Lapsen, tai minkä tahansa heikomman ja puolustuskyvyttömän, henkinen tai fyysinen tarkoituksenmukainen pahoinpitely, alistaminen ja riistäminen on väärin ja tuomittavaa. Pahoinpitelyllä ja fyysisellä kurituksella on mielestäni kuitenkin ero.
Itse olen saanut luunappia tai tukkapöllyä, kun olen ne ansainnut ja ymmärtänyt, miksi minua kuritetaan. Rangaistus on ollut seurausta omasta toiminnastani. Yksinhuoltajaisäni taas kasvatettiin nyrkillä. Kerran hänen oma isänsä purki oman pahan olonsa ja turhautumisensa niin rajuna pieksemisenä, että muiden aikuisten miesten piti mennä väliin. Silti, isäni tuntee omaa isäänsä kohtaan vain ja ainoastaan vilpitöntä rakkautta.
Tapahuneet jättivät häneen varmasti jälkensä, mutta tekivät hänestä myös sen ihmisen, jota on tänä päivänä. Rakastavan ja suuremmoiseen empatiaan kykenevän ihmisen, joka on läsnä sellaisille ihmisille, jotka eivät sitä ole ansainneet. Ollut minulle aina hyvä isä, vaikka fyysisesti onkin kurittanut. Ja jos joku edes kehtaa väittää minulle, että ihminen, joka on tehnyt ja antanut kaikkensa taatakseen minulle hyvän ja turvallisen elämän, mitä hänellä itsellään ei ikinä ollut, olisi huono ihminen tai ei minua rakastaisi, niin tällä henkilöllä ei ole mitään käsitystä tai ymmärrystä todellisuudesta.
Fyysiseen koskemattomuuteen kajoaminen on äärimmäinen teko siinä vaiheessa, kun mikään muu ei auta. Ei se poliisikaan ensimmäisenä kohti ammu, vaan tekee kaikkensa, ettei tilannetta tarvitsisi ratkaista väkivalloin. On vain yksinkertaisesti olemassa yksilöitä tai tilanteita, jolloin puhe ei auta. Aikuisen on siinä tilanteessa arvioitava oma voimankäyttönsä ja se, mikä on tarpeen ja mikä ei.
Toivon, että omille lapsille sitten tulevaisuudessa riittää pelkkä nassutus ja mussutus, mutta jos täytyy, niin sitten tukka pölisee. Ja se ei tee minusta tai kenestäkään muusta täyspäisestä aikuisesta huonoa ihmistä.