Te keillä esikoinen ollut haastava vauva, mitenkäs seuraava(t) vauvat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja viieeeras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

viieeeras

Vieras
Haluaisin lapset pienellä ikäerolla. Mutta pelkään että toinenkin olisi "yhtä haastava" kun tämä esikoisemme. Meillä vauva on itkenyt/kitissyt 2-viikkoisesta asti. 3kk ikäisestä se vain paheni. Ei kelpaa muu kuin syli, mutta hän alkaa olla niin painava ettei jaksa kantaa kokoajan. Päivisin ei meinaa nukkua millään ja nukkumaan menotkin on aina yhtä taistelua. Ei kelpaa tutti, ei maito, ei osaa nukahtaa itsekseen, kiukkuaa vaikka olisi vieressä. Sylissä pitäisi hetkuttaa kokoajan jotta nukahtaa. Nyt 8kk ja vieläkin kauheat ilmavaivat ja itkut. Olemme käyneet maitoallergia testissä, mutta testi oli aika hätäinen eikä sitä käsittääkseni edes tehty kunnolla. :( Hampaiden tulostakaan ei olla sen helpommalla päästy.

Neuvolassa ei tunnuta ymmärtävän yhtään mitään. "Joo laitat sen vaan sinne lattialle ja leluja paljon niin kyllä se viihtyy yksin siellä!" Joo mutta kun ei viihdy vaikka jätesäkillisen laittaisi. Leikin kyllä hänen kanssaan ja sitten koitan siitä lähteä esim ruokaa tekemään niin alkaa hirveä itku, vaikka puhuisin hälle kokoajan. Ei ole koskaan viihtynyt pahemmin siellä lattialla. Hyvällä tuurilla sen 5min. :)

Varmaan viisainta odottaa sinne taapero ikään ja katsoa onko silloinkin vaativa tapaus, tässä varmaan hulluksi tulisin jo 2 tälläistä olisi. :(

Hei,mulla esikoinen oli koliikki vauva ja todella vaativa muutenkin.Edelleenkin nyt kohta 3 vuotiaana on todella haasva veijari!Esikoinen oli 2 v 2 kk toisen lapsen syntyessä ja tämä kuopus on sellainen "legendaarinen" todella todella helppo vauva,esimerkkejä kertoakseni mm nukahtaa itsekseen sänkyyn,rinnasta vieroitus muutava vko takaperin sujui ilman mitään ongelmia,hän viihtyy todella paljon itsekseen eikä itkeskele yms.Itse kauhulla ajattelin että joudun uuttakin vauvaa kantamaan yöt ja päivät mutta onneksi tuli tälläinen ihana helppo vauva seuraavaksi!

Meillä oli tosi helppo ratkasu: ei tule toista lasta. Vielä useiden vuosien jälkeenkin päätös on pitäny mulla ja miehellä täysin, eikä kaduta yhtään. Tosin että meillä ekat vuodet oli niin rankkoja, että mä olin tarkotuksellisesti ajaa sillalta alas kun mielenterveys tuntu pettävän. Meillä on jo maailman ihanin lapsi (joka ei enää ole edes hirveen haasteellinen), enempää ei tarvita vaan ollaan enemmän kuin tyytyväisiä tähän :)

Poika täyttää kohta 3v eikä todellakaan ole suunnitteilla toista. Suurin syy on juurikin tuo kaiken energian ja ilon imenyt vauvavuosi. Nyt on jo ihan huippua, mutta aika ei ole vielä kullannut muistoja ;)

Meillä haastava esikoinen ja toinen tuli suht pienellä ikäerolla (1,5v). Kakkonen tuntui esikoisen jälkeen todella helppohoitoiselta vauvalta. Vasta jälkeenpäin, kun on tullut muiden äitien kanssa vertailtua, olen huomannut, että monen mielestä meidän "helpoo vauva"kin olisi haastava/vaativa.

Minusta vauva oli helppohoitoinen, kun nukkui hyvin melkein tunnin pätkiä, kunhan sai olla sylissä/kantoliinassa, ei oksennellut ja imetysdietilläkin tarvitsi olla vain 3kk. Eikä kakannut yöllä kuin pariviikkoiseksi, eli öisin ei tarvinnut vaihdella vaippoja ja imetys sujui makuultaan puoliunessa (esikoisella refluksi, piti imettää pystyasennossa ja aina röyhtäyttää).

Esikoisella maitoallergia hetu vauvasta. Itkua, parkua ja huutoa ympäri vuorokauden. Ei nukkunut yöllä, ei päivällä. En edes vaunuttelemaan päässyt vasta kuin vauvan ollessa n.3kk, koska vaunuissa vasta huuto alkoikin.
Tilanne rauhottui paljon, kun maitoallergia todettiin n.4kk iässä, mutta ensimmäiset pisempi tuntiset yöunet tulivat vasta 8kk iässä ja lopullisesti yöt rauhottuivat lapsen ollessa n.1v9kk eli silloin kun toinen lapsi syntyi.

Kellään muulla ei ole maitoallergiaa ollut. Ja kaikki muut lapset ovat olleet suht rauhallisia vauvoja, normaalia kitinää ja itkua tietenkin, mutta öitä ei pahemmin ole kenenkään muun kanssa tarvinnut valvoa.
Niin ja lapsia siis 6.
Esikoiselle tehtiin muuten maitoaltistus ja otettiin verikokeet yms. Maitoallergiaa ei näkynyt verikokeessa ja altistuksessa iho reagoi vasta reilun vuorokauden päästä.

Esikoinen oli ns. haastava. Alussa oli refluksia, mutta senkin helpotettua oli todella itkuinen, vaati koko ajan toimintaa viihtyäkseen, temperamnettinen, herkästi itkevä ja hitaasti rauhoittuva. Sama meno jatkunut vauva-ajan jälkeenkin, lapselle on tulossa tutkimuksia, kun on viitteitä, että taustalla voisi olla jotain neurologista häikkää.

Toinen vauva (2v2kk ikäerolla) on ollut päinvastoin ihan hurjan helppo ja tyytyväinen. Kyselin neuvolassa, onkohan se ihan kunnossa, kun se ei itke :D... Jossain vaiheessa oli itkuisempi, mutta viihtyi mainiosti kantoliinassa.

Yhteistyössä