Tee elämäsi paras päätös: lahjoita munasoluja. t.Väestöliitto

• Viestiketjun aloittaja Lunatic
  • Ensimmäinen viesti
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;24716150:
Miksi hormoonipistosten ottaminen siksi että voisi luovuttaa rahaa vastaan munasolujaan jollekin tuntemattomalle olisi elämän paras päätös?
Siksi varmaan että nykysin kaikki on kaupan, jopa munasolut.
Tulihan tänne joku järjen äänikin.

Mä en voisi luovuttaa munasolujani, koska kokisin niistä mahd. syntyvät lapset omikseni. Häiritsisi ajatus siitä, että joku muu kasvattaisi biologisia jälkeläisiäni, muiden lasteni sisaruspuolia. Jos kärsisin lapsettomuudesta, voisin kuitenkin itse vastaanottaa munasoluja. En siis mitenkään paheksu asiaa. Hieno tapa auttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;24716150:
Miksi hormoonipistosten ottaminen siksi että voisi luovuttaa rahaa vastaan munasolujaan jollekin tuntemattomalle olisi elämän paras päätös?
Siksi varmaan että nykysin kaikki on kaupan, jopa munasolut.
Minulla on yksi tuttava pariskunta joka on yrittänyt 3 kertaa lasta Väestöliiton kautta. Vaikka spermaa he tarvitsevat, eikä munasoluja, on hoidot (tuloksetta) maksaneet tähän mennessä 3000e luokkaa. Ei ole halpaa lystiä ei..

"jossu"
MilaVanilla: Sukusoluja ei tässä maassa voi miesparille luovuttaa, sillä heistä ei kummallakaan ole kohtua jolla sitä lasta kantaa. Lesbopariskunnatkaan harvemmin luovutettuja munasoluja tarvitsevat, kun todennäköisyys sille, että molempien naisten solut olisivat käyttökelvottomia on aika pieni...

Kyllä luovutetuista munasoluista siis menee lähes kaikki ihan kahden vanhemman heteroperheisiin, jos se jotakuta lohduttaa. Minä luovuttaisin homopariskunnallekin (mutta sijaissynnyttäjänä en ikinä voisi toimia) mutta suomessa se on mahdotonta. Eivät he sillä munasolulla mitään tee kun ei ole kohtua.

Itse olen ajatellut luovuttavani munasoluja sitten, kun imetys loppuu. Minulla on siis jo yksi lapsi. En ajattelisi solun luovuttajana olevani lasten äiti millään muotoa, aivan kuten en pidä tuon lapsen isää oikeasti lapsen ISÄnä kun tapaavat korkeintaan kerran vuodessa. Hän on luovuttanut perimäänsä lapselleni mutta hänellä on ainakin toistaiseksi ollut erittäin minimaalinen vaikutus lapseni elämään.

Minulla ei myöskään ole mitään sitä vastaan, että 18 vuoden päästä tipahtaisi kirje postiin (tai todennäköisemmin sosiaalisessa mediassa tulisi viesti...) että hei, mä sain alkuni sun munasolusta, tavattaisko? Mun mielestä se olisi mielenkiintoista. Toivoisin toki, että lapsella olisi ollut hyvä elämä, mutta ei se mun vika ole vaikkei kaikki niin putkeen olisikaan mennyt. Minä en tehnyt päätöstä raskautumisesta, minä en sitä lasta luonut tai toivottanut tähän maailmaan. Minä autoin, kyllä, mutta vastuu on muualla. Lapsi kuuluu vanhemmilleen, ei sukusolujen luovuttajalle. Enemmän vanhempien panostus lapsen elämään vaikuttaa kuin se, että miten hän pärjäsi DNA-arpapelissä. Suurin osa geeneistämmehän ovat kuitenkin ihan samanlaisia kuin kaikkien muidenkin, ne pienet erot mitä tulevat niin tulevat. DNA on kemiaa, ei mitään mystistä tai henkistä. Geneettisen perimän sijaan lapsen sitoo aidosti perheeseen kulttuurinen perimä.

