Te kenellä vähän kuivaneetkin tahrat puhdistuu helposti, kertokaa mitä pesuaineita käytätte

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuoksuton pyykki toiveissa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuoksuton pyykki toiveissa

Vieras
Lapset aloittaa päiväkodissa ja äiti menee töihin - arjen pyykkirumbaan on entistä vähemmän aikaa ja tahroja varmaan enemmän. Nykyään käytän nestemäisiä Omo sensitive aineita sekä punaista Vanishiä suihkeena, joskus myös jauheena pyykin seassa. Pesen lähes kaiken 60 asteessa. Valitettavasti tahrat ei lähde kovin hyvin. Sappisaippuaakin olen kokeillut enkä saa sitäkään tehoamaan. Marttojen ohjeita olen lukenut ja joillekin tahroille käytän Fairya.

Nyt siis vinkit kehiin, miten saatte kuivaneetkin tahrat pois! Mitä aineita käytätte ja miten pitkään liotatte, hankaatteko kovasti käsin tms?

olen itse tulltu siihen tulokseen että tahrojen lähtö riippuu tosi paljon koneesta jolla pestään. äitini pyykkikoneella esimerkiksi0 lähtee suurinpiirtein ihan mikä tahansa tahra, omallani eivät ne pienimmätkään vaikka täysin samoja aineita käytämme.

Mä pesen ihan vaan ariel sensitive nesteellä, 60 asteessa. Ja ehkä pari vaatetta on vuodessa joista ei tahrat ole lähteneet.
Mut ei ole kyllä mitään kikkakolmosta tarjolla, mäkin pesen sit kun kone on täysi enkä tee tahranpoistoa.
Kirjavat vaatteet käyttöön jos ei muu auta?;)

Pitää olla pitkä pesuohjelma ja pestä niin kuumassa kuin vaate kestää. Valkoisiin pyykkeihin valkaisuaineellista pesujauhetta, muihin käytän ihan LV:n colour jauhetta.

[QUOTE="vieras";27349207]Se nyt riippuu paljon tahrasta, miten se lähtee. Veritahrat pitää aina liottaa kylmässä vedessä, kuumassa ne vaan palavat lopullisesti kiinni.[/QUOTE]

itse olen välillä hyvinkin verisiä vaatteita nakannut vain pyykkikoppaan jossa kuivattuaan ovat päässeet suoraan koneeseen. ovat lähteneet täysin.

[QUOTE="vieras";27349207]Se nyt riippuu paljon tahrasta, miten se lähtee. Veritahrat pitää aina liottaa kylmässä vedessä, kuumassa ne vaan palavat lopullisesti kiinni.[/QUOTE]

No puhutaan nyt lähinnä kuitenkin ruokatahroista tai pihaleikeissä tulleesta ruohosta tai vaikka mullasta vaaleissa housuissa. Näitä päivittäisiä tahroja.

Veri ja marjatahrat on itselle niitä helppoja, ne kyllä lähtee aina.

Tahrat pitää esikäsitellä eli sopivalla aineella ja oikeanlämpöisellä vedellä hangataan kunnes tahra lähtee. Toiset vaativat kuumaa ja toiset kylmää. Ei ole mitään yleisaineita, joilla kaikki lähtevät vaan koneeseen lykkäämällä. Marttojen sivuilta ohjeet.

Mä kyllä kanssa syytän vähän pesukonetta ja pesuohjelmaa jos ei tahrat lähde :o käytän ihan tavallista Bio luvilia tai LV:n tuoksutonta, oikein vaikeisiin tahroihin (harvoin) beckmannin tahranpoistoainetta. Ja aina puhdistuu, vaikka ei heti pesekään. Sappisaippuaa en ole koskaan ostanut... Niin ja 40 asteessa pesen normivaatteet, vain lakanat ja pyyhkeet 60:ssa.

[QUOTE="vieras";27349663]Tahrat pitää esikäsitellä eli sopivalla aineella ja oikeanlämpöisellä vedellä hangataan kunnes tahra lähtee. Toiset vaativat kuumaa ja toiset kylmää. Ei ole mitään yleisaineita, joilla kaikki lähtevät vaan koneeseen lykkäämällä. Marttojen sivuilta ohjeet.[/QUOTE]
Ja toisiin tahroihin siis oikeasti toimii vaan bensiini, sinol ym. tai liotus tai ankara hankaus. Jos vaikeasti irrotettava tahra on paikallaan koneeen laitettaessa, niin tuskin se siellä irtoaa. Siksi pitää nähdä se vaiva, että sen poistaa ennen. Muutaman minuutin käytöllä tulee rahallista säästöä, kun vaate pysyy käyttökelpoisena.

Yhteistyössä