Tein kuulkaa testin, ei tuu tupakansavu autoon, jos ovi on auki, ja joku polttaa siinä vieressä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;24720154:
http://kaksplus.fi/keskustelu/pluss...o-valttamaton-jaada-siihen-viereen-tupakalle/ Tuohon ketjuun viitaten, pitäis suoraan puhaltaa sisälle autoon, savua ei tuu autoon, jos polttelija seisoo siinä auton vieressä, n.50cm päässä ja polttaa. Näin uhrasin itseni ja syntymättömän lapseni tieteen alttarille :D
Millä todensit testin tuloksen? Mitä käytit mittarina?
Jos käytit omaa nenääsi niin se on ehkä huonoin mahdollinen mittari sillä tupakointi on lamannut hajuaistisi ja olet "immuuni" tupakansavulle. Testin tuloksen voi siis mitätöidä.

4 vuotta sitten minäkin tupakoin ja olin sitä mieltä että tupakansavusta narisijat ovat ärsyttäviä kun narisevat tyhjästä. Nyt tiedän että se narina ei ole turhaa.

Autojen seistessä esimerkiksi liikennevaloissa, haistan vastenmielisen tupakanhajun helposti kun joku polttaa autossaan ikkuna raollaan vaikka useammankin auton päässä. Juuri tupakoinut henkilö haisee aivan käsittämättömän pahalle. Se haju kuvottaa ja laukaisee helposti vaikka päänsäryn ja tällainen henkilö haisee useiden metrien päähän. Mukavaa matkaseuraa pienelle lapselle.

Olen nähnyt kolikon molemmat puolet ja siksi tiedän mistä puhun. Ennen minäkin haistatin mielessäni pitkät kaikille vinkujille mutta nyt tiedän miten itsekästä ja moukkamaista tupakointi voi olla.

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;24720481:
Millä todensit testin tuloksen? Mitä käytit mittarina?
Jos käytit omaa nenääsi niin se on ehkä huonoin mahdollinen mittari sillä tupakointi on lamannut hajuaistisi ja olet "immuuni" tupakansavulle. Testin tuloksen voi siis mitätöidä.

4 vuotta sitten minäkin tupakoin ja olin sitä mieltä että tupakansavusta narisijat ovat ärsyttäviä kun narisevat tyhjästä. Nyt tiedän että se narina ei ole turhaa.

Autojen seistessä esimerkiksi liikennevaloissa, haistan vastenmielisen tupakanhajun helposti kun joku polttaa autossaan ikkuna raollaan vaikka useammankin auton päässä. Juuri tupakoinut henkilö haisee aivan käsittämättömän pahalle. Se haju kuvottaa ja laukaisee helposti vaikka päänsäryn ja tällainen henkilö haisee useiden metrien päähän. Mukavaa matkaseuraa pienelle lapselle.

Olen nähnyt kolikon molemmat puolet ja siksi tiedän mistä puhun. Ennen minäkin haistatin mielessäni pitkät kaikille vinkujille mutta nyt tiedän miten itsekästä ja moukkamaista tupakointi voi olla.

:flower:

Ai niin, lopetettuani tupakoinnin yksi lapsistani sanoi:
"Isi, sun kanssa on nyt ihanaa halata kun sä et enää haise".

Olin iloinen mutta tunsin samalla erittäin suurta mielipahaa siitä että lapset olivat aiemmin joutuneet halaamaan haisevaa isiä.

Minä tupakoin satunaisesti- mutta en silti tajua miksi pitäisi tupakoida lapsen lähellä.
"Kun ei se savu tule sinne autoon.." Aargh. Voi ottaa vaikka kolme askelta sivuun, oisko iso juttu.. No kun ei jaksa niin.

[QUOTE="vieras";24720459]Teepä se.
Multa et sympatiaa saa. Kukaan ei väitä että kaikki tupakoivat äiskät ja iskät ois paskoja. Kyse on siitä, että tupakointi ja lapsi ei sovi yhteen ja ne pitäis pitää mahdollisimman kaukana toisistaan. Se, että puolustat lapsen lähellä tupakointia, on todella omituista. Itse en pysty käsittämään, miten sitä voi millään tavoin edes yrittää puolustella, sinä sen sijaan otit sen oikein tehtäväksesi.[/QUOTE] Sympatiaa, mihin mä sitä tarvisin? Puolustan, en, kunhan kerroin, että meillä ei autoon tullu savua, ellei sitä vasiten sinne olis puhaltanu? Mutta oon jo itsekin ollut sen verran kauan kotona, että ymmärrän sen, kun aivot surkastuu, ja tällaiset aika mitään sanomattomat asiat saa jumalattomat mittasuhteet :D

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;24720481:

Mä en oo nähny kolikon molempia puolia, koska en oo ikinä polttanut, kunhan nyt kopasen palstailijoiden paineensietokykyä. Ja suuria tunteita tuntuu herättävän :saint:

Naapuri sai työpaikan oman työpaikkani läheltä ja koska hän oli autoton ja työvuorojen ajat kävi hyvin yksiin, niin tarjosin hänelle kyydin aamuisin. Aamuisin naapuri poltti tupakan auton vieressä ennen lähtöä. Lopulta minun oli pakko pyytää, voisiko hän tupakoida vasta työpaikan pihalle päästyään. Se tupakan haju oli ihan kamala heti polttelun jälkeen ja minulla astma ei tykännyt hajusta.

