Te, kenen vauva kakkaavat harvoin: kuinka harvoin ja..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "miia"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"miia"

Vieras
kuinka vauva ovat kasvaneet? Imetys vai korvike?
Omani on nyt 2,5kk ja kakkaa n. 5 päivän välein.. Voiko tuosta päätellä jotain maidon riittävyydestä? Täysimetyksellä ollaan. Tuleeko maitoa liian vähän kun noin harvoin kakkaa?

10pv välein kakkaksi ja oli täysimetyksellä 6kk. Normaalia täysimetetyille semmoset kahden viikon välitkin, käyttää tehokkaasti sisään menneet kasvuun :) Maitoa tulee tarpeeksi, jos kasva.

Mun lapseni on kakannut syntymästään asti harvoin. Vaan muutaman kerran viikossa. Kaikissa vauvanhoito-oppaissa luki että vastasyntyneen pitäisi kakata kerran tai mielellään kaksi kertaa päivässä. Pelkäsin todellakin riittääkö mun maito kun kakkaa tuli niin harvoin.

Nyt vauva on 2,5kk ja sama harvatahtinen kakkaaminen jatkuu. Tyttö on kasvanut hyvin, just mitattiin ja painoa on 6,8kg pituutta 61cm. Ei masuvaivoja ja muutenkin tyytyväinen vauva. Pisaa tulee hyvin. En ole enää huolissani maidon riittävyydestä (täysimetyksellä on), neuvolassa eivät ole olleet ollenkaan huolissaan.

Mun keskimmäinen kakkasi kiinteiden alotukseen asti noin joka kymmenes päivä. Maitoa riitti ihan hyvin ja pikkuhiljaa kakka alkoi tulla useammin. Kuopus kanssa kakkasi täysimetyksellä noin kerran viikossa. Nyt 1-vuotiaana jo päivittäin.

Ei tosta semmosta kannata päätellä etteikö maito riittäisi :) Vauva vaan hyödyntää sen niin kokonaan ettei ns. turhaa tule.

Meillä oli esikoisella aikoinaan melkein parin viikon tauko kakkaamisessa. Yritettiin mallasuutteita ym. mutta ei auttanut. Ilmeisesti käytti kaiken saamansa, vähäisen, ravinnon hyväkseen. Yritin imettää, mutta korviketta oli pakko antaa, kun ei sitten oma maito ilmeisesti riittänyt. Paino ei noussut tarpeeksi imettämällä, joten vuorotellen rintaa ja korviketta annettiin. Paino alkoi nousta ja maha toimia normaalisti. Lisäksi annoin tuttipullosta keitettyä vettä muutaman kerran päivässä. Vieläkin kauhun sekaisia tunteita; miten vauvan ruokkiminen voi olla nuin hankalaa...

Tietysti vauvatkin on yksilöitä ja jos ei voinnissa ole mitään ihmeellistä, niin tommonen välikin voi kai olla ihan ok. Kasvaako teillä vauva hyvin? Meillä ei kasvanut, ja neuvolassakin käskettiin antamaan kiireesti korviketta. Mitäs teillä on neuvolassa sanottu?

Tsemppiä sinne. Meillä lapset lopetti imemisen sitten itse muutaman kuukauden jälkeen, kun maitoa ei tullut riittävästi ja saivat pullosta helpommalla. Jännää, kun sitä oli aina ajatellut, että mikäs sen helpompaa kun vain imettää vauvaa...

Yhteistyössä