Teen kotitöiden jako-listaa, auttakaa mua keksimään "rangaistuksia/ palkintoja" :P

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Koska kotitöistä on kränää, olen nyt laatinut listan kaikista kotitöistä mihin molempien pitäisi osallistua. Listaan merkataan aina rasti oman nimen kohdalle, kun on kotityön suorittanut.

Mutta jos käy niin että toinen ei olekkaan tehnyt yhtään kotitöitä, tai on tehnyt huomattavan vähän, niin mikä olisi sopiva "rangaistus"?

Vai kannattaisiko suoraan laskea kumpi on tehnyt enemmän, ja se joka on ollut ns. laiskempi, tarjoaa voittajalle sitten esim. ruoan ravintolassa tms. ? ja kannattaako nuo laskea aina viikon päätteeksi vai kuukauden päätteeksi, mikä olisi sopiva väli?

Siis tekisikö jutusta kilpailun vaiko kaikkiin töihin ihan tasajako vai mitä? Mikä voisi miestä innostaa tekemään kotitöitä?

Ideoita?

Viikon päätteeksi.
Ettei toinen sitte vikalla viikolla tempase ;)

Palkinnoksi toinen saa käyttää summan x mihin itse haluaa.
Rangaistus taas voisi olla se, että joutuu tekemään tuplamäärän hommia.

PYYKKÄYS

TISKIT+ TASOJEN
SIIVOUS

IMUROINTI

LATTIOIDEN
PESU

LAKANOIDEN
VAIHTO

PÖLYJEN
PYYHKIMINEN

VESSAN PESU
(LAVUAARI, PÖNTTÖ,
PEILIT)

RUOAN
TEKEMINEN

KAUPPALISTAN
TEKO

VUODEVAATTEIDEN
TAI PEITTOJEN YM.
TUULETUS

JÄÄKAAPIN SIIVOUS

Onkohan tässä muuten mainittu kaikki oleellisimmat kotityöt? lisäyksiä?

Mä EN tajua, millaisia lapamatoja ihmiset itselleen kumppaniksi haalii. Miehenkö kanssa elät vai alaikäisen kakaran? Että oikein rangaistuksia ja palkintoja, jotta kotityöt tulee tehdyksi - kaikkea mun vanhat ja vaikkuiset korvat kuuleekin... ei hyvää päivää.

Mä EN tajua, millaisia lapamatoja ihmiset itselleen kumppaniksi haalii. Miehenkö kanssa elät vai alaikäisen kakaran? Että oikein rangaistuksia ja palkintoja, jotta kotityöt tulee tehdyksi - kaikkea mun vanhat ja vaikkuiset korvat kuuleekin... ei hyvää päivää.

No en mä tässä kaivannutkaan sun tajuamista, vaan vinkkejä. Jos sulla ei niitä ole niin anna olla :)

[QUOTE="vieras";26076864]No onko se sulle jokin käsittämätön yllätys että hyvin monessa suhteessa se on nainen joka tekee pääsääntöisesti kaikki kotityöt?[/QUOTE]

On. Siis omalla kohdalla, mä en kattelis miestä joka ei saa tikkua ristiin ilman palkinto/rangaistuslistaa. Enkä kyllä sellaistakaan miestä joka innostuis jostain alakouluikäisiä motivoivasta kotityölistasta.
Varmaan sama "mies" kun toisessa ketjussa kuseskelee sinne tänne kännissä, sillekinhän vois laittaa tarrataulun vessanpytyn viereen ja maailma pelastuis.

On. Siis omalla kohdalla, mä en kattelis miestä joka ei saa tikkua ristiin ilman palkinto/rangaistuslistaa. Enkä kyllä sellaistakaan miestä joka innostuis jostain alakouluikäisiä motivoivasta kotityölistasta.
Varmaan sama "mies" kun toisessa ketjussa kuseskelee sinne tänne kännissä, sillekinhän vois laittaa tarrataulun vessanpytyn viereen ja maailma pelastuis.