• Tykkää
Reactions: aspartaami
Minulla on yksi tuttava pariskunta joka on yrittänyt 3 kertaa lasta Väestöliiton kautta. Vaikka spermaa he tarvitsevat, eikä munasoluja, on hoidot (tuloksetta) maksaneet tähän mennessä 3000e luokkaa. Ei ole halpaa lystiä ei..
Mutta miten heidän maksunsa vaikuttavat niihin maksuihin mitä luovuttaja saa? Miksi puhutaan luovuttamisesta kun kyseessä on kuitenkin munasolujen myyminen?

Onpa spermalla hintaa!:O
Kun siis jos naisessa ei ole vikaa, niin eihän sille luovutetulle spermalle tehdä muuta, kuin pesu ja sitten se siirretään naisen luonnolliseen kiertoon.

Kyllä on hintaa, jos maksaa tonnin laaki.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;24716257:
Mutta miten heidän maksunsa vaikuttavat niihin maksuihin mitä luovuttaja saa? Miksi puhutaan luovuttamisesta kun kyseessä on kuitenkin munasolujen myyminen?
Kai se on "mediatemppu" jolla saadaan kaikille osapuolille parempi mieli, eikä veren makua suuhun.

Nimitti VR hintojen nousuaan lippu-uudistukseksi. (Tosin siinä on mennyt moni juttu mönkään, mutta pointti on se että kun asiat esittää eri sanoilla, suhtaudutaan siihen eri tavalla.)

[QUOTE="jossu";24716238]MilaVanilla: Sukusoluja ei tässä maassa voi miesparille luovuttaa, sillä heistä ei kummallakaan ole kohtua jolla sitä lasta kantaa. Lesbopariskunnatkaan harvemmin luovutettuja munasoluja tarvitsevat, kun todennäköisyys sille, että molempien naisten solut olisivat käyttökelvottomia on aika pieni...
[/QUOTE]

Tavallaan hyvä tietää, (ei ole mitään homoja vastaan) mutta silloin se voisi jäädä salaisuudeksi että olen biologisesti se äiti, eikä se muksu ole vaan taivaalta tipahtanut. Heteropariskunta tuskin kertoo lapselleen mistä munasolu on oikeasti peräisin.

Lahjoitin munasoluja viisi kertaa. En Väestöliitolla, vaan Avalla.

Ei mainittavia kipuja, tai muutakaan mainittavaa vaivaa. Kiva kokemus kaiken kaikkiaan.

Tiedän että joka kerrasta on alkanut raskaus. Tiedän myös, että jokaiselta parilta jäi alkioita pakastettavaksi, eli "biolapsia" saattaa mulla olla vaikka tusinan verran tuolla jossain. Mutten todellakaan mieti asiaa - ainoastaan silloin kun joku kysyy, niin vastaan. Ei mulla sukusoluihini ole tunnesidettä, ja omaksi lapsekseni pääsee vain jos kasvaa mun kohdussani.
Sama toisin päin. Miksi niin moni lapsi etsii biologisen isänsä, vaikka lapsella olisikin kasvatti-isä/isäpuoli. Mieti vaikka ihan Kadonneen jäljillä -sarjaa. Eihän biologinen isäkään ole periaatteessa muuta kuin sukusolu, mutta silti ihmisiä kiinnostaa se mistä he ovat kotoisin ja minkä näköisiä ja millaisia on lähisuku. Niin se usein menee, että veri on vettä sakeampaa.

Sama toisin päin. Miksi niin moni lapsi etsii biologisen isänsä, vaikka lapsella olisikin kasvatti-isä/isäpuoli. Mieti vaikka ihan Kadonneen jäljillä -sarjaa. Eihän biologinen isäkään ole periaatteessa muuta kuin sukusolu, mutta silti ihmisiä kiinnostaa se mistä he ovat kotoisin ja minkä näköisiä ja millaisia on lähisuku. Niin se usein menee, että veri on vettä sakeampaa.
Joitain lapsia kiinnostaa, toisia taas ei.

