Teille, kenellä on korttiluottoja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sinäkin pystyt siihen!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sinäkin pystyt siihen!

Vieras
Tämä kirjoitus on teille, kenellä on visavelkaa tms korttiluottoja. Minulla oli Pahimmillaan visavelkaa lähes oli 4900€. Velkaannuin elämällä yli varojeni. Shoppailua, ulkomaanmatkaa,myöhemmin lasten kalliita merkkivaatteita, ym. Elin rahoilla joita minulla ei oikeasti ollut. Olin toisin sanoen helvetin tyhmä.

Luottotiedot eivät koskaan menneet, sillä hoidin aina laskuni tunnollisesti. Minulla on ammatti ja vakityö naisvaltaisella alalla.

Noh, virheistä voi oppia (ja pitää). Otin itseäni niskasta kiinni. Myönsin tilanteen itselleni (läheiseni eivät edes tienneet koko velasta, eivätkä tiedä vieläkään). Lopetin yli varojeni elämisen. Laadin budjetin, jossa oli huomioitu kaikki menot ja tulot. Opettelin elämään tulojeni mukaan ja maksoin velkani.

Nykyään elämä talouden osalta kunnossa. Tilillä säästössä pahan päivän varalle yli 1000€ ja visavelka historiaa. Olen oppinut, että kaikkea ei voi saada. Ei kannata elää rahoilla, joita ei oikeasti ole. Laskut pitää kuitenkin jossain vaiheessa maksaa.

Jaan kertomukseni täällä, sillä tiedän, etten ole ainoa pienten lasten äiti joka elää yli varojensa. Korttivelka aiheutti minulle erittäin suurta häpeää. En uskaltanut kertoa siitä kenellekkään. Ja silti oli muka pakko ylläpitää kulissia tietynlaisest tulotasosta ja elämästä.

Teille, kenellä on visavelkaa, tsemppiä! Te pystytte maksamaan velan! Minäkin pystyin. Se vaatii asian myöntämistä, ja jonkin aikaa köyhäilyä. Mutta on sen arvoista. :)

Luottokortti löytyy. Luottoraja vain 500€. Käytän mm. nettiostoksiin. Vaikka käytän paypal:ia, luottokortin tiedot varastettiin. Luottokunta maksoi onneksi, omalta kortilta kadonneita ei ilmeisesti olisi korvannut kukaan.

Mulla on "visavelkaa", kuten sä sen ilmaiset. Miksi ihmeessä mun pitäisi tsempata?
Oletatko, että kaikilla, jotka käyttää visaa, on ongelmia?

Hei!

En oleta, että kaikilla jotka käyttää visaa, olisi ongelmia :) en suinkaan. Mutta minulla oli ongelmia rahankäytön kanssa. Elin yli varojeni ja se ahdisti minua. Itse arvostan enemmän sitä, että omassa elämässäni nykyään säästän ensin ja ostan vasta sitten (jos jotain oikeasti tarvitsen).

Tarkoitukseni ei ole tekstilläni syyllistää ketään. Lähinnä kannustaa, jos joku sitä kaipaa. :) tiedän, että velka on monelle vaiettu ja hävetty asia. Joka painaa ja voi ahdistaa. Mutta velasta voi päästä eroon :)

Erittäin hyvä kirjoitus!
Itselläni Visa-kertymää noin 800. Lääkitsen omaa kurjaa oloani shoppailemalla enkä tällaisiin turhakeostoksiin ole budjetoinut eikä niihin oikeasti ole varaa.
Nyt päätin tempaista ja myydä kaikenlaista turhaa tavaraa, ja kuitata tuon Visa-laskun alkukesän aikana. Pari muukimukia myyntiin, muutama huonekalu, lasten merkkivaatteita jne.

[QUOTE="A.p.";29848318]Hei!

En oleta, että kaikilla jotka käyttää visaa, olisi ongelmia :) en suinkaan.

Tarkoitukseni ei ole tekstilläni syyllistää ketään. [/QUOTE]

No tosi hyvä, että olet muuttanut rahankäyttöäsi ja kannustat muistakin siihen. Mielestäni on vian hassua todeta, tsemmpiä niille, joilla on "visavelkaa", koska se käytännössä tarkoittaa että oletat tilanteen huonoksi kaikille, joilla on "visavelkaa".

Jos joutuu käyttämään luottokorttia, niin tosi sitä "visavelkaa" on. Mutta se ei kerro mitään siitä, onko se hallinnassa.

Laitoin muuten tuon "visavelkaa" lainausmerkkeihin, koska itseasiassa defaulttina Visa-kortissa ei edes ole luotto-ominaisuutta.