Mun mies ei kyllä koskaan ole kännissä, ei käytä alkoholia eikä tupakkaa. Joo, ei se ole täydellinen, sitä ei kiinnostaisi yhtään kotityöt. Mutta en mä viitsis muuten hyvää miestä potkia pellolle tämän takia, ainakaan yrittämättä ensin korjata asiaa. Kyllä mustakin tuntui alussa hassulle koko ajatus kun joku tätä mulle ehdotti, mutta nyt jopa vähän innostuin. Jos mies ei tee omaa osaansa kotitöistä, niin ainakin mä voin vaikka tällä viikolla ansaita yhden shoppailureissun miehen piikkiin ja ensi viikolla jotain muuta. Täytyy vähän olla huumoriakin. Mies ainakin suostui kokeiluun kun alustavasti ehdotin.

[QUOTE="vieras";26076871]No en mä tässä kaivannutkaan sun tajuamista, vaan vinkkejä. Jos sulla ei niitä ole niin anna olla :)[/QUOTE]

No mun vinkki on se, että lapamadot kannattaa heittää huut helvettiin. Sellaisia tyyppejä ei kenenkään tarvitse katsella nurkissaan.

:laugh: :laugh: :laugh: Just näin :D.

[QUOTE="äm";26076978]KAUPPALISTAN TEKO :D:D:D:DD:D: on niin rankkaa[/QUOTE]

jooh :D mietinkin että viittinkö ees kirjata, mutta tulin siihen johtopäätökseen että mieskin vois joskus kattoa mikä hemputti on tarjouksessa ja miettiä mitä ruokaa tehdään, ja vähän tehdä inventaariota jääkaappiin. Homma sekin, pieni homma, mutta jos mies joskus tajuaisi senkin homman olemassaolon niin apuhan sekin olis kun tekis.

[QUOTE="äm";26076978]KAUPPALISTAN TEKO :D:D:D:DD:D: on niin rankkaa[/QUOTE]

Joo ja kyl mä esim vaihdan joka sänkyyn lakanat KUN pyyhin pölyt koko kämpästä.

Noissa pitää olla joku rasitekerroin!!!

Mut mä voin tunnustaa, mun mies pisti aikanaan ylös kuinka (vähän) monta kertaa mä tyhjensin astianpesukonetta...
(astianpesukonefriikki mun mies muuten)

Pikkasen vitutti.
Selvensin sille sitte, että sen lista PYYKKIKONEEN täytöstä on 0 ja tyhjennyksestä ehkä kuun sisällä 2x....
Ja vessaa se on pessy ehkä 5x 15v aikana, ja jos on niin sillee hutasemalla.

Lopetti sitte ton typeryyden.
Pääasia, että JOKU tekee, ja suhteellisen tasapuolisesti kotihommat, eikä KUKA tekee määrätyn asian AINA.

Vakavasti puhuen: millä kompetenssilla SÄ määräät, mitä miehesi PITÄÄ tehdä? Ja sitten siitä tulee kränää, jos mies ei noudata SUN käskyjä?

Sairas lähtökohta. Parisuhteen pitäisi mun käsittääkseni perustua yhteiseen vapaaseen tahtoon jakaa elämänsä tasa-arvoisesti toisen kanssa. Tuollainen palkkio-rangaistus-työnjakolista on kaukana sellaisesta, etenkin, jos toinen osapuoli sanelee sen.

Keskustelkaa asiasta yhdessä, sopikaa, kuka tekee ja mitä ja mitkä ovat palkkiot ja rangaistukset. Sitoutukaa yhteiseen projktiin. Et sä voi kohdella aikuista miestä kuin koiraa.

Joo ja kyl mä esim vaihdan joka sänkyyn lakanat KUN pyyhin pölyt koko kämpästä.

Noissa pitää olla joku rasitekerroin!!!

Mut mä voin tunnustaa, mun mies pisti aikanaan ylös kuinka (vähän) monta kertaa mä tyhjensin astianpesukonetta...
(astianpesukonefriikki mun mies muuten)

Pikkasen vitutti.
Selvensin sille sitte, että sen lista PYYKKIKONEEN täytöstä on 0 ja tyhjennyksestä ehkä kuun sisällä 2x....
Ja vessaa se on pessy ehkä 5x 15v aikana, ja jos on niin sillee hutasemalla.

Lopetti sitte ton typeryyden.
Pääasia, että JOKU tekee, ja suhteellisen tasapuolisesti kotihommat, eikä KUKA tekee määrätyn asian AINA.

