tehoaako pyrvin?

  • Viestiketjun aloittaja toivotonta?
  • Ensimmäinen viesti
toivotonta?
Hei!
Maanantaina otettiin koko perhe ensimmäinen annos pyrviniä kihomatoihin, joita kahdella lapsistamme todettiin omalla näköhavainnolla. Kolmannella lapsista, jolla ei vielä maanantai-iltana kihomatoja näkynyt, löytyi eilen illalla matoja eli vain 5 päivää pyrvin annoksen jälkeen..
Kysyisinkin tehoaako pyrvin vielä matoihin vai onko joku vastustuskykyinen kanta? Kannattaakohan vielä jatkaa ja ottaa uudet annokset vai vaihtaa johonkin tujumpaan? mitäs keinoja ja kokemuksia muilla on aiheesta?
 
Että näin
Se tehoaa vain aikuisiin matoihin. Eli voihan olla että sillä jolla ei kuurin aikaan matoja näkynyt ei ollut vielä matovaiheessa joten kuuri ei tehonnut. Ja ne madot on nyt sitten tullut. Kaikilla ei kuulemma tehoa Pyrvin ja pitää hakea lääkäriltä resepti toiselle lääkkeelle. Mulla kaveri kävi, mutta lääkäri ei kirjoittanut ennen kuin on 3 kertaa Pyrviniä kokeiltu. Ja yhden tutun perheessä oli lähes vuoden kun ei kumpikaan kuuri tepsinyt.

Meillä on ollut kihomatoja kaksi kertaa ja molemmilla kerroilla on Pyrvinillä madot saatu pois. Kunpa vaan oliskin joku millä ne sais myös pysymään poissa ikuisesti.
 
vieras
Tehos meilläkin pyrvin. Tosin elävän madon bongasin tasan viikko ekan kuurin jälkeen (välillä oli ollut kuolleita matoja kakassa ), soitin terveyskeskukseen ja käskivät syömään heti uuden kuurin, ne voi joskus jopa niin nopeesti kuoriutua. Me syötiin sit se heti saman päivänä ja vielä yks kuuri siitä viikon päästä. Lähtivät pois.

Tietysti suursiivous ja valtava pyykkäys sillon ekan kuurin jälkeen.
 
Yks iskä
Ilman muuta heti uusi annos Pyrviniä, jos matoja näkyy.

Meillä aikanaan Pyrvin tehosi. Ei tosin ollut kuin yhdellä lapsista varma havainto. Varmuuden vuoksi se uusinta-annos noin 12 vuorokauden kuluttua. Tietenkin siinä välillä kovasti siivoamista ja raakaa etanolisuihketta hanoihin saniteettikalusteisiin jne. Tavallisen käsisaippuan rinnalle haettiin K-Maatalouskaupasta 5 litraa mäntysaippuaa, jonka pH oli hivenen yli 10 (pakkauksessa luki pH noin 9,8). Kuvittelin ainakin itse, että on parempi käyttää korkean pH:n saippuaa, jotta mahdolliset munat saisivat varmasti kyytiä. Kolmi-nelivuotiaskin pesi tomerasti kätensä mäntysaippualla, eikä iho mitenkään kuivunut. Kaikkiaan käsienpesun laatukin varmaan parani, koska pesuaikaa tuli jatkettua, jotta kaikki saippua lähtee käsistä pois.

Aivan varmasti päiväkotiporukassa jollakin tenavalla niitä on vielä. Olisi vain Pyrvinit edullisempia, niin johan ostaisi vaikka päiväkotiin muutaman purkin.
 
matomamma
Meillä on myös ekan kerran elämässä näitä s..tanan matoja :(. Muu perhe on oireeton, mutta itselläni tulee ruoka suoraan läpi, vatsa pitää kamalaa ääntä ja kipujakin on. Eilen tajusin sitten etsiä syytä myös vessapaperista ja sieltähän se syyllinen paljastui parissa sekunnissa. nyt siis koko perhe otti Pyrvin-tabletit pari tuntia sitten.

Mutta kysymykset...

Kuinka kauan tosiaan menee, että oireet helpottaa? Miksi olen näin sairas vaikka monet eivät edes huomaa kantavansa kihomatoja?

Ja koska olen tosiaaan todella kipeä niin onko syytä mennä jo lääkäriinkin vaikka nuo napit sai apteekista ihan ilman reseptiä? Olenko ihan kävelevä matopesäke, kun monet ovat iha oireettomia näiden matojen kanssa :(. Ole joutunut ottamaan kipulääkettä vatsa-/suolistosärkyyn ja mikään ei tosiaan pysy sisällä. Kutinat on varmaankin ihan normaalit ja niille ei liene voi tehdä mitään ennen kuin madot kuolee.

Tuoteselosteessa sanotaan, että lapsi voi mennä päiväkotiin ja kouluun hoitoa seuraavana päivänä. Otimme lääkkeet siis vasta illalla joten onko huominen sairaspäivä vai tavallinen koulu- ja tarhapäivä?

Pitääkö tartunnasta informoida tarhaa ja koulua. Niistähän nämä pääsääntöisesti tulevatkin joten onko tartunakierteelle tehtävissä jotain jos kertoo tartunnasta opelle? Totuushan on, että ei haluttaisi mainostaa asiaa kenellekään, koska tämä on ällöä ja jopa noloa. Ainakaan meillä ei ole koskaan mikään taho tällaisesta riesasta varoittanut joten ihan puun takaa tuli koko epäilykin. Ja nytkin siis vasta sen jälkeen, kun olen jo ihan sairaslomakunnossa. Mahdollisesti yhtä tietämättömiä äitejä on enemmänkin, koska kukaan ei ole koskaan minulle kertonut, että lapsilla olisi ollut kihomatoja. Ja en ole enää nuori joten on ihan ihmeellistä, että törmäänasiaan vasta nyt ensimmäisen kerran.