On visavelkaa 800€. Kyllähän se vituttaa mutta se on kerääntynyt sinne hoitovapaiden aikana. Kuittailen sitä pois aina jos tulee ylimääräistä, mutta sit tulee taas joku yllättävä meno ja pitää käyttää visaa kun rahaa ei ole. Tiedän että saan maksettua tuon kokonaan pois parissa kuukaudessa kun palaan töihin, mutta silti se minua ahdistaa. Toisaalta hyvä että ollaan saatu esim. tarvittaessa lääkettä ja ruokaa, vaikka on ollut tili nollilla. Kun palaan töihin ja saan parin kuukauden palkan säästöön, luovun taas visasta.

Enempi vituttaa miehen 2500€ visavelka. Vaikka eihän minun sitä tarvitse maksaa, mutta 100€ se on meidän taloudesta pois joka kuukausi. Silti jotenkin kummasti se velka ei lyhene, aina on sillä visa tapissa. Siltä pitäisi evätä koko kortti.

Hyviä kommentteja on tullut. Ja totta, visaa voi käyttää myös maksutapana, eikä välttämättä kerryttää sinne velkaa. Kirjoituksellani tarkoitan lähinnä niitä henkilöitä, kenelle velkaa rupeaa kertymään ja jotka ennen kaikkea kokevat sen ongelmana omassa elämässään.

Itsellänikin oli jossain vaiheessa tilanne, että joka kuukausi lyhensin visaa, ja sitten tuli yllättävä meno tms. ja taas piti vinguttaa visaa ( ja maksettu velkaraha tuli uudelleen käyttöön). Ja taas kertyi velkaa ja korkoa.

Minua itseäni auttoi tiukan budjetin lisäksi ns. puskurirahasto. Eli sen lisäksi, että maksoin velkaa ( ja en tehnyt sitä lisää) säästin samanaikaisesti erilliselle tilille puskurirahastoa. Esim. laitoin aluksi 50€ kuussa sivuun, enkä käyttänyt sitä jos ei ollut aivan hengen hätä. Näin vähitellen oma taloudenhallinta parani ja hätävaratili kasvoi. Näin yllättävä meno ei kaatanut koko taloutta ja visavelka lähti kuolemaan hitaasti mutta varmasti.

Meilläkin on hyvin tiukka budjetti, laskujen jälkeen ei säästettävää jää. 10€ olen välillä saanut sivuun säästettyä. Säästötili on nollattu aikoja sitten, tai on siellä nyt ehkä se 30€ nippanappa. Mutta täytyy vain koittaa suhtautua tähän niin että tämä on nyt väliaikainen tilanne.

Erittäin hyvä kirjoitus! Ja ihanaa saada pilkahdus siitä, että toivoa tässä tilanteessa on!

Meillä on tilanne se, että eri paikoista olen ostellut osamaksulla lapsille mm. vaatteita, liikuntavälineitä kouluun, kodinkoneita ym. Nyt olen alkanut hoitaa näitä osamaksuja pois. Vielä tammikuussa minulla oli pelkistä osamaksuista velkaa yli 2000 euroa, nyt sitä on jäljellä 700 euroa. Noiden lisäksi kun olen maksanut pois visavelkaani ja joustoluottoa, joka otettiin häitä varten. Velkaa on ollut siis törkeän paljon ja on edelleen, mutta nyt olemme päättäneet päästä niistä eroon! pikkuhiljaa... Säästötilille aloin laittaa myös joka kuukausi 50 euroa. Tilanne on ollut vaikea ja omaa tyhmyyttä tehty, nyt on vaan korjattava se!

Erittäin hyvä kirjoitus! Ja ihanaa saada pilkahdus siitä, että toivoa tässä tilanteessa on!

Meillä on tilanne se, että eri paikoista olen ostellut osamaksulla lapsille mm. vaatteita, liikuntavälineitä kouluun, kodinkoneita ym. Nyt olen alkanut hoitaa näitä osamaksuja pois. Vielä tammikuussa minulla oli pelkistä osamaksuista velkaa yli 2000 euroa, nyt sitä on jäljellä 700 euroa. Noiden lisäksi kun olen maksanut pois visavelkaani ja joustoluottoa, joka otettiin häitä varten. Velkaa on ollut siis törkeän paljon ja on edelleen, mutta nyt olemme päättäneet päästä niistä eroon! pikkuhiljaa... Säästötilille aloin laittaa myös joka kuukausi 50 euroa. Tilanne on ollut vaikea ja omaa tyhmyyttä tehty, nyt on vaan korjattava se!

Hienoa, että korjausliike on menossa :) se ottaa oman aikansa, mutta paranee pikkuhiljaa :)

Yhteistyössä