Tuo tekemäsi koe ei kerro mistään mitään. Riippuu täysin sääolosuhteista miten savu käyttäytyy ja tuleeko sitä autoon vai ei.

Väität, ettet puolusta lapsen vieressä tupakointia. Minusta teet juuri niin. Vähättelet aikuisen tupakoinnin haittoja lapselle. Varmasti elämässä vakavampiakina asioita (mikä peruste tämä on edes millekään?). Tämä on kuitenkin sellainen asia, johon jokainen voi omilla valinnoillaan vaikuttaa. Miksi altistaa lapsi tupakan savulle kun ei kerran ole pakko? Tupakan sisältämistä aineista monet ovat myrkyllisiä ja syöpää aiheuttavia, siitä ei pääse yli eikä ympäri.

[QUOTE="vieras";24720459]Teepä se.
Multa et sympatiaa saa. Kukaan ei väitä että kaikki tupakoivat äiskät ja iskät ois paskoja. Kyse on siitä, että tupakointi ja lapsi ei sovi yhteen ja ne pitäis pitää mahdollisimman kaukana toisistaan. Se, että puolustat lapsen lähellä tupakointia, on todella omituista. Itse en pysty käsittämään, miten sitä voi millään tavoin edes yrittää puolustella, sinä sen sijaan otit sen oikein tehtäväksesi.[/QUOTE]

Peesi!

Ihmiset nyt vaan takertuvat tuohon tupakointiin, se on niin helppoa vähän yksinkertaisimmille.

Jos vanhempi tupakoi kauempana lapsesta, en erityisesti sääli lasta. SISÄLLÄ tupruttelu on asia erikseen.

Joo, mun mies polttaa. Aikuinen mies, ihan itse saa omat päätöksensä asian suhteen tehdä. Ei polta sisällä, pääasiassa polttaa työpäivänsä aikana + aamulla ennen töihin menoa parkkiksella. Jos lastemme terveys sen takia romuttuu, niin se on voi voi vaan. Jos lapset on niin herkkiä, niin eiköhän terveys romahda ihan silläkin, että bussissa istuu tupakoivan henkilön lähellä tai kauppareissulla kävelee röökinsavupilven läpi. Tupakoitsijoitahan maailmassa riittää. Ja röökinhajuisena ei mies mun tai lastemme viereen tule, saati päällemme savuja puhalla.

Itse en polta, olen niin fiksu ja epä-white trashia etten koskaan sellaista ole edes aloittanut.

Fiksu mies ei altistaisi lapsiaan ollenkaan tupakan haitoille ja hyi saatana se haju. En usko hetkeäkään että miehesi desinfioi kätensä ja suunsa aina poltettuaan joten voin vaan kuvitella kun olen seurustellut tupakoitsijan kanssa ennen kuin itse poltin. Toisaalta taas, en ole koskaan kuvitellutkaan että sun miehesi mikään järjenjättiläinen olisi joten ihan ymmärrettävää.

eiköhän se oo jokasen oma asia polttaako vai ei.. :) mies polttaa ja itekkin joskus. IKINÄ ei polteta lasten vieressä, eikä autossa jos lapset on kyydissä. en usko ett teijän muiden lapset siitä mitään syöpää saa jos myö poltetaan. ja hajuunki tottuu, sitä ei enää ees huomaa kun on nenä turtunu, sama koskee esim. vaikka navetan hajuu jota en ollenkaan haista vaikka en ite moneen kuukauteen oo navetassa käyny, mut mies käy joka päivä. näin meillä.

Aikuisen oma valinta on se, että polttaako tupakkaa vai ei. Pieni ja avuton lapsi ei sen sijaan voi valita vaan on siinä käryssä, jos aikuinen on sen hänen kohtalokseen valinnut.

[QUOTE="vieras";24721999]Fiksu mies ei altistaisi lapsiaan ollenkaan tupakan haitoille ja hyi saatana se haju. En usko hetkeäkään että miehesi desinfioi kätensä ja suunsa aina poltettuaan joten voin vaan kuvitella kun olen seurustellut tupakoitsijan kanssa ennen kuin itse poltin. Toisaalta taas, en ole koskaan kuvitellutkaan että sun miehesi mikään järjenjättiläinen olisi joten ihan ymmärrettävää.[/QUOTE]
Hygieniastaan huolehtii hyvin, ei ole vesi- ja saippuakauhuinen tai hammastahnapelkoinen mies. Itse en polta, enkä tykkää tupakan hajusta tai mausta, enkä maista/haista pahaa hajua siipassani. Hajuaistini on kyllä tarkka, ja olen huomannut joidenkin tupakoitsijoiden haisevan kamalalle - ehkä heillä menee aski päivässä tai enemmänkin?