Minua ei sinänsä kiinnosta montakohan lasta on sukusoluistani oman kohtuni ulkopuolella syntynyt ja missä he elävät, millaisia ovat, jne. Jotain toista ihmistä nämä asiat taas ehkä vaivaisivat kovastikin, ja siksi on hyvä juttu ettei ko. ihminen luovuta. Siksi on hienoa, että luovuttaminen on vapaaehtoista, ja että luovuttajille on tietyt kriteerit (joihin sisältyy myös psykologin arvio siitä, onko henkilö luovuttajaksi sopiva - siellä käsiteltiin mm. näitä 'veri on vettä sakeampaa'- asioita).

Jos syntyvää lasta kiinnostaa nämä asiat, niin se on ihan toinen tarina, eikä se liity minun ajatuksiini ja tuntemuksiini luovuttajana millään lailla. Minä en koe olevani mitään sukua ko. lapsille.

sehän
Tuohon ohjelmaahan on hakemalla heattu ihmisiä etsimään kadonneita sukulaisiaan. Kuinka moni heistä olisi lähtenyt vaikka nyt sitä isäänsä etsimään ilman ohjelmaa. En usko että kovinkaan moni. Olisihan ne sen tehnyt jo ilman sitä ohjelmaakin jos kiinnostusta olisi ollut niin paljon.
Ja mitäpä sitten jos lapsi ei edes tiedä olevansa kenestäkään muusta lähtöisin kuin isästä ja äidistään keiden kanssa on aina asunut ja ollut.

ei kiitos
siis kun inhoan ihmisiä, jotka vaan viljelee noita limojaan ja siemeniään ja sitten jaksavat ehkä sen vauvan katsoa, ja sen jälkeen ne yritettään työntää muiden riesaksi niin tehokkaasti kuin mahdollista. yök.

en kiitos minäkään
Harmi jos joku ei itse saa lapsia, mutta minäkään en yhtään geeniä tämän avioliiton ulkopuolisille tarjoile. Haluan nähdä millaisia ihania ja millaisia hassumpia piirteitä minun geenini aiheuttavat.

ei kiitos
Näen tämän touhun muutenkin röyhkeänä ja oksettavana länsimaisena narsismin piirteenä. Minä minä minä. Minun on saatava kaikkea, mitä joku toinenkin. Mitä siitä, vaikka niiden laitteiden tekeminen tappaa miljoona lasta afrikassa, joita vaaditaan niiden siementen ja limojen säilytykseen ja esivalmisteluun tai miihin vaan.

Oksettavaa ja röyhkeää narsismia. Länsimaisten ahneiden narsistien on saatava kaikkea, mitä joku toinenkin. Kenelläkään ei ole itsekuria, mitään ei itseltä kielletä.

minä minä minä
Minun on saatava lapsi, hinnalla millä hyvänsä. Sillä summalla jonka käytän hoitoihin että MINÄ saisin lapsen, olisi pelastettu jo monta elämää. Mutta kun MINÄ HALUAN. Yhyy olen lapseton, elämäni ei ole mitään jos en saa lasta.
Narsismi on hyvä käsite lapsettomuushoidoille.

Voisin kuvitella luovuttavani, ihan siksi että haluaisin auttaa lapsetonta pariskuntaa.
Vielä en kuitenkaan ole tarpeeksi harkinnut asiaa joten aika ei ole kypsä... Yritetään omaakin pikkukakkosta joten siinä vielä yksi hidaste luovuttamiselle. :)

Joidenkin on ehkä vaikea ymmärtää, mutta eipä minua kauheasti kiinnostakkaan jos joku ei ymmärrä. :D Etenkin jos kyseessä on henkilö joka ei ole tahatonta lapsettomuutta kokenut, aika toisarvoinen mielipide minulle...

Yhteistyössä