Te vanhemmat, jotka ette huuda lapselle IKINÄ, ette rankaise jne. mitähän teidän lapsista tulee?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miettikää!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Miettikää!

Vieras
Näitä tällaisia vanhempia tapaa täällä kaksplussassa melko paljon ja ihmettelenkin suuresti mitä teidän lapsista tulee!? Miten ihmeessä ne tulee pärjäämään elämässä, jos ne saa kaikki kiukuttelut ja asiat periksi!? Ei lasta tarvitse silkkihansikkain käsitellä. Vaikka laissa on kielletty ruumiillinen kuritus, ei se silti tarkoita sitä, etteikö lasta saisi rankaista esim. sillä tavalla, että ottaa jonkun oikeuden pois, ellei lapsi tottele. Tai se ei tarkoita sitä, etteikö lapselle saisi joskus jostain asiasta korottaa ääntä, ellei asia muuten mene perille.

Siis te, jotka kohtelette lapsianne kuin kukkia, tajuatteko kuinka suuren vahingon lapsellenne teette? Te olette lapsenne alamaisia ja tottelette lasta. Lapsi saa ohjailla teitä mielin määrin. Miten kuvittelette, että lapsenne pärjää karussa maailmassa, jossa opettaja saattaa komentaa lasta, kaverit, opettaja, tyttö/poikakaveri tai pomo ei toimi sillä tavalla miten lapsi itse haluaisi aikuiseksi kasvettuaan. Mitäpä muutakaan siitä seuraa, kuin se, että lapsi, joka on aina saanut kaikki periksi, tappaa tyttöystävänsä, jos tämä ei halua jatkaa seurustelua. Tappaa pomonsa, jos pomo "heittäytyy hankalaksi" jne jne jne...

Miettikää vanhemmat hieman kasvatusperiaatteitanne. Eikö niiden tarkoitus ole kasvattaa lapsia tätä MAAILMAA varten, joka todellakin on karu! Täällä täytyy jokaisen pärjätä ja ne hellanteltut, jotka ei ole kotona kuria saanut, eivät tässä maailmassa varmasti tule pärjäämään!

Huutaminen ja rankaiseminen/rajojen asettaminen ja noudattamaan vaatiminen ei kyllä liity toisiinsa.
Väitän, että ne jotka onnistuu säilyttämään malttinsa, eli pystyy olemaan huutamatta, menestyy vanhempina paremmin kun ne jotka huutaa. (itse kuulun huutavaan lajiin ja uskon että se vaan syö mun arvovaltaa, että lapsi näkee hänen voivan vaikuttaa mun tunteisiin)

No mä tapasin tänään tällaisen äidin.

(ja hoidin sen äänenkorottamispuolenkin, I'm afraid :ashamed: )

Kun hiton suurikokoinen 8 v paiskii itseään puolet pienempiä lapsia päin seinää, ja äidin kommentti on tylsistynyt huokaisu, epäuskoista silmien pyörittämistä ja "Niko pyydä anteeks...no niin, mee ostamaan limpparia" niin siitä ei voi kovin hyvää seurata.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Onko tosiaan joku, joka ei koskaan korota ääntään tai anna mitään rangaistusta?

Tänään oon täällä pariaki eri keskustelua seurannu ja myös aiemmin oon saman huomannu. On jopa vanhempia, jotka eivät koskaan sano lapselleen "EI!". Ei ummarra, ei!!

Alkuperäinen kirjoittaja täh:
En tajua miksi pitäisi huutaa ja rangaista jos lapsi on kiltti eikä kiukuttele?

Kai kaikki lapset joskus kiukuttelee tai tekee jotain typerää, jotai ei saisi tehdä. Ja kokeilevat rajojaan. Tai sitten teillä on kukka lapsena.

Tää on nyt vielä vähän hypoteettinen juttu kun 8 kk ikäistä ei oikein voi komentaa :snotty: Mutta tulevaisuudessa toivon voivani mahdollisimman hyvin säilyttää itsehallintani ja olla huutamatta tai "komentelematta" lastani.

Se, että ei huuda ja räyhää lapsellensa ei tarkoita, että antaa periksi. Voin olla antamatta lapselleni jotain vaikken huuda asiasta naapureillekin. Toivon, ettei periksiantamattomuuten tarvitse myöskään liittää väkivaltaa.

Olen siskon kolmeveeltä oppinut paljon. Hän käyttäytyy useimmiten niin kuin häntä kohtelee. Jos minä huudan ja räyhään, hän huutaa ja räyhää. Jos minä kuuntelen, keskustelen ja teen, hän kuuntelee, keskustelee ja tekee.

Aina ei tietenkään kaikki onnistu 100% ja joskus aikuinenkin menettää malttinsa. Silloin voi käyttäytyä niin kuin toivoisi lapsen käyttäytyvän: Selittää ja pyytää anteeksi. "Anteeksi että minä hermostuin niin pahasti. Meillä oli kiire, ja minusta tuntui siltä, että sinä hidastelit tahalleen." Lapsi voi vastata siihen kertomalla "Anteeksi että minä hidastelin. Muistin viime hetkellä, että yksi leluistani jäi väärään paikkaan ja minua harmitti se todella." Halailua ja elämä jatkuu. Keskustellaan siitä, miten omia tunteitansa voi käsitellä ja miten toimitaan ensi kerralla.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja Silloin:
Alkuperäinen kirjoittaja täh:
En tajua miksi pitäisi huutaa ja rangaista jos lapsi on kiltti eikä kiukuttele?

Lapsessa on jotain vikaa. Uhma on tarpeellinen ja tärkeä kehitysvaihe.

Voi paska, mulla on 2 viallista lasta. onneks edes toi kolmas saattaa olla normaalin rajoissa.

Mullakin on 2 viallista lasta :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Olen siskon kolmeveeltä oppinut paljon. Hän käyttäytyy useimmiten niin kuin häntä kohtelee. Jos minä huudan ja räyhään, hän huutaa ja räyhää. Jos minä kuuntelen, keskustelen ja teen, hän kuuntelee, keskustelee ja tekee.

Tämä totta ja tuttua täälläkin :/
Mutta ihmettelen, että siskonpojallesi huudat ja räyhäät, mutta omallesi et edes aio - siis mikä ero? Minusta vieraalle lapselle on vaikeampi korottaa ääntä kuin omalle. (Tosin sinähän asut kai siskonpoikasi kanssa?)

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:

Kun hiton suurikokoinen 8 v paiskii itseään puolet pienempiä lapsia päin seinää, ja äidin kommentti on tylsistynyt huokaisu, epäuskoista silmien pyörittämistä ja "Niko pyydä anteeks...no niin, mee ostamaan limpparia" niin siitä ei voi kovin hyvää seurata.

Kyllähän tuollaisia mammoja riittää pilvin pimein. Ap puhuu muutoin asiaan, mutta tuota huutamisasiaa en ymmärrä miten se liittyy mitenkään kurinpitoon. Ilman huutamistakin voi kuria pitää.

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:

Kyllähän tuollaisia mammoja riittää pilvin pimein. Ap puhuu muutoin asiaan, mutta tuota huutamisasiaa en ymmärrä miten se liittyy mitenkään kurinpitoon. Ilman huutamistakin voi kuria pitää.

Huutamisella tarkoitan äänen korottamista tarvittaessa, ellei asia mene perille normaali puheella.

Yhteistyössä