Kyllähän tuo tietää, että pitäisi lopettaa. Ja varmaan lopettaakin joskus. Minä en painosta tai mäkätä, koska päätös on hänen. Eikä asian pitäisi myöskään sinun ongelmasi olla.

Hygieniastaan huolehtii hyvin, ei ole vesi- ja saippuakauhuinen tai hammastahnapelkoinen mies. Itse en polta, enkä tykkää tupakan hajusta tai mausta, enkä maista/haista pahaa hajua siipassani. Hajuaistini on kyllä tarkka, ja olen huomannut joidenkin tupakoitsijoiden haisevan kamalalle - ehkä heillä menee aski päivässä tai enemmänkin?

Kyllähän tuo tietää, että pitäisi lopettaa. Ja varmaan lopettaakin joskus. Minä en painosta tai mäkätä, koska päätös on hänen. Eikä asian pitäisi myöskään sinun ongelmasi olla.

Ei minua sinun tai lastesi terveys kiinnostakaan mutta huvittaa nämä "mun mieheni on fiksu eikä altista lapsia blaablaablaa paskaa" koska fakta on se että ne lapset altistuu sen tupakoitsijan oman itsekkyyden takia. Naurettavaa ettette voi tosiasioita myöntää.

Ja tuo että tupakointi on jokaisen oma asia. Entä ne lapset?

[QUOTE="vieras";24722441]
Ja tuo että tupakointi on jokaisen oma asia. Entä ne lapset?[/QUOTE]
Lapset eivät röökaa, tai ole röökaajan (ainakaan oman isänsä, bussipysäkillä tms ei aina voi välttää näitä tilanteita) vieressä kun tämä tupakoi, joten nou hätä.

Lapset eivät röökaa, tai ole röökaajan (ainakaan oman isänsä, bussipysäkillä tms ei aina voi välttää näitä tilanteita) vieressä kun tämä tupakoi, joten nou hätä.

Edelleen, ne myrkyt jää hiuksiin, vaatteisiin jne ja kantautuu sisälle. En tajua miten kukaan haluaa altistaa lapsensa vapaaehtoisesti tuolle. Ja huomioi sana vapaaehtoisesti, pumpulissa ei voi kasvattaa. Mikä siinä on niin vaikeaa myöntää että joo, omat halut menee lapsen edelle. Sitähän se on vaikka kuinka vääntäisi ja kääntäisi.

[QUOTE="vieras";24722489]Edelleen, ne myrkyt jää hiuksiin, vaatteisiin jne ja kantautuu sisälle. En tajua miten kukaan haluaa altistaa lapsensa vapaaehtoisesti tuolle. Ja huomioi sana vapaaehtoisesti, pumpulissa ei voi kasvattaa. Mikä siinä on niin vaikeaa myöntää että joo, omat halut menee lapsen edelle. Sitähän se on vaikka kuinka vääntäisi ja kääntäisi.[/QUOTE]
Ei sua muiden lasten terveys kiinnosta, mutta silti jankkaat viesti toisensa jälkeen muiden lasten terveyteen liittyvistä asioista. Hassua.

Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa. Eikä vanhemman täydy olla täydellinen, riittää että on tarpeeksi hyvä, ja sitä mies sekä minä olemme.

Ei sua muiden lasten terveys kiinnosta, mutta silti jankkaat viesti toisensa jälkeen muiden lasten terveyteen liittyvistä asioista. Hassua.

Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa. Eikä vanhemman täydy olla täydellinen, riittää että on tarpeeksi hyvä, ja sitä mies sekä minä olemme.

Minua ihmetyttää ja kiinnostaa ihmisten tyhmyys. Siis ihan aidosti ihmettelen näitä joiden mielestä passiivinen tupakointi ei altista lapsia sairauksille. Kai se on sitä että koitetaan itselle selitellä että oikeasti me ollaan hyviä vanhempia vaikka sydämessään piston tuntevat. Tai sitten ihmiset ovat yksinkertaisesti tyhmiä, tiedä häntä. Tupakoimattomuus on täysin normaalia, ei täydellisyyttä.

[QUOTE="vieras";24722571]Minua ihmetyttää ja kiinnostaa ihmisten tyhmyys. Siis ihan aidosti ihmettelen näitä joiden mielestä passiivinen tupakointi ei altista lapsia sairauksille. Kai se on sitä että koitetaan itselle selitellä että oikeasti me ollaan hyviä vanhempia vaikka sydämessään piston tuntevat. Tai sitten ihmiset ovat yksinkertaisesti tyhmiä, tiedä häntä. Tupakoimattomuus on täysin normaalia, ei täydellisyyttä.[/QUOTE]
Mulle kokonaisuus merkitsee. Ei pelkkä yksi asia. Minusta vanhempi, joka on alko-ongelmaton, väkivallaton, työssäkäyvä, lapsistaan välittävä ja näiden kanssa aikaansa viettävä, puolisoaan ja ylipäätään kaikkia ihmisiä kauniisti kohteleva, kotitöitä tekevä, hyväkäytöksinen yms on hyvä vanhempi vaikka tupakoisikin ulkona tai työaikana muttei kotona.

Yhteistyössä