Teenkö väärin kun otan töissä itselleni lahjoja vastaan?

• Viestiketjun aloittaja tosiaan harmaana
  • Ensimmäinen viesti
tosiaan harmaana
Työni muuttui äitiysloman jälkeen niin, että hoidan firmaamme isoja tilauksia sopimuskumppaneiltamme. Näidän kanssa on isot pomot tehneet sopimukset. No, näiltä sopimuskumppaneilta tulee tilaajalle eli meidän firmassa minulle erilaisia lahjoja mm. arvokkaita lahjakortteja ja muita laadukkaita tuotteita. Näitä tulee siis paljon ja lahjakortteja on tullut aikanani arvoltaan yli 5000?:lla ja muita tuotteita vähintään samalla arvolla. Tulevat nimelläni ja henkilökohtaisesti minulle osoitettuna. Aluksi olin vaan iloinen kun sain pari noita ja lähettäjät sanoivat, että käytät omiin tarpeisiisi ei niitä ole firmalle tarkoitettu. Nyt iski ajatus onko minut lahjottu? Ja kuinka paljon herrat saa etuja kun minulle tarjotaan näinkin paljon? En ole siis ollut osallisena päättämässä sopimuksia heidän kanssaan vaan hoidan tilauksia annettujen ohjeiden perusteella.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomalainen:
Mulle kans! :D
Mitä lie lahjoja,.. Mutta kuulostaa kivalle.
Muut lahjat: mokkamaster, untuvapeitot ja tyynyt, autonavigaattori, kännyköitä, miniläppäri, koruja, jne.
Lahjakortit on eri kauppoihin ruokakaupoista pariin erikoisliikkeeseen.

ap.
Alkuperäinen kirjoittaja Kysy omalta esimieheltä...:
..kysy omalta esimieheltä, voitko ottaa lahjoja vastaan, jos asia vaivaa.
Ehkä en tosiaankaan kysy pomolta.
Yleistä mielipidettä kysyn vaan asiaan.
Tästä lahjojen saamisesta ei tiedä muut kuin mieheni. Ystävät tosin on katsoneet kun on "ostettu" uutta ja kallista vaikka molemmilla surkea palkka.

Hys hys...
Alkuperäinen kirjoittaja tosiaan harmaana:
Työni muuttui äitiysloman jälkeen niin, että hoidan firmaamme isoja tilauksia sopimuskumppaneiltamme. Näidän kanssa on isot pomot tehneet sopimukset. No, näiltä sopimuskumppaneilta tulee tilaajalle eli meidän firmassa minulle erilaisia lahjoja mm. arvokkaita lahjakortteja ja muita laadukkaita tuotteita. Näitä tulee siis paljon ja lahjakortteja on tullut aikanani arvoltaan yli 5000?:lla ja muita tuotteita vähintään samalla arvolla. Tulevat nimelläni ja henkilökohtaisesti minulle osoitettuna. Aluksi olin vaan iloinen kun sain pari noita ja lähettäjät sanoivat, että käytät omiin tarpeisiisi ei niitä ole firmalle tarkoitettu. Nyt iski ajatus onko minut lahjottu? Ja kuinka paljon herrat saa etuja kun minulle tarjotaan näinkin paljon? En ole siis ollut osallisena päättämässä sopimuksia heidän kanssaan vaan hoidan tilauksia annettujen ohjeiden perusteella.
Että rahaan rinnastettavat lahjat rinnastetaan palkkaan, eli olet niistä verovelvollinen...Ehkä en niitä siis hirveästi mainostaisi! Vai maksatko tavaroista veroa?

minä
Lahjan vastaanottaminen on virkarikos ja ei tulisi pieneen mieleenikään ottaa noita vastaan!
Jos omatuntosi ei soimaa pidä ne ihmeessä mutta mikäli esimiehesi ei tiedä asiasta ei hän varmaankaan myöskään sitä hyväksy!

ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kysy esimieheltä hänen suhtautumistaan asiaan.
Tiedän ainakin yhden ison firman, missä kaikenlaisten lahjojen vastaanottaminen on ehdottomasti kielletty.
Lienee meilläkin, mutta tämä alkoi niin varkain kun luulin saavani vain hetken ja vain muutaman lahjakortin ja lahjan.
Siitäpäs se pomo riemastuisi kun sanoisin saaneeni yli 5000?:lla lahjakortteja ja vähintään toisella 5000?:lla tuotteita. Ja käyttäneeni ne itse.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Hys hys...:
Että rahaan rinnastettavat lahjat rinnastetaan palkkaan, eli olet niistä verovelvollinen...Ehkä en niitä siis hirveästi mainostaisi! Vai maksatko tavaroista veroa?
En maksa eikä ne näy missään.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Lahjan vastaanottaminen on virkarikos ja ei tulisi pieneen mieleenikään ottaa noita vastaan!
Jos omatuntosi ei soimaa pidä ne ihmeessä mutta mikäli esimiehesi ei tiedä asiasta ei hän varmaankaan myöskään sitä hyväksy!
Ei ole virkaa vaan työsuhde.

no
Itse olin yhdessä paikassa töissä ja kävi sitten niin että tilojamme oli käyttäneet 'vieraat' ihmiset sovitusti kylläkin mutta sovittu myös että he siivoavat sotkunsakin pois,no niinhän siinä sitten ettei olleet siivonneet ja minä siivosin no he lähettivät kiitoskortin mukana lahjakortin joka oli minulle osoitettuna mutta tuli työpaikkani kautta
'iso pomo' näki kortin avasi sen ja otti työpaikan rahastoon:( arvaa ketuttiko

Hys hys
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Hys hys...:
En maksa eikä ne näy missään.
Näkyvät lahjoittajafirman kirjanpidossa, eli ihan tiedossa mihin menee...Mitäänhän ei täällä ilmaiseksi saa!

Vieras
Olen kunnalla töissä. Joskus asiakkaat tuovat jotakin pientä. Joulun alla tuovat suklaata tms. ja ne olen kyllä ottanut vastaan mutta olen vienyt kahvioon yhteiskäyttöön. Pari kertaa olen saanut kukan kiitokseksi ja sitä olen pitänyt omassa työhuoneessani. Mutta sanon aina, ettei minua tarvitse lahjoa, sillä työnantaja maksaa palkkaa siitä, että hoidan asioita. En haluaisi ottaa sitä suklaalevyäkään mutta tuntuu vaikealta kieltäytyä kun se annetaan hyvästä sydämestä.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Olen kunnalla töissä. Joskus asiakkaat tuovat jotakin pientä. Joulun alla tuovat suklaata tms. ja ne olen kyllä ottanut vastaan mutta olen vienyt kahvioon yhteiskäyttöön. Pari kertaa olen saanut kukan kiitokseksi ja sitä olen pitänyt omassa työhuoneessani. Mutta sanon aina, ettei minua tarvitse lahjoa, sillä työnantaja maksaa palkkaa siitä, että hoidan asioita. En haluaisi ottaa sitä suklaalevyäkään mutta tuntuu vaikealta kieltäytyä kun se annetaan hyvästä sydämestä.
Tätä nyt tapahtuu paljon, että firmat antavat toisilleen (työntekijöille siis) lahjoja joulun aikaan. Mutta ovat kuitenkin niin pieniä tuollaiset viinipullot, suklaarasiat ja kukkakimput, että tuskin verottaja niistä on kiinnostunut.

Turkilmas
Mä olen myyntiedustajana ollut aikoinaan ja ihan yleinen käytäntö oli että asiakkaille vietiin jotain pientä lahjaa esim. jouluna.

Olen ollut myös teollisten elintarvikkeiden ryhmävastaavana ja sain AINA edustajilta lahjoja.

Niin kauan kun kyseessä ei ole "saat lahjan jos tilaat meiltä"-tyyppinen ratkaisu, niin ei ongelmaa. Jos tilaisit lahjojen vuoksi tietyltä toimittajalta, niin lahja muuttuisi lahjukseksi ja silloin se olisi laitonta.

Ja verottajalle ilmoitus... en tiedä miten se menee lain mukaan, mutta hei haloo :D

Yhteistyössä