Te, ketkä teette sitä pizzaa itse??

Miten teette sen?

Itse en tee pizzaa itse, koska syödään sitä harvoin ja 7 eurolla karvakäsi paistaa sen naapurissa erinomaisesti ja tuo vielä kotiovelle:)

Tykkään myös, et ilman pizzauunia siitä ei tuu hyvää, riittävä määrä mozzarellaa ja muita hyviä täytteitä tulee aika kalliksi eikä sellainen pellille tehty "piiras" oo pizza laisinkaan..
 
"vieras"
Minä olen kyllästynyt pitserioiden pitsoihin. Pari viikko sitten tein kotona pitsaa pitkästä aikaa ja hitsi, että oli hyvää. Hyvin maustettua, pannulla paistettua jauhelihaa ja paljon sipulia, salamia, paljon paprikaa ja siihen ohut kerros juustoraasetta. Nam.
 
hfdj
3dl vettä, 1 pss kuivahiivaa, fifty-fifty vaaleita ja täysjyvävehnäjauhoja niin kauan kunnes tuntuu sopivalta, väliin loraus öljyä. Nyt tehdään suolattomana, kun nuorin ruokailija on 1v, mutta muutoin hömpsäys suolaa mukaan.

Laiskana päivänä tomaattipyre + valkosipulijauhe pohjalle, ahkerana päivänä saatan keitellä paseeratusta tomaatista, basilikasta ja valkosipulista kunnon soosin. Ja mozzarellaahan saa laittaa niin paljon kuin sielu sietää!

Mut juu, ei tuo halvempaa ole kuin pizzeriapizza. Mut parempaa ja paremmalla omalla tunnolla nautittua, kun voi vähän valikoida pizzansa sisältöä (esim. runsaskuituinen pohja).
 
kjfhl
3dl vettä, 1 pss kuivahiivaa, fifty-fifty vaaleita ja täysjyvävehnäjauhoja niin kauan kunnes tuntuu sopivalta, väliin loraus öljyä. Nyt tehdään suolattomana, kun nuorin ruokailija on 1v, mutta muutoin hömpsäys suolaa mukaan.

Laiskana päivänä tomaattipyre + valkosipulijauhe pohjalle, ahkerana päivänä saatan keitellä paseeratusta tomaatista, basilikasta ja valkosipulista kunnon soosin. Ja mozzarellaahan saa laittaa niin paljon kuin sielu sietää!

Mut juu, ei tuo halvempaa ole kuin pizzeriapizza. Mut parempaa ja paremmalla omalla tunnolla nautittua, kun voi vähän valikoida pizzansa sisältöä (esim. runsaskuituinen pohja).
Tuolla nestemäärällä tehdään siis kaksi pellillistä pizzaa.
 
Joo mutta miten teette siitä pizzan eikä sellaista pellillistä "pizzaa" , siis miten paistatte: jollain vastuksella vai miten?

Oon itse ollut duunissakin joskus pizzeriassa, joten osaan kyllä pohjan ja täytteet jne. mutten osaa paistaa sitä kotiuunissa sellaseks niinku pizzauunissa tulis.
 
"Pirkkoliimanaama"
Makunautintoja Mimmin keittiöstä

No tuohon tapaan vaikka.. Mulla on täydellisen pitsapohjan hiominen aina käynnissä :)
Tosin tuota foliota en ole kertakokeilun jälkeen käyttänyt, vaan leivinpaperia. Ja uuninlämmön saatan hivauttaa sinne 300 asteeseen. Niin, ja kuumentaa pellin ennakkoon.
Toisinaan laitan hiivan sijaan leivinjauhetta vähän.
Saapahan ainakin hygienisesti tehtyä pitsaa, ja aika paljon tuo 5 pitsan satsi maksaisi jossain pizzeriassa, kyllä sillä jo jauhelihaa, kinkkua, meetwurstia ja juustoa saa.
 
[QUOTE="vieras";27162082]No kotona tehty pizza on aina ihan eri asia kun pizzerian pizza, ne on mun mielestä kaks ihan eri ruokaa.[/QUOTE]

No juurikin näin.
Kaikki laittaa näitä erilaisia suolainen piirakka / paistos ohjeita tänne elikkä pizzaa ei voi siis tehdä kotona :D
 
"vieras"
Ensiksi hyva, itsetehty taikina ja tomaattikastike. Toinen tarkea juttu on kuuma uuni ja alunen/ pelti milla pizza paistetaan, itse kaytan vanhaa, isoa ja todella painavaa rautaista paistinpannua jonka kuumennan uunissa tuliseksi valmiiksi. Pannulle heitan vahan manna suurimoita ja pizza pohja paallle ja taytteet nopeasti kyytiin, ja eikun uuniin. Niin enka ylitayta phjaa vaan vain muutama tayte per pizza mutta hyvalaatuisia ja paalle tuoretta basilikaa jos saatavilla tai joskus muitakin yrtteja, esim meren elavien kanssa tykkaan enemman persiljasta.
Koitan liittaa kuvan taman paivaiseste valkosipulivoi- leivasta jos osaan, koska samalla periaatteella teen pizzat, taytteet vaan eri.
 