Juu, haluan tähdentää että tarkoitus ei ole se että molemmat tekee kristillisen tasajaon mukaan jokaista listassa mainittua hommaa yhtä monta kertaa. Tarkoitus on vaan tuoda esille kaikki olemassa olevat kotityöt, niistä voi sitten vaikka valkata itselleen miellyttävämpiä, pääasia olisi vaan se että molemmat saisi rasteja suurinpiirtein saman verran. Ajattelin että jos toinen saa esim. 5 tai 10 rastia enempi kuin toinen, niin sitten olisi "velvollinen" hemmottelemaan toista jollakin tapaa :)

[QUOTE="hmp";26077019]No ei kyllä kuulosta siltä että sinulla itselläsi on kaikki asiat ihan kunnossa itsesi tai parisuhteesi kanssa, jos näet sen noin naurunasiana että jollain on parisuhteessa ongelma ja haluaa koittaa sitä korjata. Ei aidosti tyytyväinen ihminen hae tyydytystä itselleen toisten mollaamisesta.[/QUOTE]

Parisuhteessa on tosiaan ongelma ja iso ongelma onkin niin kauan kuin toinen käskyttää toista. Mieti toisinpäin, jos joku MIES täällä pohtisi, millaisen työleirin pistää naiselleen pystyyn ja miten tätä palkitsee tai rankaisee, jos homma ei toimi niin kuin mies sanoo - ihan saletisti KUKAAN ei täällä sanoisi, että hyvä homma, go for it, pane se akkas ruotuun jumalauta.

• Tykkää
Reactions: as if
Vakavasti puhuen: millä kompetenssilla SÄ määräät, mitä miehesi PITÄÄ tehdä? Ja sitten siitä tulee kränää, jos mies ei noudata SUN käskyjä?

Sairas lähtökohta. Parisuhteen pitäisi mun käsittääkseni perustua yhteiseen vapaaseen tahtoon jakaa elämänsä tasa-arvoisesti toisen kanssa. Tuollainen palkkio-rangaistus-työnjakolista on kaukana sellaisesta, etenkin, jos toinen osapuoli sanelee sen.

Keskustelkaa asiasta yhdessä, sopikaa, kuka tekee ja mitä ja mitkä ovat palkkiot ja rangaistukset. Sitoutukaa yhteiseen projktiin. Et sä voi kohdella aikuista miestä kuin koiraa.

Miten niin määrään? Kysyin mieheltä sopisko että kokeillaan tälläistä listaa, ja vastaus oli joo. Ei mun miehelle ole väliä sillä että kirjoitanko mä sen. En halua sopia mitään tarkkaa siitä kuka tekee mihin kellonaikaan mitäkin, vaan tuoda esille sen että nämä hommat pitää tehdä, siitä voi itse pohtia mitä jaksaa tehdä ja milloin ja merkkaa ylös, pääasia kunhan kantaa kortensa kekoon jollain tapaa.

Laita itelles sellanen palkinto minkä ite haluat, ja sellanen rangaistus josta on iloa miehelle mutta mitä itse inhoat. Ja pyydä miestä tekemään samoin.

Ja ne kotityöt pitäis jakaa niin, että kumpikin saa vuorotellen ottaa sieltä sen kaikkein mieluisimman, ja miehen pitäis kans olla päättämässä kodin siisteystasosta: jos hänelle kelpaa vähemmän siisti, niin silloin sinulle kuuluu enemmän hommia. Esim. imurointi ja lattiapesu kerrat on on sovittava kompromissina. Muuten olet natsi.

Mä voisin tehdä sen ja mies loput työt=D
Mutta oikeesti,rangaistus toiselle jos ei tee suhteessa kotitöitä kuulostaa oudolta..meillä työt tekee se joka ehtii.Käytännössä minä teen 99% hommista,mutta mies on nytkin esim.aamun ulkoillu lasten kanssa ja minä olen laitellu ruuat huomisellekkin,ja pessy 9konetta tänään pyykkiä ja raahannu ne kuivaushuoneeseen=)
Mun mies ei oo ikinä pessy vessaa,7-vuotta oltu yhdessä=D

Yhteistyössä