Teflonpannut; epäillään syöpävaarallisiksi ja hormonitoimintaa häiritseviksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Monni"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";22674354]Sohvat yms. ne vasta onkin kemikaalein kyllästettyjä.

Kuollaan me kaikki kuitenkin, oli teflonit tai valuraudat käytössä.[/QUOTE]

kuollaan, kuollaan, mutta olisi mukava elää elämä ilman vakavempia sairauksia.

Rauha maahan. Toi on taas Iltalehden revittelyä. Ei taida olla edes mitään uutta tutkimusta asian tiimoilta julkaistu. Riskit ovat siis ainakin valmistajien tiedossa ja siksi tuotteilla on laissa säädetyt enimmäismäärät minkä verran mitäkin myrkkyä tuotteet saavat sisältää. Aina välillä niitä rajoja muutetaan.

Nykyään niin kovin moni ruoka ja tuote tiedetää syöpävaaralliseksi -siis mahdollisesti syöpää aiheuttavaksi. Pitää vain yrittää ajatella niin, etteivät edes kaikki tupakoitsijat kuole. Riski vain suurenee mitä enemmän altistuu.

[QUOTE="sondersson";22674377]kuollaan, kuollaan, mutta olisi mukava elää elämä ilman vakavempia sairauksia.[/QUOTE]

Tarpeeksi vanhaksi kun elää, sairastuu kuitenkin. Niin se vaan menee, Noussut keskimääräinen elinikä on yksi syy siihen, miksi myös esim. syöpä on lisääntynyt.

[QUOTE="vieras";22674394]Tarpeeksi vanhaksi kun elää, sairastuu kuitenkin. Niin se vaan menee, Noussut keskimääräinen elinikä on yksi syy siihen, miksi myös esim. syöpä on lisääntynyt.[/QUOTE]

no just, ei kaikki sairastu, eikä se, että suurin osa sairastuu, ole syy olla elämättä terveellisesti.

Ei ole ihan tuulesta temmattu juttu vaikka lööppiöehti onkin, kyllä on tiedossa, tutkittu ja julkaistu että teflonpannuissa, samoin kuin kaikissa likaa ja vettä hylkivissä pinnoissa (ulkoiluvaatteiden eri texit yms) on PFAS-yhdisteitä jotka aiheuttavat noita mainittuja ongelmia.

[QUOTE="sondersson";22674438]no just, ei kaikki sairastu, eikä se, että suurin osa sairastuu, ole syy olla elämättä terveellisesti.[/QUOTE]

No joo, mutta syöpää aiheuttavaksi on todettu kaikkea mahdollista, paras näkemäni uutinen on porkkanasta :) Suomalaisista noin kolmasosa sairastuu syöpään jossain elämänsä vaiheessa. Turha märehtinminen ja nykyinen suorituskeskeinen stressaava elämä sairastuttaa taatusti enemmän kuin wokin pyöräytys teflonilla.

[QUOTE="niinpä";22674452]Ei ole ihan tuulesta temmattu juttu vaikka lööppiöehti onkin, kyllä on tiedossa, tutkittu ja julkaistu että teflonpannuissa, samoin kuin kaikissa likaa ja vettä hylkivissä pinnoissa (ulkoiluvaatteiden eri texit yms) on PFAS-yhdisteitä jotka aiheuttavat noita mainittuja ongelmia.[/QUOTE]

Että Reimatecit vaan narikkaan :)

Mun anoppi ja hänen äitinsä raapivat teflonpannuja milloin milläkin teräaseella ja me miehen kanssa ostettiin heille uudet pannut ja sanottiin että ei saa raapia. No, nyt nekin pannut on raavittu piloille ja he loukkaantuu jos sanon että se telfon on myrkyllistä, pannut pois käytöstä. Mutta kun ei uskota nuorempaa polvea niin minkä sille voi :( Sama asia pätee myös moneen muuhunkin asiaan, mutta kun olen nuorempi kuin he, en luonnollisesti tiedä asioista mitään ja näin minua ei tarvitse kuunnella :(

Onko vielä olemassa ihmisiä, jotka eivät tiedä, että nykyään ihmisiä kuolee saasteiden, lisäaineiden ja erilaisten kemikaalien aiheuttamiin sairauksiin:O Minusta on itsestään selvä, että ennen kuin elettiin metsän keskellä hirsitalossa, syötiin puuastioista, eikä ollut edes sähköä, säästyttiin monenlaisilta tereyshaitoilta. Ihmisten elinikä on kuitenkin kasvanut koko ajan, kun hygienia on parantunut ja on opittu hoitamaan sairauksia. Minä en jaksa panikoida, en kerta kaikkiaan...

Mua ihmetytti aikanaan, kun teflon-pannun mukana tulleessa ohjeessa sanottiin, ettei saa säilytää ruokaa siinä :-) Ei oikein oo mukavaa sitä ruokaa siinä valmistaakaan, jos kerran säilytys on kielletty.

Minua taas ihmetyttää se, että jopa vauvaikäisiä puetaan Goretexiin, vaikkeivät osaa vielä edes kävellä, eikä tarvetta kosteussuojatuuun pukuun varmasti ole.

Kannattaa suosia Tefalin pannuja. Tefalin pinnoite on se aito ja alkuperäinen, josta muut pannut ovat matkineet pinnoitteensa, kuten teflonin. Noissa Tefalin pannuissa on tutkitusti täysin turvallinen pinnoite. Ei tee halla vaikka pinnoite menisi rikki ja sitä söisi.

Pinnoitteissa siis on todellakin eroja.

Kaikki tarttumattomat pinnoitteet sisältävät PTFE:tä eli polytetrafluorieteeniä, joka on polymeeri. Hapot ja emäkset eivät vaikuta tarttumattomaan pinnoitteeseen, ja se pysyy vakaana jopa 400 asteen lämpötilassa.
Koska suurin kotikeittiön lämpötila on noin 300 °C, keittoastiat eivät vahingoitu edes ylikuumentuessaan. Tarttumaton PTFE-pinnoite on Euroopassa sekä Yhdysvalloissa ja monissa muissa maissa hyväksytty keittoastioiden materiaaliksi, sillä se ei reagoi kemiallisesti ruoan, veden tai puhdistusaineiden kanssa.
PTFE on ihmiselle täysin vaaratonta nautittuna.
PTFE-pinnoite on itse asiassa niin turvallista, että sitä käytetään sydämentahdistimissa ja verisuonisiirteissä ja jopa ruiskutetaan vaikeista munuaisvaivoista kärsivien potilaiden elimistöön.

Kiitos Vinkki asiallisesta tiedosta. Olen opiskellut ympäristöterveydenhuoltoa. Teflonista on haittaa teflonia tekevien tehtaiden työntekijöille, jos suojaus on puutteellinen (=Kiinassa) ja ympäristölle. Selkeää näyttöä ei ole, että tavallinen kuluttaja saisi haittoja teflonista. Me käytetään teflonpannuja, mutta uusitaan niitä, ja käytän kyllä lapsilla myös kosteussuojapukuja.

Ennen vanhaan kuoltiin mahasyöpään, kun ei ollut jääkaappeja. Ei kaikki vanha ole automaattisesti hyvää...

Välillä tuntuu, että tulee hulluksi näiden uutisten kanssa..aina jotain syöpää aiheuttavaa paskaa jossain..:headwall:

Pikkasen tulee heikko olo, etenkin kun sukulaisia ja tuttavia on kuollut eri syöpiin viime aikoina.

Yhteistyössä