Te, kenellä on/on ollut Mirena!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kierukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kierukka

Vieras
Kertokaa kiltit mulle muutamasta seikasta...
Eli, onko kuukautisenne olleet niukat, normaalit vai runsaat ennen kierukkaa? Ja olivatko säännölliset?
Sit seuraavaksi, kuinka laittaminen teillä onnistui ja kuinka olette pärjänneet kierukan kanssa? Oletteko tyytyväisiä?

Siks tälläiset kysymykset et haen yhtäläisyyksiä näihin onko vaikutusta edellä mainituilla asioilla vai onko ihan ihmisestä kiinni...

Toivon siis mahdollisimman monen vastaavan ja erilaisia kokemuksia!! Kiitos jos viitsitte! :flower:

Moikka! Mulla ollut mirena kohta yli puol vuotta ja menkat jääny kokonaan pois. Mulla oli ihan tavalliset menkat ennen ja päätin pistää ehkäsyks tytön synnyttyä, ettei ihan heti yllätyksiä tulis =) Mirenan laitto sattu mulla tosi paljon, laitettiin ilman menkkoja :'( , mutta kipu unohtu melkeen heti. Nyt olen menossa jälkitarkastukseen ja toivon et kaikki ok! Lankoja en ole tuntenut enkä niitä ole ettiny, välillä vaan mietityttää onko se kierukka paikoillaan. Mielialat on nyt vaihdellu aika paljon ja välil tulee ihan sillanen olo et olis raskaana. Mut muuten kaikki ihan ok..onhan se kivaa ettei tarvi menkoista kärsiä :)

Mul on ollut nyt yli vuoden. Ennen oli säännölliset menkat ja ne kesti n. 4pvä. Nyt on menkat jääneet kokonaan pois. Sillon ku menkat pitäis tul, ni vatsa o muutaman päivän turvoksissa. Pientä tiputtelua voi tulla. Mieliala taas vaihtelee aika paljon. (itekki oon huomannut) Mul tuli iho-ongelmia, mut nyt se on paranemaan päin. Onko muilla samaa ongelmaa ollut? Sillon ku laitettiin, ni mä en tuntenut yhtään mitään. (laitettiin menkkojen aikana)

ennen kierukkaa suht runsasta vuotoa kesti n.4pv ja kierto oli aina tasan 28pv.
Kierukkaa ei saatu ensiyrittämällä paikalleen ja se teki tosi kipeetä.
Toinen lääkäri sitten sai sen hetkessä paikalleen.
Nyt laitosta yli vuosi ja vuotoja tulee aivan milloin sattuu. Varsinaiset kuukautiset tuntuu olevan yli 4pv:n ja tiputteluakin riittää päiväkausiksi, joten en todellakaan ole tyytyväinen
\|O

Mulla menkat oli ennen säännölliset eikä mitenkään hirmu runsaat, normaalit.. Nyt vaan pientä tiputtelua. Pärjää pikkuhousun suojalla. Ei tosin tule hirmu säännöllisesti ainakaan vielä. Kun "menkat" alkaa supistelee tosi kipeetä. Sitä ei ennen ollu. Lankoja en löydä mut olettaisin olevan paikoillaan, johtuen menkattomuudesta. Tarkastus parin viikon päästä. Mielialat jonku verran vaihdelleet. Olen välillä ollu äkäsempi ja olettaisin sen johtuvan kierukasta. Muuten kyllä olen tykännyt. Kokoajan ei kuitenkaan tunteetkaan heittele..
Joo ja asennus kävi kyllä kipeää. Muisti taas miltä synnytyssupistukset tuntuu. Ja oli menkat sillon menossa.

Mulla on ollut kierukka reilu kuukauden ja siitä asti on ollut jatkuvaa tiputtelua. En osaa siis vielä verrata ennen ja jälkeen aikaa, mutta ennen mulla oli säännölliset, kun käytin ehkäisyä (evra-laastareita, joista nyt tulin raskaaksi), mutta kivuliaat.

Jälkitarkastuksessa ierukka sitten laitettiin, eikä mulla ollut menkat alkaneet, eikä laitto sattunut juurikaan. Pihdit, joilla pimpula avattiin laiton ajaksi, sattuivat eniten!

Mielialat ovat pysyneet suht ennallan. Naamassa on jotain muutoksia; rasvainen ja T-alueella finnejä, joita mulla ei oo ollut oikeestaan ikinä :ashamed:

Minulla oli se ennen tämän kolmannen lapsen syntymää Mirena 5vuotta. Laitto ei sattunut kun laitettiin 3kk edellisestä synnytyksestä (paikat valmiiksi joustavammat) Tiputteluvuotoa oli 6 viikkoa ja sitten menkat jäi vallan tulematta. Langat leikattiin asetettaessa liian lyhkäisiksi ja ne hävisivät kokonaan ja poistaminen oli varsinainen operaatio kun sellaisella jättikokoisella "virkkuukoukulla" sitä yritettiin kohdusta ronkkia (ihme kyllä se ei liiemmin kyllä sattunut). Poiston jälkeen kesti kolme viikkoa kun kuukautiset alkoivat oli outoa kun taas rinnat turposivat ja aristivat ja alavatsaa jomotti. Kieroa, mutta kun oli viisi vuotta ollut ilman menkkoja niin ne tuntui sangen "naisellisen nostalgisilta" jälleen :D Ja parit kuukautiset sain "nauttia" kun aloin sitten odottaa meidän kuopusta =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.10.2005 klo 17:06 kierukka kirjoitti:
Kertokaa kiltit mulle muutamasta seikasta...
Eli, onko kuukautisenne olleet niukat, normaalit vai runsaat ennen kierukkaa? Ja olivatko säännölliset?
Sit seuraavaksi, kuinka laittaminen teillä onnistui ja kuinka olette pärjänneet kierukan kanssa? Oletteko tyytyväisiä?

