Tein opintotuen takaisinperinnästä uudelleen käsittely pyynnön, koskakohan päätös tulee?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Heli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Heli"

Vieras
Sain siis helmikuussa kelalta kehoituksen tehdä opintotuen takaisinperintään uudelleen käsittelemispyynnön tai maksaa opintotuet vuodelta 2009 takaisin. Olen valmistunut huhtikuussa 2009 ja siksi epäilen ettei minun tarvitse ainakaan koko summaa maksaa takaisin. Helmikuussa tulleen paperinivaskan mukana oli myös lasku jolla opintotuen voi maksaa takaisin (mikäli ei hae uudelleen käsittelyä). Laskussa eräpäivä heti huhtikuun alussa (eli aivan kohta). Kelalta ei kuitenkaan ole kuulunut mitään päätöstä uudelleen käsittelystä. Maksanko siis laskun eräpäivänä ja saan kelalta takaisin rahaa jos minun ei olisi kuulunut maksaa koko summaa/mitään takaisin? Lasku oli kuitenkin aika iso reilu 1400 e (joten sitä ei mielellään turhaan maksaisi). Onko muille tullut jo päätöstä 2009 opintotuen uudelleen käsittelystä?

Sinuna soittaisin kelalle, et miten asia on. Miulle nimittäin on tullu jo joku aika sitten lappu, ettei miun tarvinnu maksaakkaan mitään pois.. miun lasku ois ollu 650e. Soita ihmeessä heti aamulla etkä tyytyväisenä vaan maksa laskua.

Riippuu varmaan siitä mistä syystä sinulta on rahoja peritty takaisin. Jos on kyse ollut liian hitaasti etenevistä opinnoista valmistuminen varmaankin auttaa ;) Jos taas olet tehnyt liikaa töitä silloin takaisinperintä on todennäköisesti aiheellinen. Tossa tilanteessa kannattaa pikapikaa soittaa tai käydä kelassa kysymässä asiasta.

käy nyt alkuun kelan asiointipalvelussa katsastamassa onko siellä jo päätös valmiina,kun se posti tulee vasta muutaman päivän päästä. et tietenkään maksa mitään ennenko valitus on käsitelty. kela saa tiedot vain koko vuoden verotuloista, sen vuoksi valmistujat yleensäkin tuosta kiinni jos heti saavat töitä.. mutta valmistumisen jälkeen saa tietty tienata niin paljon ku lystää joten ei sinulla mielestäni ole asiassa huolta jos alkuvuoden tulot ovat kunnossa

Uusimmat

Yhteistyössä