koskaan sairastanut vesirokkoa, eikä ole veljestänikään, eikä äidistäni, eikä tätistäni... Mutta kuitenkin minulta löytyy vasta-aineet vesirokkoon. Lääkärien mielestä tautia ei voi sairastaa näpyttömänä, mutta melkoinen sattuma että meillä on puoli sukua sairastanut sen "näpyttömänä". Omat lapseni kuitenkin sairastivat sen ollessani viimeisilläni raskaana..lääkärit neuvoivat olemaan huoletta. Se että lapseni sairastivat vesirokon ei vaikuttanut mitenkään vatsassa köllöttelijään.

"vieras"
Eihän tuossa pitäisi olla ongelmaa, jos olet kerta sairaastanut taudin :) Minä olin esikoista odottaessani kontaktissa lapseen, joka sairastui seuraavana päivänä vesirokkoon. Minulla ei oltu koskaan havaittu vesirokkoa vaikka esim. sisarukseni olivat sen lapsena sairastaneet. Niinpä sain viruslääkityksen, koska vasta-ainetestin tuloksia ei saa kovin nopeasti. Myöhemmin kuitenkin kun tulokset saatiin, niistä ilmeni että olinkin taudin joskus sairastanut. Eli söin viruslääkkeet turhaan.

Yhteistyössä