Kiitos jos joku vastaa minulle tampiolle. Kaiken muun olen jo saanutkin selville googlettamalla, mutta muutamia kysymyksiä tosiaan vielä jäi.
 
kyl mie aikoinaan sanoin tarhaan ja kouluun että Pyrviniä syödään.. Sieltähän se tartuntakin on hyvin luultavasti tullu eli voivat tiedottaa / kehottaa tarkkailemaan. Ei open kuulu kertoa kellä matoja on vaan tiedottaa hyvin yleisellä tasolla ja pyytää tarkistelemaan tilannetta kunkin kotosallaan :hug:

noihin sun oireisiisi on luultavasti muu syy kuin madot, kijot ainakaan miun tietääksein ei aiheuta tuommosta.

Ja huomenna voi kouluun/hoitoon mennä, mutta se siivous pitäis tehdä huomenna myös, onko mahdollista?
 
matomamma
Alkuperäinen kirjoittaja Maura:
kyl mie aikoinaan sanoin tarhaan ja kouluun että Pyrviniä syödään.. Sieltähän se tartuntakin on hyvin luultavasti tullu eli voivat tiedottaa / kehottaa tarkkailemaan. Ei open kuulu kertoa kellä matoja on vaan tiedottaa hyvin yleisellä tasolla ja pyytää tarkistelemaan tilannetta kunkin kotosallaan :hug:

noihin sun oireisiisi on luultavasti muu syy kuin madot, kijot ainakaan miun tietääksein ei aiheuta tuommosta.

Ja huomenna voi kouluun/hoitoon mennä, mutta se siivous pitäis tehdä huomenna myös, onko mahdollista?
Niin, mietin itsekin näitä oireita. Matoja on varmasti, mutta jospa nämä onkin jotain ikävämpiä tapauksia kuin kihomadot :(. Olen ollut hiljattain ulkomailla joten ulkomaantuliainenkaan ei ole pois suljettu vaihtoehto. Olen sis tosiaan ainoa perheestä joka oireilee. Eikö matojakaan ole näkynyt kuin minulla. Mitähän muita matoja ihmisellä voi olla. Lapamadon kyllä tunnistaisin eli ei ainakaan se, onneksi. Iltapainotteinen kuhina peräpäässä sopi niin hyvin näihin kihomatoihin ja myös maon ulkonäkö täsmännee näö
in maallikon silmällä.

Siivous onnistuu huomenna ja olen tietysti jo tänään aloitellut. En ole työkunnossa joten en pääse töihin. Pyykkikone pyörii jo, kun käytössä olevat pyyhkeet meni jo koneeseen. Tosin jos vointi ei parane niin voimat siivokseen on surkeat, mutta ei kyllä ole vaihtoehtojakaan.
 
ihminen
Kerran kokeiltiin pyrviniä, ei tehonnut. Otetaan tänään uudestaan pyrvinit ja tehosiivous.
Sitten joka päivä maistellaan valkosipulimaitoa jotta matoset joutuvat ahtaalle.
Toivon että toimii :)

Hyvää tulevaa Joulua!
 
v
epäilen kans että matomammallaon joku muu mato oireiden taustalla? käy antamassa näyte jos selviäis.
pyrvinistä ja vermoksista vähän samaa kokemusta että kun se tehoaa vain aikuisiin, voi niistä munista kuoriutua sillä välin uusia joten sen kuurien välissäkin on todella tärkeää huolehtia ennaltaehkäisystä eli ettei saa uutta tartuntaa taas.
inhottava riesa, meillä on nyt syöty vermoksit kolme kertaa (n 10pv) välein jos ne nyt sitte jo lähtis..
 
vierailija myös
Kuinka pienelle apselle olette pyrviniä antaneet?
Meillä kaksi isompaa ipanaa valittaneet kutinaa pyllyssä, toisella se tosin voi olla kovasta vatsasta johtuvaa, on joskus ollut haavauma pyllyn reiässä, ja toinenkin mainitsi mahan olleen kovalla, mutta yhteensattuma vähän epäilyttää, lisäksi vauva 8kk heräilee öisin ilman syytä, mitä ei ole muulloin tehnyt.
Vauvan kakassa on vaaleita "juttuja" noin millin paksuja ja 3-4mm pitkiä, jotka ei liiku? Voi olla jotain sulamatonta ruokaakin ehkä?
Muitten kakassa ei näy mitään. Millaisia ne madot on? Ja voiko olla jtn toukkia? Pyllyissä ei mitään näy.
Luulotautiako vaan?
 
Justus
Uskonpa että vauvan kakassa nuo millin paksuiset ja parin millin pituiset vaaleat kaverit ovat kuolleita kihoja, ikävä kyllä. Itselläni on kihoja jo kolmatta kertaa, paskat mikään pyrvini ole auttanut kuin väliaikaisesti. Ei viitsisi millään kairallakaan perärööriä putsata. Pakko etsiä joku hyvä lääke. Harmittaa vaan, kun nykyään tuommoisestakin lääkkeestä joutuu maksamaan aika reilusti, vaikka se on pakko ostaa. Aina rahastetaan!
 

Yhteistyössä