tee-se-itse INTIALAISTA ruokaa! Reseptejä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja shiva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

shiva

Vieras
Tuli jälleen vierailtua intialaisessa ravintolassa ja himo jäi. Kaipailisin nyt hyviä ohjeita, joilla noita mausteisia herkkuja voisi kokeilla tehdä itse. Minkälaista intialaista ruokaa te hyvät naiset kokkailette?

Itse olen perus kanaa tikka masalan jo tehnyt useampaan kertaan. Naan leivät valkosipulilla ovat myös onnistuneet ja raithaakin on meillä kastikkeen kaverina tarjottu. Mitä riisiä noiden kanssa kannattaisi tehdä kun perus unclebens ei oikein innosta?

Alkuperäinen kirjoittaja Ncm:
Ainoa oikea on basmati, mitä riisiin tulee. ;)

Mitähän ne ravintoloissa laittavat tuonne riisin sekaan, niinkuin olisi raastettu jotain keltaista/oranssia, inkivääriä? Tietäiskö joku?

Mua tuo basmatiriisi hieman pelottaa, joskus vuosia sitten ostin jonkun tuollaisen erikoisriisin (en nyt muista oliko juuri basmati vai jasmin vai mikä) ja sen valmistamisen jäljiltä haisi koko kämppä. Eli oli hieman turhan aromaattista..

Basmati on tosi hyvää, ollaan vuosia syöty pelkästään sitä. Palak Paneer (kotijuustoa pinaattikastikkeessa) on tosi hyvää ja sitä olen tehnyt ihan alkeista asti itse. Ei siis mitään valmiskastikkeita. Ainakin juustokumina (myös jeeran nimellä myydään) kuuluu ehdottomasti intialaiseen ruokaan. Ja sit on semmoinen valmis mausteseos kuin garam masala, jota kanssa kannattaa käyttää. Ruoan valmistus aloitetaan niin, että kuumennettaan öljyä ja laitetaan siihen ensin mausteet ja sitten vasta kasvikset. Intialainen on hirmu herkkua!!!

Mä käytän kauppojen valmiita maustetahnoja/kastikkeista. Intialaisen ruuan mausteseokset ovat niin moninaiset että alusta alkaen itsetehtynä ruuanlaitto olisi kovin työlästä. Meillä lisäkkeisiin kuuluu myös mango-chutney ja raita.

Basmatiriisiä käytän myös ja onhan se aromaattista, minusta miellyttävä haju.

Basmati- ja jasmiiniriisit ovat hyviä!
Ja korma-kastike on ehkä oma suosikkini, vaikka vähän tulisempana kuin yleensä ohjeissa on. Kirjakaupoissa on sellaisia jättikirjoja eri tyyppisiä ruokia, intialainen on ainakin. Kannattaa harkita ostamista, jos tekee usein ja haluaa vaihtelua. Kauppahallien tai nettikauppojen kautta varmaan saa parhaat ja tuoreimmat mausteet (jollei Intiaan asti ole lähdössä :D ) Kaupan tahnamaiset mausteet on mustakin tosi hyviä, kannattaa laittaa ekana pannuun aromatisoitumaan, sitten vasta lihat ja kasvikset päälle.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Meillä Jeera Aloo - perunat on syrjäyttäneet perinteiset lohkoperunat.
http://yle.fi/makupalat//99/99-46.htm

tuolla on muitakin intialaisia ruokaohjeita

Kiitos tästä, ihan kokeiltavilta ohjeilta vaikuttavat. :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Ncm:
Ainoa oikea on basmati, mitä riisiin tulee. ;)

Mitähän ne ravintoloissa laittavat tuonne riisin sekaan, niinkuin olisi raastettu jotain keltaista/oranssia, inkivääriä? Tietäiskö joku?

Mua tuo basmatiriisi hieman pelottaa, joskus vuosia sitten ostin jonkun tuollaisen erikoisriisin (en nyt muista oliko juuri basmati vai jasmin vai mikä) ja sen valmistamisen jäljiltä haisi koko kämppä. Eli oli hieman turhan aromaattista..

Sahramia laittavat usein riisiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Miuski:
Palak Paneer (kotijuustoa pinaattikastikkeessa) on tosi hyvää ja sitä olen tehnyt ihan alkeista asti itse.

Millaisella ohjeella tuota teet? Löytyykö netistä? Muistaisin joskus jotain tuollaisia ohjeita lukeneeni ja joku kirjoitti käyttävänsä kotijuustona ihan suomalaista leipäjuustoa..

Alkuperäinen kirjoittaja xyz:
Palak Paneer (kotijuustoa pinaattikastikkeessa) on tosi hyvää ja sitä olen tehnyt ihan alkeista asti itse.

Millaisella ohjeella tuota teet? Löytyykö netistä? Muistaisin joskus jotain tuollaisia ohjeita lukeneeni ja joku kirjoitti käyttävänsä kotijuustona ihan suomalaista leipäjuustoa..

Itse olen myös miettinyt, että mitä juustoa käytetään? Kotijuustoa en jaksaisi alkaa tekemään. Rakastan pinaattia.

Googletin äsken "palak paneer" ja sillä haulla tuli useita tuloksia. Itse olen tehnyt reseptillä, jonka löysin ilta-sanomien tai ilta-lehden sivuilta. Kaupasta saa ihan "kotijuusto" nimellä tähän ruokaa sopivaa juustoa, ingman tekee sitä.

Paikallisessa intialaisessa siihen on lisätty tuoretta porkkanaa ja kuivattua sipulia. Teen usein kotona samoin.

Googletin äsken "palak paneer" ja sillä haulla tuli useita tuloksia. Itse olen tehnyt reseptillä, jonka löysin ilta-sanomien tai ilta-lehden sivuilta. Kaupasta saa ihan "kotijuusto" nimellä tähän ruokaa sopivaa juustoa, ingman tekee sitä.

Tavallinen leipäjuusto toimii myös loistavasti. Meillä tehdään aina välillä paneer masalaa. Nam.
Valmiskastikkeita ei käytetä, vaan kaikki mausteet löytyvät hyllystä.
Riisin sekaan laitetaan usein kardemummia, siis ei mitään siemeniä tai jauhettua vaan niitä "palkoja".

Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär:

Paikallisessa intialaisessa siihen on lisätty tuoretta porkkanaa ja kuivattua sipulia. Teen usein kotona samoin.

Porkkanaapa hyvinkin, sipulia oon kans nähnyt laitettavan. Voiskohan keltainen sitten olla vaikka raastettua sitruunan kuorta, vaikka senhän kyllä maistaisi..

Yhteistyössä