Te ketkä olette olleet viisaudenhammasleikkauksessa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja wesuwius
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

wesuwius

Jäsen
27.06.2010
128
0
16
Kouvola
Miten pitkään kesti jälkikivut? Mulla on leikattu viime maanantaina hammas ja vieläkin koskee aika pahasti, en voi olla ilman särkylääkkeitä.

Nyt ois maanantaina jo tikkien pois niin pelottaa et kuuluuko sen sattua näin pitkään kun luulin että parissa päivässä helpottaa :(

Onko tulehtunut? Niinhän käy tosi usein. Tosin en usko, että on mitenkään poikkeuksellista, jos maanantaina leikattuun joutuu lauantaina vielä särkylääkkeitä ottamaan muutenkaan. Kovin kipu ehkä menee ohi parissa päivässä ja varsinkin se naaman turvotus eli parin päivän päästä alkaa olla työkykyinen ja sitä rataa. Ei se nyt kokonaan parissa päivässä parane, tokikaan!

Voithan soittaa hammaspäivystykseen.

Nii.. ku sitä tulehtumista mietin, mut luulis et se näkyis siitä haavasta et punottelis tai olis naama turvoksis tai jotain. Haava on ainaki parantunu nätisti.

Ja kovin kipu oli kyl parina ekana päivänä, mut siks just epäröin ku tuntu siltä et eka se helpotti vähä ja nyt sit vähä taas tulee kovempana :/ Alkaakohan Ibumax 600 nousta jo toleranssi :/

Vähän ohi aiheen, mutta onko viisaudenhampaat aina poistettava ja miksi? Mulla näkyy 2 osittain eivätkä vaivaa mua mitenkään. Oon miettinyt, että pitäiskö niille tehdä jotain?

Alkuperäinen kirjoittaja te kun tiedätte;23910642:
Vähän ohi aiheen, mutta onko viisaudenhampaat aina poistettava ja miksi? Mulla näkyy 2 osittain eivätkä vaivaa mua mitenkään. Oon miettinyt, että pitäiskö niille tehdä jotain?

ei ois poistettu mutta tulehtuvat :/ joten poisto oli "pakollinen"

Mieheltäni vedettiin viisaudenhammas keskiviikkona ja jälkikipu kesti sen päivän, silloin tarvitsi särkylääkettä. Lienee kuitenkin vähän eriasia kuin leikkaus. Kai sulle leikkaava lääkäri kirjoitti hyvän särkylääkereseptin?

Mulla oli iso leikkaus (kasvoi vaakasuuntaan ikenen alla), leikkaus kesti melkein 2h. Suuta ei saanut auki pilliä tai pikkulusikkaa enempää ehkä 4 päivään. 2 viikon jälkeen pahin kipu oli ohi ja ehkä kokonaan kunnossa n. 1-2kk kuluttua. Ja tämän olen kokenut kahdesti. 4-5pv naama oli ihan turvoksissa ja saikullakin jouduin olemaan vajaan viikon.

Alkuperäinen kirjoittaja te kun tiedätte;23910642:

Hammaslääkäri sanoi, että viisaudenhampaat alkaa yleensä reikiintymään ja siksi ovat kamala bakteeripesäke suussa. kyllä ne poistetaan, kun niitä ei ruveta paikkaamaankaan ja hyvällä hoidollakaan ne ei tahdo kestää niin hyvinä ettei ne reikiinny tai kerää bakteereja.

Niin tai ainaki se on harvinaista et ne ryhtyy paikkailee. Oon kuullu et sellastakii joskus käy, mut yleensä ne leikataan pois.

Tää on hyvä tietää sitte et kipu voi kestää niinkin kauan, että se on normaalia. Ja on multakin poistettu viisaudenhammas ylhäältä, mut se on tosiaa ihan eri juttu ku alhaalta leikkauksella. Se kipu kesti ehkä päivän.

Kestääkö se kipu noin kauan! Luulin sen olevan piece of cake, kuten muutama tuttu sanoi, kuulema pari päivää särkylääkettä ja ei muuta.
Mulla olisi joulukuussa kahden viisaudenhampaan poisto leikkauksella, hampaat eivät ole puhjenneet täysin läpi, vaikeasti suussa ja syvät juuret, leikkaus siirretty kunnalliselta erikoislääkärille.

[QUOTE="pia";23910749]Kestääkö se kipu noin kauan! Luulin sen olevan piece of cake, kuten muutama tuttu sanoi, kuulema pari päivää särkylääkettä ja ei muuta.
Mulla olisi joulukuussa kahden viisaudenhampaan poisto leikkauksella, hampaat eivät ole puhjenneet täysin läpi, vaikeasti suussa ja syvät juuret, leikkaus siirretty kunnalliselta erikoislääkärille.[/QUOTE]

Se riippuu ihan tapauksesta, toipuminen voi kaäydä helpostikin.

En mä muista kauanko mä olin kipiä, mutta usiemman päivän. Mulla toki poistettiin 4 hammasta kerralla. Olo oli kuin turpiin saaneella, naama aivan turvoksissa ja nestemäisenkin ruoan syöminen sattui.

Minulta leikattiin viime syksynä kaksi viisauden hammasta. Piti ottaa molemmat samalla kerralla,mutta siirsivätkin kahteen kertaan,koska ensimmäistä hammasta leikattiin reilu tunti ja sain siitä kuusi tikkiä. Toisesta tuli vain kolme.
Kipu kesti viikon verran. Mulla oli lääkkeenä 3x1000mg paratabs ja samalla v-pen mega antibiootti kolme kertaa päivässä. En tiedä miten olisin vähemmillä lääkkeillä edes selvinnyt :)

Multa vedettiin talvella sekä ylhääntä että alhaalta. Yhden särkylääkkeen otin kummankin jälkeen ja samana iltana pystyi syömään pehmeää ruokaa. Toisen hampaan koloon jousuttiin laittamaan tikki.

Multa leikattu aikanaan viisurit. Ei päässeet kasvamaan, kun tilaa suussa niin vähän ja niihin koloihin mitkä oli tehneet kerty ruokaa ja sit oli riski reikiinnyttää suu.
Leikattiin eka kaks ja sit kaks. molemmilla kerroilla lievä tulehdus niin, että särky ei menny ohi. Niihin leikkauskohtiin laitettiin hammaslääkärissä kamferitollot ja se lievitti tulehduksen sit. Muistaakseni useemman päivän söin buranaa, kun sain kumminki muutaman päivän noista leikkauksista saikkuakin.

Muistaakseni samana päivänä meni kipu ohi. Ilman puudutusta postettiin, toinen revittiin ja toinen leikattiin. Alle viikossa parani täysin. Perjantaina poistettiin ja tiistaina oli jo täysin huomaamaton. :)
Puudutus kuulema hidastaa toipumista.

Yhteistyössä