te kokeneemmat vanhemmat...

• Viestiketjun aloittaja maama
  • Ensimmäinen viesti
maama
Olisin kysellyt seuraavaa teiltä, joilla on jo vanhempia ja/tai useampia lapsia: Meillä tyär on nyt vuoden ja kuukauden, ja noin pari viikkoa hänellä on ollut aivan mahdoton eroahdistus. Tiedän, että tuollainen kuuluu kehitykseen, ja on aivan normaali vaihe lapsen kasvussa, vaikkei se välttämättä kaikille lapsille tulekaan. Olisinkin nyt kysellyt, kuinka kauan tällainen vaihe kestää? Ymmärrän toki senkin olevan hyvin yksilöllistä, mutta noin suurinpiirtein... Minä en saa mennä yksin mihinkään. Välillä olen joutunut jättämään tytön itkemään sydäntäsärkevästi isän syliin, kun olen lähtenyt jossain käymään. Niin pahalta kuin se tuntuukin, olen tietoisesti jättänyt heidät välillä kahden, ja tottakai tyttö ajan kanssa sitten on rauhoittunut, mutta isän hermoja se on vaatinut. Tähän samaan tuntuu liittyvän myös yhtäkkiä alkaneet yöheräilyt, jolloin itkee sängyssään niin kauan kunnes menen edes käymään hänen huoneessaan. Hän rauhoittuu heti minut nähdessään. Mietin vain tuossa yhtenä yönä, mikä auttaisi tällaisessa tilanteessa. En oikein suosi itkettämistäkään, koska mielestäni se lisää lapsen epävarmuuden tunnetta, ettei voikaan luottaa siihen , että vanhemmat ovat lähellä. Toisaalta mietin, että josko se menisi nopeammin ohi, jos parina yönä vain kylmästi itkettäsi lasta.... :'( Tähän asti olen jaksanut mennä häntä silittämään tarpeen tullen, ja nyt tuntuu, että se voisi jo mennä ohikin. (Parina viimeyönä ei ole heräillyt.) Eihän tähän varmaan ole mitään yhtä ainoaa oikeaa ratkaisua, ja se menee ohi kun sen aika on, olisin vain halunnut kuulla muiden mielipiteitä ja kokemuksia ko. asiasta.

Kuten totesit kaikki tälläinen kuuluu lapsen elämään. Äidin yöheräilyt eivät tosiaankaan lopu vauva-aikaan. Itse en ole lapsiani huudattanut öisin vaan olen silitellyt uneen tai joskus ottanut viereeni nukkumaan.

Se taas ei mielestäni ole vaarallista, jos tämän ikäinen jää kotiin isän kanssa tai hoitopaikkaan itkemään, kun äiti lähtee asioille. Lapselle voi sanoa aina lähtiessä että "äiti tulee sitten niin ja niin monen tunnin päästä tai sitten kun olet herännyt päiväunilta" tms. Lapsi luottaa siihen että äiti kyllä tulee.

Tsemppiä vaan ja kiva että kyselet neuvoa!

moi!
Ei huolta kyllä se ohi menee. Käveleekö hän jo? Meidän pojalla oli todella paljon tota yö itkemistä ennen kun oppi kävelemään. Yritin sitä huudattamisjuttuja ja kaikkee muuta. ei siitä oo apua ollu ja turvattomaksi tulee vaan enemmän toisen olo. Mut yks mikä autto on siirtää vaan pinnasänky oman sängyn viereen, niin on sitte aina siinä lähellä ja turvana. Lopulta lapsi huomaa ettei häntä jätetä yksin yöllä vaan aina on vanhempi vierellä vaikka nukutaankin. tosta eroitkuista ei oo omakohtasta kokemusta, mut helpottaa ainakin jos he tekevät aina jotain kivaa ja exraa kahdestaan sillo kun äidillä on menoa. Niin lopulta onkin hauskaa jäädä isän kanssa kotiin leikkimään. Ei kellää juu kivaa oo jos toisen hermot meinaa mennä. pitää vaan saaha lapsen ajatukset pois erotilanteesta ja keksiä kivaa tekemistä. tsemppiä! ;)

Yhteistyössä