Mulla on ollut mirena nyt vuoden. tätä ennen oli kuparikierukka. VUotoa kestin kuparin kanssa 3vkoa ja vko vuodotonta aikaa eli siis se oli järkyttävää!!! nyt mirenan aikana kuukautiset kestää 4pv maks 5pv ja vuoto minimaalista. Ennen vuotoaikani oli tosi runsaat ja minulle ainakin th sanoi, että mirenaa suositellaan runsasvuotoisiin kuukautisiin.. no tie häntä mikä pitää paikkansa mutta itse olen ollut enemmän kuin tyytyväinen!!! ei mitään huonoa sanottavaa!! laitto vähän sattui, mutta kun oli taitava lääkäri niin ei siinä kauan mennyt.

kaikki olemme erilaisia, mutta tällä hetkellä minulleparas ratkaisu on tämä ehkäisymuoto!!! :D

minä sain kierukkani noin 2viikkoa sitten.. tässä ollaan odoteltu että milloin alkaa vuotoja mutta vähäisellä siteen käytöllä on pärjätty. alamaha on kyllä kipeä mutta siitähän se lääkäri mainitsi että kuukauden ajan menee totuttelussa tai jopa pidempään...mies ei ole ainakaan maininnut että langat olisi kutitellut ;) laittohan se teki kipeää mutta jos synnytyksen olen kestänyt niin kestän minä yhden kierrukan laitonkin..pahin oli se kun kohdunnipukasta otettiin pihdeillä. ei mitenkään ihana tunne. itse jouduin kaksi kertaa kokeilemaan kierrukan laittoa kun ekalla kerralla ei kierrukkaa saatu paikoilleen mutta toisella kerralla onnistui. kannattaa siis laittaa kierukka siten että kuukautisvuotoa mennyt 3-5 päivään niin se ei käy niin paljon! jospa nämä alamaha kivut loppuu joskus että saa ollan ilman jokapäiväiväistä kipulääkkeiden syömistä...

Laitto ei sattunut yhtään, eikä poistaminen. Olikohan puolisen vuotta tiputtelu vuotoja ja sitten kuukautiset jäivät kokonaan pois. Sivuvaikutuksia sitten olikin; finnejä tuli etenkin kaulaan ja selkään(normaalisti hyvä iho), rinnoista tihkui maitoa,mielialat vaihteli ja masensi ja halut hävisivät. Sitten, kun kuukautisia ei tule, niin raskaustestejä tein muutamaan otteeseen, kun kuvittelin olevani raskaana. Yhdyntäkipuja oli joskus. Kerran jouduin sairaalaan, kun vatsaa koski tosi kovaa, kohtu yritti poistaa kierukkaa tjn.
No tarkoituksenani ei ole masentaa sinua. Minun kokemukseni on varmasti sieltä hurjimmasta päästä ja monella ei ole kuin hyvää sanottavaa kierukasta. Minulle ei kyllä enää ikinä laiteta sitä häkkyrää!!!!

Mulla oli mirena 2,5v enkä kyllä enää koskaan mokomaa vekotinta halua! Ainut plussa oli se että vuoto niukkeni tosi olemattomaksi kun normaalisti on tosi runsaat kuukautiset..
Miinuksia on sitten senkin edestä: Kauhee akne, migreeni, halut hävis kokonaan, mielialan muutokset ja jne..
Tosin mulle ei kyllä sovi mikään mukaan hormonaalinen ehkäsy et ehkäpä oireet johtu siitä..
Laitto ei kyllä sattunu eikä poistokaan vaikka sitä ei meinattu saada pois ja jouduin kättärille poistattamaan sitä..

Mulla oli kuukauden verran n. vuosi sitten. Asettaminen sattui vähän, ei sen enempää kuin kuukautiskivut, joita mulla aina ollutkin ihan reilusti ja joihin toivoin helpotusta tuosta kierukasta. Päinvastoin kävi!

Olin väsynyt, turvoksissa, paino nousi 2 kg kuukaudessa, söin särkylääkkeitä koko ajan ja vuotoa / tiputtelua oli koko ajan. Sänkypuuhista ei tietoakaan - ja juuri niiden takiahan tuo laitetaan!

En kestänyt enempää joten otatin pois. Pois ottaminen ei sattunut ollenkaan ja olo helpottui heti.

Välillä jo tarkistettiin että oli paikoillaan, joten siitäkään ei voinut olla kiinni.

Yhteistyössä