[QUOTE="vieras";27162117]Ensiksi hyva, itsetehty taikina ja tomaattikastike. Toinen tarkea juttu on kuuma uuni ja alunen/ pelti milla pizza paistetaan, itse kaytan vanhaa, isoa ja todella painavaa rautaista paistinpannua jonka kuumennan uunissa tuliseksi valmiiksi. Pannulle heitan vahan manna suurimoita ja pizza pohja paallle ja taytteet nopeasti kyytiin, ja eikun uuniin. Niin enka ylitayta phjaa vaan vain muutama tayte per pizza mutta hyvalaatuisia ja paalle tuoretta basilikaa jos saatavilla tai joskus muitakin yrtteja, esim meren elavien kanssa tykkaan enemman persiljasta.
Koitan liittaa kuvan taman paivaiseste valkosipulivoi- leivasta jos osaan, koska samalla periaatteella teen pizzat, taytteet vaan eri.
[/QUOTE]

Tässä on ajatusta ja tuolla vois pohjaankin tulla pizzamaisuutta.
Tossa blogissa oli ritilä + folio ja sekin vois olla hyvä.
 
"Neith"
no jos on laiska päivä niin ostan pohjat valmiina, hirmu näppärä meidän perheelle se 3kpl paketissa :D
täytteeksi paseerattua tomaattia + 1 tomaattipyre purkki,tuoreita tomaattisiivuja, kinkkusuikaleita, savusuikaleita, ananasta ja paljon juustoa
lisämausteina sitten pepperonia, oliiveja jne.

jos jaksan teen pohjan itse mutta täytteet tulee samalla tyylillä, koska me kaikki nyt yleensä tykätään syödä kinkku pitsaa :D
 
"vieras"
Tässä on ajatusta ja tuolla vois pohjaankin tulla pizzamaisuutta.
Tossa blogissa oli ritilä + folio ja sekin vois olla hyvä.
Juu toimii hyvin ja noin tulee ainakin jopa minun nirson miehen mieluista pizzaa, usein voin jopa laittaa pannun kuumalle liedelle siksi aikaa kun ladon taytteet joten on varmasti tulinen ja tulee tumma pohja, ja nuo mannasuurimot tekee sen etta pizzan voi liu'uttaa pois pannulta kypsana eika tartu kiinni.
 
"Mies"
Itse olen tehnyt pizzaa kotona noin 20 vuotta. Pohjareseptejä on paljon, mutta minulla on toiminut hyvin yksinkertainen neljän pizzan ohje:
vettä 1,5 dl
hiivaa 30g
ripaus sokeria
jauhoja niin vähän kuin mahdollista..kuitenkin niin että taikinasta tulee sopivaa leivontaan
Öljyä lopuksi 1..2 rl.
Tärkeintä on että taikina vaivataan käsin. Valmis taikina jaetaan neljään osaan ja pyöritellään palloiksi, jotka saavat kohota liinan alla 0,5...1 tunti.
Kannattaa vehnäjauhojen sijasta kokeilla myös paljon terveeellisempiä ja proteiinipitoisempia spelt-jauhoja. Silloin voi laittaa taikinaan koko hiivapaketin,koska spelt ei nouse niin hyvin kuin vehnjauho..
Tomaattikastikkeen tein aluksi itse tomaattimurskasta, jonka maustoin hyvin ja keitin kasaan, mutta valmiita tomaattikastikkeita saa halvalla kaupasta...

Taikinan kohoamista odottaessa tehdään tärkein vaihe eli laitetaan uunin alimmaiselle ritillle pizzakivi ja uuni täysille (275..300 uunista riippuen). Kun uuni saavuttaa täyden lämmön, pitää vielä odottaa 10 min jotta kivi on varmasti kuuma.
Pizzapohjat saa hyvin runsaan jauhomäärän(ja kaulimen) avulla helposti riittävän ohueksi ja isoksi. Pohjat voi laittaa leivinpaperille, jonka avulla täytevalmiin pizzan voi nostaa helposti käsinkin kivelle paistumaan. Jos on käytössä leipälapio, nostaminen paperin alta kivelle käy vielä helpommin. Pizzan alta ylinäkyvä paperi ruskistuu 300 asteessa, mutta jos pelkää paperin palavan, voi ylimääräisen paperin leikata pois (silloin leipälapiota tarvitaan). Homman voi tehdä myös ilman paperia, mutta silloin tarvitaan paljon jauhoja ja tilaa (ja ehkä myös hyvä pizzalapio), mikä ei aina kotona ole mahdollista).

Kivellä pizza paistuu noin 4 minuutissa. Täytteet sitten oman maun mukaan.

Mies 60 v.

Ps 1 Ex-vaimoni mielestä olin aikoinaan paras pizzan tekijä Turussa kaikki pizzeriat huomioiden!
Ps 2 Bravurini:kylmäsavulohi-purjo-smetana...
 
Teen peruspitsataikinan, johon lisään vähän basilikaa. Tomaattikastikkeen teen itse alusta loppuun tai jos haluun vähä oikoa, niin murskasta. Siihen lisään sipulia, oliiviöljyä, valkosipulia, pippuria, basilikaa, oreganoa ja suolaa. Tomaattikastikkeen merkitys pitsassa on suurempi kuin moni uskookaan ja ei tulis mieleenkään levitellä siihen pohjaan ketsuppia tai pyrettä...:x

Ja se juustoraaste tulee siihen tomaattikastikkeen päälle ja sit vasta täytteet. Täytteet sit oman maun mukaan. :) itse esim. tykkään kinkku (esim. parman-), kirsikkatomaatti pitsasta, johon uunin jälkeen mätkäsen kasan rucolaa. Myös jauheliha, tomaatti, aura ja jalopeno on ykls suosikeista. Ja vähän valkosipulia. :p
 

Yhteistyössä