Te jotka ymmärrätte jotain rakentamisesta, jelpatkaapa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Haaveissa olisi kevytrakenteinen ( esim. 44 mm hirsi, tekeekö mitään?? pilariharkoilla vai mitkä ne onkaan, ei sokkelilla) vierasaitta jossa neliöitä olisi yhteensä n. 14..voiko tällaiseen laittaa vessaan tai siis pönttömahdollisuutta ja kuinka paljon se lisäisi hintaa? Meillä on budjettina n. 5000-6000 euroa. Itse kootaan elementeistä. Ja aitan pitäisi olla eristetty ja sähköistetty, onko mahdollista tehdä tuollaista noista valmisaitoista, ei kuitenkaan ihan mitään ultimatemarketin halvinta..

[QUOTE="vieras";28530587]Haaveissa olisi kevytrakenteinen ( esim. 44 mm hirsi, tekeekö mitään?? pilariharkoilla vai mitkä ne onkaan, ei sokkelilla) vierasaitta jossa neliöitä olisi yhteensä n. 14..voiko tällaiseen laittaa vessaan tai siis pönttömahdollisuutta ja kuinka paljon se lisäisi hintaa? Meillä on budjettina n. 5000-6000 euroa. Itse kootaan elementeistä. Ja aitan pitäisi olla eristetty ja sähköistetty, onko mahdollista tehdä tuollaista noista valmisaitoista, ei kuitenkaan ihan mitään ultimatemarketin halvinta..[/QUOTE]

44mm ei ole mitään hirttä, pattinkikin on 50mm paksua... Vessa vaatii viemäröinnin ja veden, eli maksaa. Ulkohuusin voi laittaa ulkopuolelle. Pilarien nokassa lattia ja putket vaativat paksun eristeen. Miten ajattelitte seinät ja katon eristää? Villaa ja paneelit sisäpintaan? Sähköt maksavat äkkiä aika palkonkin. Ei onnistu tuolla budjetilla.

Mäkin luulen että vaikka ottaisitte sen halvimman palikkapaketin niin ei toi raha riitä jos sen vessankin haluatte. Senhän joutuu sitten eristämään kuin ok talon ja talvella pitäis olla peruslämpö ettei vesisysteemit jäädy. Vai saako sen vessan tyhjennettyä, en tiedä.

Kemiallinen wc voisi onnistua, mutta edes sitä ei saa tuohon budjettiin millään. Sähkömies ei ole halpa heppu, materiaalit maksavat ja tietämättömän on muutenkin vaarallista yrittää minibudjetilla. Mokat tulevat kalliiksi.

Ei mitään saumaa tolla budjetilla ellette osaa itse tehdä sähkö- ja putkitöitä? Kevytrakenteinen ja vesivessa ei sovi samaan lauseeseen koska putket pitää tosiaan eristää ja hommaa tulee siinä hurjasti lisää.

miksi tarvitaan sähköt ja vessa? onhan noita ekokäymälöitäkin, perehdy niihin - muttei helppoa taida olla sittenkään. patterikäyttöinen led-valo kun on keksitty, ei tarvitse öljylamppuakaan antaa perehtymättömiin käsiin.

[QUOTE="vieras";28531259]Onhan teillä rakennuslupa?[/QUOTE]

Jep :)

Ja siis kuivakäymälää tms. ollaan mietitty, ettei tarvitsisi hädän tullen sisälle lähteä esim. yöllä.

Ollaan mietitty myös esim. tällaisen mökin rakentamista lämpöeristettynä ja isonnettuna mutta sellainen aittamalli viehättäisi enemmän :)

Mulla maksoi vähän jämerämmällä hirrellä ja kunnon pohjalle tehtynä 9 neliön aitta 10 000€, sähköt on. Tarvittaessa voinee laittaa kemiallisen pöntön terassille jos ei vieraat uskalla ulkohuussiin kävellä tuota noin 15 metrin matkaa... En itse lähtisi tuollaiseen - edes suurempaan - aittaan suunnittelemaan sisävessaa vaikka olisikin ns. kuorikekäymälä (=hajuhaitta tulee, ei voi mitään!). Nykyisen aitan saan patterilla ja puhaltimella lämpimäksi muutamassa tunnissa vaikka ulkona olisi pari miinusastetta.

[QUOTE="vieras";28531770]Mulla maksoi vähän jämerämmällä hirrellä ja kunnon pohjalle tehtynä 9 neliön aitta 10 000€, sähköt on. Tarvittaessa voinee laittaa kemiallisen pöntön terassille jos ei vieraat uskalla ulkohuussiin kävellä tuota noin 15 metrin matkaa... En itse lähtisi tuollaiseen - edes suurempaan - aittaan suunnittelemaan sisävessaa vaikka olisikin ns. kuorikekäymälä (=hajuhaitta tulee, ei voi mitään!). Nykyisen aitan saan patterilla ja puhaltimella lämpimäksi muutamassa tunnissa vaikka ulkona olisi pari miinusastetta.[/QUOTE]

Ei me ainakaan pihalle mitään ulkohuussia tehdä. Pakko muuten kysyä, että kun käytitte noin paljon rahaa aittaan niin miksi ette tehneet kerralla isompaa?

[QUOTE="a p";28531713]Jep :)

Ja siis kuivakäymälää tms. ollaan mietitty, ettei tarvitsisi hädän tullen sisälle lähteä esim. yöllä.

Ollaan mietitty myös esim. tällaisen mökin rakentamista lämpöeristettynä ja isonnettuna mutta sellainen aittamalli viehättäisi enemmän :)[/QUOTE]

Niin ja se linkki jäi...MATILDAN LEIKKIM

[QUOTE="a p";28531713]Jep :)

Ollaan mietitty myös esim. tällaisen mökin rakentamista lämpöeristettynä ja isonnettuna mutta sellainen aittamalli viehättäisi enemmän :)[/QUOTE]

Jos on rakennuslupa, niin silloin on myös piirustukset. :)

[QUOTE="ahaa";28532413]Jos on rakennuslupa, niin silloin on myös piirustukset. :)[/QUOTE]

Annoin väärän kuvan. Eli täällä ei tarvitse rakennuslupaa noin pienelle, sori! :)

Yhteistyössä